Esther de Vos

CABINET DE CURIOSITÉS

Tijdens mijn zoektocht naar makers om in de Ravensteingalerij te plaatsen, kwam ik toevallig bij een taxidermist terecht. Ik observeerde zijn atelier en zijn manier van werken. Ik ben ervan overtuigd dat deze taxidermist perfect in de galerij zou passen. Er bestaat wat mij betreft een duidelijke link tussen de eigenheid van de taxidermist en het bijzondere karakter van de Ravensteingalerij.

Dit gebouw is ooit gebouwd als verbinding tussen de boven- en benedenstad. De passage van mensen doorheen het gebouw wil ik zeker behouden omdat het ook nu nog steeds de voornaamste functie is. Wanneer mensen passeren wil ik ze graag even meenemen in een andere wereld. Ik loods de passanten als het ware door een ‘cabinet de curiosités’.

Bij het ontwerpen van meubels voor het atelier van de taxidermist, heb ik me gebaseerd op vitrines en meubels voor verzamelingen. Deze nieuwe meubels -voornamelijk presentatiemeubels- zijn gemaakt van staal en glas. Ik plaats de maker zelf in een gigantische glazen ‘vitrine’. Met dit statement wil ik de maker in de kijker zetten, eerder dan de afgewerkte producten.

In de passagegang doorbreek ik de rechtlijnigheid van de galerij door gebruik te maken van dwarse panelen. Deze panelen zijn gemaakt van glas en textiel, twee contrasterende materialen. Ik vind de combinatie van deze materialen interessant omdat textiel een bepaalde tactiliteit heeft die bij glas ontbreekt. Deze tactiliteit komt ook terug bij de makers in de Ravensteingalerij. Ik kies er bewust voor om verschillende soorten makers samen te brengen in de galerij in plaats van me te focussen op makers uit éénzelfde discipline. Ik ben ervan overtuigd dat de verscheidenheid zal leiden tot interessantere interacties. Hoewel alle makers verschillend zijn, hebben ze toch diezelfde aandacht voor tactiliteit in hun maakproces.

website by