Laetitia Maes

Act 1, Scene 1, The makers enter the Ravenstein gallery

Ik geloof dat het belangrijk is voor de klanten om te weten hoe en door wie de producten die zij kopen gemaakt worden. Het is ook essentieel dat zij weten wie de makers zijn.

Andersom het is ook belangrijk voor de makers om erkend te worden door het publiek, vooral om sociale en economische redenen. 

 

De Ravenstein galerie zag ik als een theater, daarom heb ik de gelijkenissen onderzocht tussen de Ravenstein en een theater. De gang is de backstage door de verticale symmetrie van de kolommen, die op zich gelijkenis vertonen met de « stage wings ». De koepel is de frontstage dankzij zijn rotonde en de verschillende verdieping en waar het publiek naar beneden zou kijken naar de tentoonstelling. Het gebruik van de licht ’s avons in het gebouw zijn de spotlights tijdens de voorstelling.

Als laatste merkte ik buiten deuren voor laden en lossen op vergelijkbaar met de backstage deur die naar de coulisse leidt.

 

In het handel worden als het ware eindproducten in de spotlight gezet, terwijl het fabricatieproces als het ware verborgen wordt. In mijn ontwerp wil ik deze twee elementen omwisselen. Daartoe gebruik ik het concept van front- en backstage. Eerst komt het publiek in contact met het maakproces. De ateliers waar de makers aan het werk zijn krijgen primaire zichtbaarheid. De verschillende stappen in het proces worden getoond, en dit tot de realisatie van het product. De gebruiker wordt zich daardoor bewust van duurzaamheidsaspecten, van materialen en technieken en van de expertise van de maker. Dit kan zijn visie op handgemaakte, lokale producten en de massaproductie beÏnvloeden. 

 

 

 

 

Laetitia Maes
Laetitia Maes
website by