Rosie & Moussa. De omzetting van getekende beeldtaal naar filmtaal, door middel van risografie

Hoe kan je de absolute vrijheid die een illustrator/tekenaar in zijn/haar tekeningen kan benutten, overbrengen in een filmtaal, die gebonden is aan een vast realiteit?

Een tekenaar kan in principe alles weergeven waar hij/zij zin in heeft, met andere woorden: zonder dure ingrepen, digitale effecten enzovoorts, kunnen wilde fantasie, onmogelijke beelden, texturen, kleurenpaletten toegepast worden in de creatie van het beeld. In klassieke speelfilm, (geen tekenfilm), bepaald de realiteit een groot deel van je mogelijkheden.

Illustratrice Judith Vanistendael en filmmaker Dorothée van den Berghe werken samen aan de adaptatie van de kinderboeken Rosie en Moussa naar film. Deze boeken werden geschreven door Michael Decock en geïllustreerd door Judith Vanistendael. De tekeningen in deze boeken zijn gebaseerd op de dagelijkse realiteit van Molenbeek, waar de illustratice ook woont. De film zal zich in Molenbeek afspelen.

In het onderzoeksproject, willen de filmmaker en de illustrator samenwerken met de Brusselse risograaf Axel Claes . Het doel is een visuele filmtaal te ontwikkelen op basis van fotomateriaal gemaakt in Molenbeek en de illustraties de kinderboeken. De risografietechniek zal gebruikt worden als transformerende tussenstap. Risografie is een druktechniek waar veel gespeeld wordt op fotografie, textuur en kleur. Deze aspecten zullen dan ook een belangrijke rol spelen in het onderzoek.

Projectverantwoordelijke: Judith Vanistendael (LUCA)
Projectmedewerkers: Dorothée van den Berghe (LUCA) en Axel Claes (Chez Rosi)
Onderzoekseenheid: Intermedia
Onderzoeksgroep: Narrative Arts
Looptijd: september 2016 - maart 2017

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by