za 16.05.2020

Campus Sint-Lucas Gent, Alexianenplein 1, 9000 Gent

Lezing en congres
Copyright Savagefilm

Copyright: Savagefilm

Op zaterdag 16 mei 2020 start LUCA School of Arts met de allereerste ‘Dag van de Vakdidactiek’ in Gent. Vanuit de Educatieve Master in de Kunsten en de onderzoeksgroep Image willen we het belang van het beeld onder de loep nemen. Het wordt een studiedag voor en door mensen die op eigenzinnige wijze het beeld centraal stellen in diverse vormen van educatie. Naast een presentatie van Guillaume Vandenberghe over zijn recente film Kamikaze en een lezing door Inge Lattré over de werking van Platform K, doen wij met deze open call een oproep naar bijdragen uit het werkveld. Een niet te missen kans om praktijkvoorbeelden te delen in de vorm van een presentatie, een workshop, lezing, statement, visualisatie, masterclass,…
 
Allerlei kanalen overspoelen ons met beelden die onze verlangens en verwachtingen voortdurend prikkelen. Hoe kunnen kunst, educatie en kunsteducatie omgaan met deze eindeloze stroom aan beelden? Hoe kan (kunst)educatie zich aan- en inpassen in een wereld waar deepfakes, memes, instagram en profilepictures de plak zwaaien? Welke plaats krijgt het artistieke beeld, de kunstgeschiedenis? Hoe maken we het onderscheid? Maken we nog een verschil? Wat doen we met de beelden die de actualiteit ons dagelijks opdringt? 
 
De ‘Dag van de Vakdidactiek’ wil relevante vragen stellen over de rol van het beeld en onze relatie tot beeldmateriaal. Ben jij op een verrassende manier met beeldmateriaal bezig? Eventueel ken je een leraar of kunstenaar die een alternatief verband legt tussen het kijken en het artistieke proces? We zijn ervan overtuigd dat er een avontuurlijk gesprek kan ontstaan. 

“Iets tonen betekent niet alleen dat er iets is dat de moeite waard is om bekeken te worden, maar drukt ook uit dat iemand vindt dat er iets is wat voor een andere persoon de moeite waard is om naar te kijken. Dit maakt niet alleen zichtbaar dat tonen een door en door relationeel gebaar is. Het maakt ook zichtbaar dat tonen een door en door educatief gebaar is, omdat het een simpele maar cruciale boodschap uitdraagt: ‘Kijk, daar is iets waarvan ik denk dat het goed, belangrijk, betekenisvol voor jou is om aandacht aan te besteden’.”

Biesta, Gert. Door kunst onderwezen willen worden: Kunsteducatie ‘na’ Joseph Beuys, pagina 46. Arnhem: ArtEZ Press, 2017.

Biesta, Gert
Spread the word