De uitvoeringspraktijk van het orgeloeuvre van Johann Sebastian Bach

Jolanda Zwoferink

De uitvoeringspraktijk van het orgeloeuvre van Johann Sebastian Bach in relatie tot het Midden-Duitse orgeltype uit de 18de eeuw in het algemeen en de orgels van Gottfried Silbermann in het bijzonder

Jolanda Zwoferink

  • Onderzoekseenheid Music & Drama
  • Onderzoeksgroep Performance Practice & Composition

Op het label Prestare verschenen van mijn Bach-spel drie cd’s, opgenomen aan het Gottfried Silbermann-orgel in de Kathedrale Ss. Trinitatis te Dresden, waarbij voordracht en registratie uit een intuïtief artistieke gedachte zijn voortgekomen. Het Silbermann-orgel omschreef ik als volgt: ‘Met dit instrument van Gottfried Silbermann denk ik de bron [voor Bach, JZ] te hebben gevonden.’ Uit een stelling van Prof. Dr. Ewald Kooiman: ‘De orgels van Gottfried Silbermann mogen niet gezien worden als de ideale instrumenten voor de interpretatie van Bachs werken’ blijkt dat opvattingen haaks op elkaar kunnen staan. Onderzoek zal mij nieuwe inzichten geven m.b.t. het meest geschikte Bach-orgel, de Midden-Duitse orgelbouw uit de 17de en 18de eeuw en de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Het zal me een antwoord geven  op de vraag: in hoeverre kan ik het Gottfried Silbermann-orgel van de Hofkirche te Dresden zien als bron voor de orgelwerken van Johann Sebastian Bach en in welke mate zal ik achter mijn Bach-interpretatie staan, zoals uitgebracht op de drie Bach-cd’s?

  • Promotor: Dr. Carl Van Eyndhoven
  • Copromotor: Dr. Ton Koopman
  • Looptijd: 2016-20
  • E-mailadres: zwofe@planet.nl

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by