How to become a better collaborative pianist based on a deeper understanding of a singer's practice

Peter Jeurissen

  • Onderzoekseenheid: Music & Drama
  • Onderzoeksgroep: Performance, Practice & Composition

In het Engelse taalgebied verkiest men tegenwoordig de term collaborative pianist boven accompanist omdat deze laatste een inferieure rol impliceert. Er wordt onderzocht hoe een beter begrip van frasering bij zangers kan leiden tot een betere dialoog tussen een zanger en een collaborative pianist. Een verbeterde communicatie zorgt logischerwijs voor een betere prestatie als duo. Aan de basis van deze communicatie liggen de signalen waarmee een muzikant zijn intenties inzake frasering aangeeft. Hoewel er nog heel wat onderzoek dient te gebeuren naar een eenduidige definitie van fraseren, wordt voorlopig aangenomen dat we spreken over de wijze waarop een zin wordt gearticuleerd. Het vocale fraseren wordt onderzocht in de domeinen van de vocale techniek, de taal en de muziek. Er wordt een verband gelegd tussen de signalen en de intenties van frasering. Tenslotte wordt een analyse gemaakt van hoe een collaborative pianist hierop kan inspelen binnen de muzikale interpretatie.

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by