Piet Swerts

"Imitatio et aemulatio". De "L’homme armé"-traditie in heden en verleden als inspiratiebron voor een vernieuwde toonspraak, renaissance van de polyfonie?

Piet Swerts

  • Onderzoekseenheid Music & Drama
  • Onderzoeksgroep Performance Practice & Composition

Hoe ga je als hedendaags componist om met muziek uit het verleden? Op welke wijze kunnen polyfone compositietechnieken uit de renaissance toegepast worden op het eigen klankpalet? Bieden zij een mogelijke oplossing in je zoektocht naar een nieuwe muzikale entiteit op het vlak van muzikale vormgeving en grammatica? In deze vergelijkende studie worden twee groepen composities onderzocht die als gemeenschappelijk uitgangspunt elk de befaamde "L'’homme armé"-melodie gebruiken: als eerste groep werden twee missen van zowel Josquin als de la Rue en een vijfde mis van Compère uit de vijftiende eeuw geselecteerd omwille van hun veelzijdige contrapuntische en vormelijke behandeling van deze melodie, in het bijzonder het gebruik van proportiecanons. De tweede groep composities dateert van de tweede helft van de 20ste en het begin van de 21ste eeuw: vijf componisten, waaronder drie Vlaamse en twee Nederlandse componeerden in 2004 de "Missa Quinque super l'’homme armé". Peter Maxwell Davies schreef zijn "Missa super L’homme armé" voor stem en ensemble in 1968-1974, terwijl Jenkins "The Armed Man: A Mass for Peace" in 1999 componeerde Marshall "L'’homme armé:Variations for concertband" in 2003 voltooide. Op basis van Walter Haaߒ "Studien zu den L’homme armé-Messen des 15. Und 16. Jahrhundert" werd een analysemethode ontwikkeld die kon toegepast worden op zowel de 15de-eeuwse als de eigentijdse composities. De vervollediging van een artistiek portfolio met vijf nieuwe creaties vormen de artistieke output als muzikale reflectie op dit onderzoek dat naast de artistieke presentatie van deze composities zijn neerslag heeft gekregen in dit begeleidend proefschrift.

Artistiek portfolio: een oratorium ("Heilige Seelenlust"—, 2007-2008), een werk voor fanfare ("Antifona",— 2009), een werk voor ensemble ("Ma fin est mon commencement—", 2009), een werk voor vier stemmen en vier instrumenten ("Agnus Dei—", 2010) en een grote pianocyclus  (24 emulaties op "L’'homme armé",— 2011).

  • Promotor: prof.dr. David Burn
  • Copromotor: R.I.P. Dirk Snellings
  • Begeleidingsteam: dr. Eugeen Schreurs
  • Looptijd: voltooid 2011
  • E-mailadres: piet.swerts@luca-arts.be

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by