HAND SOURCE

De bacherlorproef situeert zich in de Ravensteingalerij, in hartje Brussel. Deze is een dagelijks gebruikte doorgang tussen het Centraal Station en het Paleis van Schone Kunsten.
Een monumentaal gebouw, met een zeer uitgesproken architectuur, eigen aan de Expo 58.

In de galerij inspireerde mij de ruwe materialen en de lichtinval die de ruimte te bieden heeft. Voor deze opdracht heb ik mij gebaseerd op mijn eigen interesses. Ik heb mij dan ook de vraag gesteld «wie ben ik als ontwerper?». Uit de voorafgaande jaren heb ik vaak met onbewerkte materialen gewerkt zoals papier, hout, riet, wol, natuursteen, leder,... . Alles op een ambachtelijke manier. Hand en krachtwerk.
Dit heeft mij aangezet tot het manipuleren van hout en vlechtwerk op verschillende wijzen. Ik heb Lieve Lieckens ontmoet, een ambachtelijke mandenvlechtster. Ze heeft mij een initiatie gegeven in het vlechtwerken.

Hoe kan ik vlechtwerk toepassen in de galerij om dit op een optimale manier in de ruimte te laten samenvloeien? Daarvoor keek ik terug in de tijd van de Expo 58, naar hun vormgeving waarbij ze gekruiste structuren gebruikten. Hun architectuur was zeer dynamisch. Het organische van het vlechtwerk trek ik recht. De kracht van de lijnen gebruik ik in de travertijnen muren. Travertijn is het hoofdmateriaal in de Ravensteingalerij.
Mijn doel is om het effect te bekomen dat de aangepaste muren, weekbakken,… van originele aard zijn, zodat ze aansluiten aan de periode. De wanden stellen samen een gelaagdheid van het vlechtwerk-patroon, met uitgesproken dynamische lijnen. De gelaagdheid laat ons terugdenken aan het vlechtwerk, en de dynamiek aan de Expo 58.

Elke maker krijgt zijn eigen atelier maar wordt toch verbonden door een geweven houtstructuur op de bovenverdieping. De structuren worden geaccentueerd met koperen details om met lichtweerkaatsing te spelen.
De warmte van hout, de sterkte van steen, de glans van koper zijn sterk aanwezig in mijn ontwerp.

Vaak zien we afgewerkte producten maar niet meer de tussenstappen. In de ‘hand source’ galerij keren we terug naar de bron van het handwerk, de bron van de vergeten beroepen, de bron van de producten en de bron van de jaren ‘50. Hier leren we om terug met verstand te verbruiken.

Downloads

Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius
Joya Colonius

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by