IN BETWEEN

Over Architectuur, Interieur en Textiel.

Architectuur is een bijzondere kunst, die steunt op twee (elkaar op het eerste gezicht tegensprekende) peilers: functionaliteit en esthetiek. Mijn overtuiging – en de basis van mijn werk – is dat textiel van onschatbare waarde kan zijn binnen het framework van architectuur, en als toevoeging aan deze twee peilers.

Wat maak ik? Kort gezegd: handgemaakte textielproducten die een functionele én esthetische rol vervullen binnen hun omgeving. Ik weef lange, smalle ‘room dividers’: grote stukken specifiek ontworpen stof die dienen als scheidingswanden. Noem het de missing link tussen een gordijn en een wandtapijt.
Ze geven de mogelijkheid om op een niet al te ingrijpende manier – zonder de architectuur permanent te veranderen – een grote ruimte onder te verdelen in verschillende units, en een kamer naargelang het seizoen of de stemming een nieuw karakter te geven: via gordijnrails kunnen de room dividers verschoven worden, wat een brede waaier aan mogelijkheden biedt.

Waarom textiel? Textiel binnen de ruimte geeft een uniek gevoel van warmte en heeft bovendien een positief effect op de akoestiek. De kwaliteit van de garens, het gebruikte kleurenpalet en het soort weefsel, met allerlei soorten bindingen: alles heeft een effect op het karakter van de ruimte – een effect dat je met ‘alleen’ architecturale elementen nooit kan bekomen. De kleuren en onderverdelingen van de weefsels zijn dus niet zomaar toevallig gekozen, maar wel het resultaat van een onderzoek naar compositie en verhouding. Belangrijk is ook dat de room dividers volledig met de hand geweven zijn. Zo duiken er onvermijdelijk onregelmatigheden op in mijn werk: onregelmatigheden die niet te vinden zijn in de meeste designproducten en alleen al daarom extra kleur geven. Zij zijn het bewijs van een ambachtelijk productieproces. 
De gebruikte garens bestaan uit natuurlijke materialen, namelijk alpaca en merinowol. Enkel de kern van de garens - dat wat we niet zien of voelen - bestaat uit een polyamide om de stevigheid van de stof te garanderen.

Wat is de moeilijkheid? De moeilijkheid is om alles in evenwicht te brengen. Klassieke wandtapijten hebben vaak een bombastische uitstraling met een overrompelend patroon: ik wil bindingen, kleuren en garens die een zekere soberheid uitstralen. De Japanse textielkunst is hierin een grote inspiratie geweest: tussen architectuur, interieurelementen en textiel moet een volmaakte harmonie bestaan.
Het één mag het ander niet overheersen, het moet enkel aanvullen: de room dividers zijn er dus geenszins op gericht om de omgeving op te slokken, wél om er een (essentieel) deel van uit te maken. Het zijn subtiele toevoegingen die een ruimte toch op een radicale manier kunnen transformeren.

Architectuur is een bijzondere kunst, met – net als elke andere kunstvorm – beperkingen. De room dividers zijn gemaakt om deze beperkingen toch een beetje open te breken, en een ruimte een nieuw, verfrissend en gebruiksvriendelijk karakter te geven. Het zijn, kortweg, producten die zweven tussen functie en esthetiek, tussen gordijnen en wandtapijten, tussen muren en stoffen, tussen verschillende leefruimtes, en tussen architectuur en interieur. Ze zijn, om het met de broers Bouroullec te zeggen, “cheap architecture, expensive furniture,” en alles daartussenin.

Locaties:
Robbrecht en Daem architectenkantoor
Lieremanstraat 
9000 Gent

Woning De Vylder - Hofkens
Schouwvegersstraat
9000 Gent

Axel Vervoordt Site
Stokerijstraat
2110 Wijnegem

Bouwmaterialen Van Pelt
Kanaaldijk
2900 Schoten

Foto's door Lichtwaas

Downloads

Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter
Julie Van den Meutter

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by