Mapping the Performer’s Creative Space

Alessandro Cervino

Mapping the Performer’s Creative Space. An Exploration in and through Piano Playing

Alessandro Cervino

  • Onderzoekseenheid Music & Drama
  • Onderzoeksgroep Performance Practice & Composition

Voor het uitvoeren van westerse kunstmuziek beschikt de uitvoerder over de instructies die de componist in de partituur heeft geschreven en over de kennis van conventies om die instructies correct uit te voeren. Die visie ligt aan de basis van dit onderzoek. Omdat de muzikale notatie meestal enkel toonhoogte en ritme precies kan aanduiden, blijven veel uitvoeringsparameters on- of ondergedetermineerd, waardoor voor de uitvoerder een "creatieve ruimte‟ open blijft. Die ruimte is het onderwerp van dit onderzoek. "Hoe kunnen de verschillende mogelijkheden om de on- of ondergedetermineerde aspecten van een recente compositie te realiseren in kaart gebracht worden?‟ en "Hoe zullen dergelijke schema‟s eruitzien?‟. De onderzoeksvraag en –methode wordt toegepast op vijf casestudy’s, met name de pianosonates van Elliott Carter, Alfred Schnittke, Luciano Berio, Einojuhani Rautavaara en Pierre Boulez.

Recital: campus Lemmens, kamermuziekzaal, Leuven (7 mei 2012) - Pierre Boulez (2ème Sonate pour Piano); Einojuhani Rautavaara (Klaviersonate I "Christus und die Fischer"); Elliott Carter (Piano Sonata); Alfred Schnittke (Klaviersonate nr. 2)

  • Promotor: Jan Christiaens
  • Copromotor: Renaat Beheydt
  • Begeleidingsteam: Jan Michiels
  • Looptijd: voltooid 2012
  • E-mailadres: alessandro.cervino@yahoo.com

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by