Zin om te experimenteren met technologie? Maar niet zomaar experimenteren in het wilde weg! Ontwerpen, dingen bedenken, dingen maken en ervoor zorgen dat wat je maakt en bedenkt klopt voor degene voor wie je maakt: een app voor je oma is iets helemaal anders dan een interactieve knuffel voor je kleine neefje. Dat is de kern van de bacheloropleiding Interaction Design.

Het studieprogramma bachelor >

Hoe zien de bachelorjaren er uit?

De academische bacheloropleiding Interaction Design bestaat uit drie jaar. Tijdens de eerste twee jaar verbreed je je knowhow en kunde over Interaction Design. Dit betekent dat je kennis maakt met vakken die je helpen om een goede ontwerper te worden. Een goed ontwerp is immers makkelijk én aangenaam in gebruik, aangepast aan de mensen waarvoor je ontwerpt en voor de specifieke context. Een app voor tijdens het sporten is uiteraard compleet anders dan het nieuwe Snapchat. Daarnaast ga je je verdiepen in verschillende codeertalen en zet je al de eerste stappen in grafisch en audiovisueel ontwerp: dit geeft je de nodige ‘werktuigen’ om eerste prototypes van apps, interfaces en installaties te ontwikkelen. Met al je opgedane kennis, vaardigheden en ervaringen, ga je dan aan de slag in cases. Dit zijn korte opdrachten die door een externe opdrachtgever geformuleerd worden en waaraan je twee weken intensief werkt. Denk bijvoorbeeld aan een opdracht van een internationale drones-producent die jullie vraagt om na te denken over hoe we in de toekomst zullen omgaan met drones wanneer iedereen er drie in huis heeft. Jij bedenkt - samen met je medestudenten - toekomstscenario’s en alternatieve interfaces om je drones te gebruiken en te navigeren.

In het laatste bachelorjaar staat het uitwerken van je eigen project centraal. Daarom ga je meer aan onderzoek doen om zo je ontwerpkeuzes te onderbouwen. Je doet dit uiteraard niet alleen. Krijg je iets niet aan de praat of heb je het lastig om een keuze in je ontwerp te maken? De docenten gaan mee met je op deze zoektocht, dagen je uit om ‘out of the box’ te denken en helpen je om alles tot een geslaagd einde te brengen.

Je eerste werkervaring tijdens de stage

Op het einde van dit jaar ga je ook je eerste werkervaring opdoen tijdens een stage in een bedrijf of organisatie die aansluit bij je eigen interesses. Zo kan je terecht op verschillende plekken zoals: Nerdlab om te experimenteren met virtual reality; Wijs, een Gents digital agency; VRT, waar je in hun innovatielab mee de media van de toekomst ontwerpt; of bij toneelgezelschap Crew om aan de slag te gaan met technologie voor nieuwe theater performances.

“Iedereen met een passie voor multimedia is bij de academische opleiding 'Interaction Design' aan het juiste adres. Een studieprogramma vol afwisseling laat je proeven van verschillende creatieve doeleinden. Voor mij resulteerde deze opleiding in een ontzettend straf netwerk; van een uitdagende - dit is zelfs een understatement - stage bij Bundl in Antwerpen, een eerste job als Digital Designer bij Wijs in Gent tot de meest vermakelijke (ex-)CMD'ers van over heel België.”
— Caroline Verellen, oud-studente Interaction Design

Wil je studeren in het buitenland?

Dat kan! Interaction Design is iets dat over de hele wereld gekend is. Een uitwisseling met opleidingen en studenten uit het buitenland is dus zeker een optie. Partnerinstellingen liggen - onder andere - in Brazilië, Finland, Zweden, Malta, Italië, Zuid-Korea, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. Tijdens de opleiding checken we samen met jou waar je interesses liggen en wat er mogelijk is voor jou.

Hoe werken we binnen de bacheloropleiding?

Les volgen in Interaction Design is meer dan alleen ‘in de les zitten’. Je werkt in kleine teams binnen één vak, krijgt advies op je werk tijdens de wekelijkse atelierdagen (een werkdag zonder echte lessen waar alle Interaction Designers samen komen om te werken) en gaat continu in gesprek met je docenten die jou ondersteunen in je bedenk- en ontwerpwerk. En, neen, die ontwerpen die je maakt zijn niet ‘uit de duim gezogen’. We werken voor echte opdrachtgevers (ontwerpbureaus, bedrijven, zorgorganisaties, een stad of gemeente, enz.) en contexten (voor een kleuterklas die met iPads de lessen opzet, voor een woonzorgcentrum dat intelligente schermen in hun gangen plaatsen wilt, enz.).

Maken in het FabLab

En laten we ook niet vergeten dat hierbij steeds de machines en tools van FabLab Genk tot jouw beschikking staan! Een FabLab is een werkplaats met computergestuurde gereedschappen en machines, met als doel om “bijna alles” te kunnen maken. Je kan dan denken aan 3D printers, lasercutters, snijplotters en een CNC freesmachine. FabLab Genk ligt op de C-mine site en je kan er altijd binnenlopen om prototypes uit te werken, dingen te maken of te experimenteren met aanwezige technologieën voor jouw projecten. Uiteraard zijn er maak-experts aanwezig in het FabLab die je hierbij kunnen helpen.

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by