Crowdfunding

Sinds kort vindt men crowdfunding steeds vaker terug als vorm van “alternatieve financieringen”.  Crowdfunding is een vorm van collaboratieve of participatieve  financiering van een project via een groot aantal kleine investeerders.  Vandaar het woord “crowd” (menigte).

Soorten crowdfunding

  • Donaties: dit is de meest eenvoudige vorm van crowdfunding. De  donateur doet een gift zonder iets materieels in ruil te verwachten.  Erkentelijkheid is natuurlijk een basisvoorwaarde.
  • Beloning: Het publiek steunt een project in ruil voor een beloning, zoals een publicatie.
  • Daarnaast zijn er ook initiatieven op basis van lening met  interesten en deelname in het bedrijfskapitaal. Deze worden bijvoorbeeld gebruikt bij de aankoop of de renovatie van een nieuw gebouw of de  opstart van een bedrijf. Ze worden minder vaak gebruikt voor de  realisatie van culturele projecten.

Gouden regels

  1. Wees je bewust van je keuze. Crowdfunding vraagt veel van je tijd en betrokkenheid van iedereen uit je omgeving.
  2. 'Preparation, preparation, preparation': zorg dat alle stappen zijn voorbereid. Een project voorbereiden kan makkelijk 60 dagen kosten. Het  is niet voldoende om even te brainstormen en je concepttekst op facebook en een crowdfundingsplatform te pleuren.
  3. Kies het juiste platform: Ieder platform heeft zijn sterktes, biedt een bepaald soort crowdfunding aan en verzamelt rond  zich een community. Je project moet daar ook thuis horen. Ieder platform vraagt een vergoeding. Denk na wat het best bij je project past.
  4. Verzorg je communicatie: Doneren is het aangaan van een vertrouwensrelatie. Als je niet de tijd neemt om je tekst foutloos  te schrijven, dan zal een schenker niet geneigd zijn om te schenken.
  5. Doe dit niet alleen:
    • Schakel je vrienden of je medestudenten in bij het project. Je hebt  immers een team nodig met verschillende vaardigheden zoals redactie,  opmaak, relatiebeheer, pers, ...

    • Betrek vooraf partners die je activiteit mee onder de aandacht willen brengen. Wil je 1 iemand kunnen overtuigen dan moet je 100 mensen  kunnen overtuigen. Dit kan je niet alleen. Denk aan NGO's die je doel  genegen kunnen zijn, je eigen school, de pers, jeugdbewegingen enz.

  6. Betrek je partners en je publiek: 
    • Organiseer kick off parties, durf te vragen, durf opnieuw te vragen, post updates en organiseer een 30% party als je 30% van je doel hebt gehaald, ... Gebruik alle aanleidingen om je  project opnieuw onder de aandacht te brengen en ... durf te vragen. 
    • Wees transparant! Laat je schenkers weten wat je met het geld wil  doen. Laat weten wat je al hebt ontvangen en hoeveel je nog nodig hebt.  Als je je doel hebt bereikt, laat hen dan ook zien hoe het werd besteed.
  7. Denk na over het gewenste bedrag
    • 30% zekerheid: zorg dat je vooraf zeker bent  van 30% van je inkomsten. Op die manier kan je potentiële schenkers ook  tonen dat je project een succes aan het worden is.
    • Definieer het gewenste bedrag, maar ook een noodzakelijk bedrag.
Starten met je eigen crowdfundingsproject?

LUCA School of Arts ontwikkelde in samenwerking met KOALECT een platform voor crowdfundingsprojecten. Aan het platform is ook een leermodule verbonden. Van zodra je een project registreert ontvang je wekelijks een mail met daarin enkele tips & tricks waarmee je je project opnieuw onder de aandacht krijgt, mensen kan aanzetten tot geven, ...   

  • Voorwaarde: Enkel artistieke projecten ingediend door studenten, docenten of alumni van LUCA worden aanvaard.
  • Kostprijs: Gebruik van het platform kost 6%. Hiermee is dit in een van de goedkoopste platforms op de markt.

    FAQ

    Andere platforms

    Andere Infodossiers