Sociale media

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze wereld. Ook kunstenaars kunnen ze inzetten om een groter bereik te genereren. Goede captions verzinnen – een spitsvondig zinnetje bij een illustratie of foto – is één ding. Rekening houden met de algoritmes van sociale media is een ander, misschien wel nog belangrijker ding. Die bepalen immers hoe content getoond wordt, wanneer en aan wie. 

LinkedIn

LinkedIn heeft niet de reputatie het meest artistieke milieu te zijn en toch ... Als instrument om een netwerk uit te bouwen en is het onontbeerlijk. Wanneer iemand of een organisatie interessant is voor jou dan vind je via LinkedIn gemakkelijk mensen die voor jou een goed woordje kunnen doen of je kunnen introduceren bij de juiste personen. Bovendien is het ook een gemakkelijk instrument om je gevonden te worden door mensen die jou willen contacteren. 

Facebook

Facebook is al vaak dood is verklaard en toch blijft het jaar na jaar groeien. Simpelweg, it's here to stay. Jongere mensen zijn weliswaar eerder actief op instagram, maar hebben nog een account. Bovendien hebben ook de 50-plussers hun weg ernaartoe gevonden. Facebook is hiermee geworden wat e-mail was in de jaren 2000: een basiscommunicatiemedium. Bovendien zijn er verschillende handige toepassingen die je kan gebruiken in je werk als kunstenaar of ontwerper:

  • Facebookpage: geeft je de mogelijkheid om je professionele identiteit en je vriendenkring gescheiden te houden. Het is ook perfect geschikt om een nieuw project mee te lanceren. De regel is dat je van zodra je besloten hebt om een project op te starten ook je pagina start. Een community vraagt immers tijd om te groeien en je community heeft ook tijd nodig om overtuigd te worden. 
  • Facebook events: Hier geldt hetzelfde als voor de pages. Wacht niet tot wanneer je perfecte campagnebeeld er is of tot je programma volledig is. Iedere keer dat een spreker of een kunstenaar toezegt heb je iets waarover je kan communiceren en bij iedere post groeit je doelgroep en hun interesse. Start dus zo snel mogelijk! 
  • Advertenties: Het mooie aan de facebookadvertenties is dat je al met een budget van 100 euro een stevige boost kan geven aan je communicatie. Zeker voor een beginnend kunstenaar of een kleiner project is dat een veel haalbaarder budget dan de advertenties in sommige vakbladen. Het is zeker de moeite om hier even mee te experimenteren.

Meer: Onze partner Amplo schreef een artikel dat je wegwijs maakt in: Facebook  >

Instagram

Instagram werd enkele jaren geleden overgenomen door Facebook en heeft hier ook wel wat voordelen uit gehaald. Het is niet enkel een vierkante-plaatjes-met-filter-omgeving meer. en is functioneler geworden als sociaal mediaplatform. Het heeft ook enkele voordelen op facebook:

  • feeds kunnen makkelijker geïntegreerd worden in websites
  • hashtags zijn beter geïntegreerd in de werking waardoor je ook makkelijker thema's kan volgen of in thema's kan inbreken. Zo kan je bijvoorbeeld het werk van jonge Brusselse kunststudenten volgen via #BXLmakers 
  • het publiek is een stuk jonger dan op Instagram

Scoren op Instagram? Er zijn enkele eenvoudige basisregels die je helpen om een achterban te creëren:

  • Zorg voor een herkenbaar en interessant concept, mensen volgen je indien ze je onderwerp(en) leuk vinden.
  • Scan op de belangrijkste hashtags die passen bij je concepten en zorg dat je regelmatig post met die hashtags
  • Verhoog je zichtbaarheid door interactie aan te gaan met andere mensen die daar actief door hun posts te liken, te reageren op hun posts en durf zelfs eens te suggereren om elkaar te volgen. Als ze leuke dingen doen kan je zelfs vragen of je een van hun kan posts kan reposten.  
  • Als je genoeg content op je account staan hebt en een zeker achterban, zet dan ook in op advertenties. af en toe 10 euro inzetten op een verstandige manier kan je al op weg helpen. 

Onze partner Amplo schreef een artikel dat je wegwijs maakt in die wondere wereld 

Tips

Schrijven voor sociale media

Een klein verschil kan een enorm effect geven in het bereik van je post, details en nuance kunnen allesbepalend zijn.  We geven je graag 10 praktische tips:

  • Pas je boodschap aan aan het medium en de doelgroep
  • Zet je publiek aan tot actie
  • ‘ik’, ‘jij’ en ‘wij’ verkleinen de afstand tot je publiek
  • Gebruik relevante sleutelwoorden en hashtags
  • Geen jargon!
  • Combineer tekst steeds met (bewegend) beeld
  • Hou het simpel: één boodschap per post
  • Durf fouten maken
  • Stimuleer conversatie en reageer op de posts van je concullega's
  • Geef jouw unieke kijk op wat er leeft bij je doelgroep

Korte filmpjes voor sociale media en website

Korte filmpjes maken voor je website of voor je sociale media, het wordt  steeds eenvoudiger. Toch zijn enkele tips voor je eraan begint  gemakkelijk. Mediaraven maakte voor Watwat.be een handig overzicht.  Bovendien kan je natuurlijk ook altijd samenwerken met studenten of met  onze alumni.