Wat is een netwerk?
- Wie zit er nu in je adresboek?
- Wie is er belangrijk voor je carrière?
- Klanten (bv. collectioneurs, musea, ...),
- Galeristen, (film)distributeurs, uitgeverijen ...
- Programmatoren (musea, cultuurfunctionarissen, uitgeverijen, ...)
- Critici, recensenten, pers ...
- Kunstenaars
- Kunstonderwijs
- Hoe kan je een adressendatabase uitbreiden?
- Online en offline registratie
- Sociale media
- Databaseverrijking
- Wist je dat er wettelijke eisen zijn?
- Aanmelding van je adressendatabase
- Recht op inkijk in de correctheid van de gegevens
- Unsubscribe mogelijkheden
- Opt in
- ...
Hoe start je met de uitbouw van een netwerk
Vooraf:
- wat wil je van je netwerk bereiken ?
- is dit voor iedere doelgroep hetzelfde?
Wat zoeken we?
Een adressendatabase waarin:
- je verschillende doelgroepen kan bijhouden (klant, familie, vriend ...)
- Je contacten zelf kunnen aangeven wat ze interessant vinden
- Je mailings kan doorsturen op basis van locatie, interesse, ...
- Je publiek juridisch correct wordt opgenomen
Soorten systemen
Er zijn verschillende e-mailverzendingssystemen die perfect bruikbaar zijn om te communiceren met een netwerk, maar netwerken is meer dan enkel het uitsturen van mailings ver je eerstvolgende event of kunstwerk.
Je wil een 1-op-1-relatie uitbouwen, bijhouden wat de interesses zijn van mensen, wanneer je hen het laatst hebt gecontacteerd. Op de markt vind je verschillende CRM-systemen waarin je je contacten en de contacten die je met hen hebt gehad kan bijhouden. Zoho, Salesforce en Efficy zijn gekende systemen die door grote organisaties worden gebruikt. LUCA startte recent met Hubspot. Hubspot heeft als voordeel dat het verschillende zaken uit hun aanbod gratis aanbieden. Bovendien zette ze zwaar in op onderwijs en vind je een academy waarin je terecht kan met vragen.
Meer over
Hoe pak je het aan?
- In de eerste plaats "Vraag!". Wie het niet vraagt zal het nooit hulp krijgen.
- Vraag geen onmogelijke zaken. Mensen voelen zich vereerd als hen om hulp wordt gevraagd, maar wat je vraagt moet haalbaar zijn.
- Faseer je doelstelling en geef hen de juiste context (check even het artikel AIDA in de rubriek Het denkwerk vooraf >).
- Gebruik ambassadeurs
Beeld en tekst: Enkele vuistregels
- Wees relevant: the public doesn't care about your production process
- Scanbaar en gelaagd
- Beknopt
- Antipiramidaal
- Actueel
- Scalable / Responsive
Het kunstenaarscollectief als hefbomen voor netwerking
Handig is dus om over een hefboom te beschikken die je unieke identiteit als kunstenaar kenbaar maakt. Daarvoor kan je een kunstenaarscollectief oprichten. Laat de naam je niet afschrikken: de bedoeling van zo’n collectief is absoluut niet om afbreuk te doen aan de individualiteit van de kunstenaar. Zeven redenen om te kiezen voor een kunstenaarscollectief.
- Je kan artistieke netwerken samenvoegen en uitbreiden dankzij een toegenomen diversiteit aan vaardigheden.
- Collectieve initiatieven worden beter opgemerkt en trekken een groter publiek aan.
- Collectieve initiatieven verlagen de drempel om een tentoonstelling te organiseren.
- Collectieve initiatieven lenen zich beter voor artistieke interventies in de openbare ruimte.
- Je kan verschillende kunstdisciplines onder één dak samenbrengen (synergie).
- Collectieven zijn een denktank en ondersteunen je positionering.
- De hoofddoelstelling van een collectief blijft zelfpromotie.
Het cultuurloket werkte hierover een interessant informatiedossier uit. Je vindt het hier:
- Cultuurloket: "Infodossier Netwerken voor kunstenaars" >