Terwijl binnen de bacheloropleiding de focus ligt op het verwerven van competenties (zowel communicatief als onderzoeks- en ontwerpmatig), krijg je tijdens de masterjaren de kans om hier een eigen invulling aan te geven en je te verdiepen in functie van je eigen interesses en kwaliteiten.
De ontwerpopdrachten van de Masteropleiding worden binnen een concreet kader en in samenwerking met kennisinstellingen en bedrijven gegeven, maar als masterstudent word je uitgedaagd om er een hoogst persoonlijke invulling aan te geven. Hierbij leer je rekening te houden met je eigen sterktes en ga je deze inzetten om tot een optimaal resultaat te komen. In de onderzoeksmodules word je ondersteund in het opzetten van projecten waarbij je niet alleen zelf tot een onderzoeksvraag moet komen, maar waarbij je ook zelf het thema voor je project moet leren definiëren.
Ook voor je stage van minimum 12 weken kies je een stageplaats die aansluit bij jouw affiniteiten als ontwerper, eventueel reeds als aanzet tot de masterproef.
De theorie, die binnen de master aangeboden wordt, is hoofdzakelijk gericht op creatief ondernemen en kritische studies, en helpt je om je in je vakgebied te positioneren vanuit je eigen identiteit en vanuit actuele ontwikkelingen in de maatschappij.
De focus tijdens de masterjaren ligt op de masterproef. Daarmee bewijs je dat je zelf een onderzoekstraject kan uitzetten en hierbinnen als ontwerper een oplossing kan aanreiken. Tijdens deze masterproef zijn er keuzemodules, feedbacksessies en werkveldstages om je te ondersteunen.