Afstudeerrichting in de academische Bachelor audiovisuele kunsten
3 jaar / 180 studiepunten / Nederlands
Campus Genk / C-mine

Animatiefilm

Academische Bachelor

Heb jij zin om audiovisuele verhalen te vertellen, emoties te visualiseren en te experimenteren met motion design en visual compositing? In de opleiding Animatiefilm aan LUCA School of Arts campus Genk / C-mine ontdek je hoe je jouw creativiteit tot leven kan brengen. 

Je verdiept je in diverse animatiefilmtechnieken, toepassingen en genres - van traditioneel tot hedendaags - en ontwikkelt zo jouw eigen beeldtaal als maker.

Laat je onderdompelen in het rijke artistieke universum van animatiefilm. In deze onderzoeksgerichte artistieke opleiding verken je alle facetten van animatiefilm. Je ontwikkelt een eigen inhoud en beeldtaal, ondersteund door technologische kennis en artistieke vorming. 

Je leert animatiefilmprincipes en -technieken kennen in 2D, 3D, stopmotion, installatie en experimentele vormen, met zowel traditionele als digitale media. Onder intensieve begeleiding onderzoek en experimenteer je, en groei je uit tot een innovatieve maker met een persoonlijke stijl en visie.

Opleiding Animatiefilm aan LUCA School of Arts campus Genk / C-mine
Hoe ziet de opleiding eruit?

In het eerste jaar leg je de basis en ontwikkel je de nodige skills om je ideeën vorm te geven. Je leert een concept uitwerken tot een scenario en storyboard. Je animeert, monteert en sonoriseert. Daarbij maak je kennis met de belangrijkste animatietoepassingen en -technieken in 2D, 3D en stopmotion. Je ontdekt stap voor stap alle facetten van het productieproces.

In het tweede jaar verdiep je je technische vaardigheden en leer je creatief werken binnen de productieflow. Je werkt zowel traditioneel als digitaal en met mixed media. Zo ontdek je de hedendaagse ook de traditionele animatietechnologieën. 

In het derde jaar onderzoek je je persoonlijke visie op de wereld en leer je die artistiek te verbeelden. Je werkt een individueel traject uit in je eigen stijl.

2Fold - Joëlle Maquiese - 2ba

Video

IZAI (Teaser- onderzoek en projectontwikkeling) - Levin Tibax - 3Ba

Video

Running Late (Teaser - work in progress, onderzoek en projectontwikkeling) - Iris Widdershoven - 3Ba

Video

Bij aanvang van de opleiding verwachten we niet dat je zwaar investeert in materiaal. De campus voorziet ruimschoots in het materiaal dat je nodig hebt om te kunnen starten. In de hogere jaren is het weliswaar handig als je zelf over een degelijke laptop en/of tekentablet beschikt met nodige software.

Wil je meer weten over welke vakken je krijgt? Bekijk dan hier het onderwijsaanbod met studiegids voor inhoud en studiepunten. 

STUDIEAANBOD BACHELOR

Starten met de opleiding

Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef. 

Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden

 

Wil je starten met een opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor een ARTISTIEKE TOELATINGSPROEF

Waar heb je les?

Contact

Contacteer ons: info.cmine@luca-arts.be

Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.

Kwaliteit is de drijfveer van LUCA

Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.

Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.

Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"

Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.

Concrete cijfers van deze opleiding
Na je studie

Na je bacheloropleiding kan je kiezen tussen een eenjarige artistieke master en een tweejarige educatieve master.

In de artistieke master maak je een persoonlijk masterproject verder bouwend op de resultaten van het onderzoek van  je derde bachelorjaar. De masterproef geeft je de kans om te zoeken en te ontdekken hoe je je persoonlijkheid kan uitdrukken in een animatiefilmproject. Hierdoor straalt je werk meer authenticiteit uit.

In de educatieve master bouw je verder aan je artistieke competenties met het oog op een professionele loopbaan in het artistiek-educatieve werkveld.

'Op school heb ik, beginnend als leek, van alle aspecten van animatiefilm kunnen proeven. De opleiding heeft me de kans gegeven om met vallen en opstaan te leren wat  animatiefilm is en om er tegelijk mijn draai in te vinden. Het heeft me een fundament gegeven om verder op te bouwen, zoals ik deed met de Wildcard kortfilm ‘Mia’. Het geeft mij veel zelfvertrouwen voor de toekomst dat ik weet dat ik dit fundament heb om op terug te vallen en dat ik niet elke keer op goed geluk iets nieuw maak. Op die manier is de opleiding net hetgeen ik nodig had om te kunnen doen wat ik het liefst doe: animatiefilms maken.'
Wouter Bongaerts

In de opleiding Animatiefilm op LUCA School of Arts campus Genk / C-mine combineer je een artistieke opleiding met aandacht voor context en technologie, en ontwikkel je tegelijkertijd innovatief en marktgericht denken. Zo groei je uit tot een veelzijdige maker. Je kunt als vakspecialist in een animatiestudio aan de slag, maar evengoed meedraaien in de bredere film- of communicatiesector.

Je docenten

Je docenten begeleiden je op een persoonlijke manier, elk vanuit hun eigen expertise. Naast hun lessen zijn ze actief in de audiovisuele sector en brengen ze hun praktijkervaring mee. Ze werken mee aan producties zoals ‘Les Triplettes de Belville’, ‘Exitus’, ‘The Origin of Sound’, ‘Fly Me to the Moon’, ‘La Méchanique du Coeur’, ‘Sammy’s Adventure’ en ‘No Offence’. Ze gooien hiermee regelmatig hoge ogen op nationale en internationale festivals en tentoonstellingen. 

Sommige docenten werken in 2D, 3D en stopmotion, anderen zijn gespecialiseerd in regio, animatie, postproductie of sounddesign, en weer anderen werken als autonome kunstenaars. Waar nodig wordt het team aangevuld met gespecialiseerde gastdocenten.

 

  • Suryara Bernardi (BR) heeft gewerkt aan de visuele ontwikkeling van verschillende internationale animatieseries en heeft daarnaast een gevestigde carrière als illustrator van kinderboeken.
  • Ada Güvenir (Izmir, TR) is een filmmaker en visual artist. In 2015 verhuisde ze naar België om audiovisuele kunsten te studeren. Haar masterproject 'Would You Please?' werd wereldwijd geselecteerd voor festivals, en werd bekroond met de Wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds. In 2023 realiseerde ze haar recentste film ‘As if it could'. Ada is zowel docent als artistiek onderzoeker bij LUCA School of Arts campus Genk / C-mine.
  • Dirk Henrotay is een veel gevraagde lead animator voor animatieproducties. 
  • Yvan Verhoeven werkt als freelance 3D animator aan talloze 3D animaties. 
  • Steven Malliet doet onderzoek naar games, muziek en media.