De laatste jaren wordt improvisatie steeds meer gebruikt en beoefend in het muziekonderwijs en is het een belangrijke tool geworden om creativiteit te bevorderen (MacDonald et al., 2011).
In dit symposium gaan we na hoe de pedagogisch-artistieke strategieën van community music projecten die gebruik maken van improvisatie, een breder scala aan educatieve praktijken kunnen inspireren.
De pedagogisch-artistieke strategieën van de coaches in dergelijke projecten spelen een cruciale rol, niet alleen in het versterken van een sense of belonging tussen de deelnemers (Verneert, Nijs & De Baets, 2021), maar ook in het faciliteren van het muzikale (leer)proces. Zo bevorderen ze het ontstaan van een educatieve benadering die het potentieel heeft om de formele muziekonderwijspraktijk te verrijken. Wij richten ons op de pedagogische implicaties voor een meer systematische aanpak van het werken met muzikale improvisatie en implicaties voor de lerarenopleiding.
Dit symposium zal belangrijke vragen behandelen zoals: Hoe kunnen we de sociale relevantie van improvisatie in muziek benadrukken, en ook kritisch overwegen hoe improvisatie kan worden vormgegeven in formeel muziekonderwijs? Hoe kunnen onderwijspraktijken in CM en formeel muziekonderwijs met elkaar in overeenstemming worden gebracht? Wat is er nodig voor de lerarenopleiding?
Sprekers
Dit minisymposium combineert verschillende onderzoekslijnen van de cluster muziekeducatie van LUCA School of Arts - KU Leuven: improvisatie, muziek in de community en de muziekleraar. Het symposium wil zowel kennis delen tussen onze onderzoekers en buitenlandse sprekers als in contact komen met praktijkmensen uit het veld.
Timeline
09.00 – 09.30
Registration and coffee
09.30 – 09.40
Welcome and introduction (Thomas De Baets)
09.40 – 10.00
Opening statement (Filip Verneert)
10.00 – 10.45
Keynote (Raymond MacDonald)
10.45 – 11.15
Musical improvisation (LUCA students – Bert Appermont)
11.15 – 11.45
Coffee break
11.45 – 13.00
Paper session on the (social) relevance of improvisation in formal education, community music and teacher training.
Jo Gibson, An De bisschop, Filip Verneert (chair: Thomas De Baets)
Discutants: Mathias Moors, Tine Castelein, Wiebe Sieds Koopal
13.00 – 13.45
Lunch
13.45 – 14.45
Paper sessions on the intersections between informal, non-formal and formal practices and contexts in music education.
Luc Nijs, Maria Varvaringou (chair: Filip Verneert)
Discutants: Thomas Geudens, Lierin Buelens
14.45 – 15.30
Panel discussion
Raymond MacDonald, Luc Nijs, Maria Varvaringou, An de Bisschop, Jo Gibson, Filip Verneert, Thomas De Baets (chair)
15.30
Reception
Schrijf je in via onderstaande link.
prijs: 30 euro
Dit evenement wordt georganiseerd door de ondezoekscluster Muziekeducatie van LUCA School of Arts. (www.musiceducation.be)