vr 05.05.2023, 09u30 - 16u30

LUCA School of Arts - Campus Lemmens

Kamermuziekzaal

Lemmensberg 3, 3000 Leuven

Talks, lezingen en congressen
Bridging the gap!

Hoe kunnen artistiek-pedagogische strategieën die gebruik maken van muzikale improvisatie in gemeenschappelijke muziekprojecten en formeel muziekonderwijs elkaar inspireren?

Mini-symposium 

De laatste jaren wordt improvisatie steeds meer gebruikt en beoefend in het muziekonderwijs en is het een belangrijke tool geworden om creativiteit te bevorderen (MacDonald et al., 2011).

In dit symposium gaan we na hoe de pedagogisch-artistieke strategieën van community music projecten die gebruik maken van improvisatie, een breder scala aan educatieve praktijken kunnen inspireren.

De pedagogisch-artistieke strategieën van de coaches in dergelijke projecten spelen een cruciale rol, niet alleen in het versterken van een sense of belonging tussen de deelnemers (Verneert, Nijs & De Baets, 2021), maar ook in het faciliteren van het muzikale (leer)proces. Zo bevorderen ze het ontstaan van een educatieve benadering die het potentieel heeft om de formele muziekonderwijspraktijk te verrijken. Wij richten ons op de pedagogische implicaties voor een meer systematische aanpak van het werken met muzikale improvisatie en implicaties voor de lerarenopleiding.

Dit symposium zal belangrijke vragen behandelen zoals: Hoe kunnen we de sociale relevantie van improvisatie in muziek benadrukken, en ook kritisch overwegen hoe improvisatie kan worden vormgegeven in formeel muziekonderwijs? Hoe kunnen onderwijspraktijken in CM en formeel muziekonderwijs met elkaar in overeenstemming worden gebracht? Wat is er nodig voor de lerarenopleiding?

Sprekers

Prof. dr. Thomas De Baets (LUCA School of Arts - KU Leuven)

Prof. dr. Luc Nijs (University of Luxembourg)

Dr. An De bisschop (University College of the Arts, Ghent - University of Ghent)

Drs. Filip Verneert (LUCA School of Arts - KU Leuven)

Prof. dr. Raymond MacDonald (University of Edinburgh)

Dr. Jo Gibson (York University)

Dr. Maria Varvarigou (University of Limerick)

Dit minisymposium combineert verschillende onderzoekslijnen van de cluster muziekeducatie van LUCA School of Arts - KU Leuven: improvisatie, muziek in de community en de muziekleraar. Het symposium wil zowel kennis delen tussen onze onderzoekers en buitenlandse sprekers als in contact komen met praktijkmensen uit het veld.

Planning

09.00 – 09.30         
Ontvangst en koffie

09.30 – 09.40                    
Welkom en introductie (Thomas De Baets)

09.40 – 10.00                    
Opening statement (Filip Verneert)

10.00 – 10.45                    
Keynote (Raymond MacDonald)

10.45 – 11.15                    
Muzikale improvisatie (LUCA studententen – Bert Appermont)

11.15 – 11.45                   
Koffiepauze 

11.45 – 13.00                   
Papersessie over de (sociale) relevantie van improvisatie in formeel onderwijs, community muziek en de lerarenopleiding.
Jo Gibson, An De bisschop, Filip Verneert (chair: Thomas De Baets)
Panelleden: Mathias Moors, Tine Castelein, Wiebe Sieds Koopal

13.00 – 13.45                    
Lunch

13.45 – 14.45                   
Papiersessies over de raakvlakken tussen informele, niet-formele en formele praktijken en contexten in het muziekonderwijs.
Luc Nijs, Maria Varvaringou (chair: Filip Verneert)
Panelleden: Thomas Geudens, Lierin Buelens

14.45 – 15.30                   
Panelgesprek
Raymond MacDonald, Luc Nijs, Maria Varvaringou, An de Bisschop, Jo Gibson, Filip Verneert, Thomas De Baets (chair)

15.30                                    
Receptie

Inschrijven

Schrijf je in via de link hieronder

prijs: 30 euro
         gratis voor studenten en personeel van LUCA School of Arts 

Dit evenement wordt georganiseerd door de onderzoekseenheid Music & Drama, onderzoekscluster Muziekeducatie van LUCA School of Arts - KU Leuven. (www.musiceducation.be)

De voertaal voor dit evenement is Engels. 

Spread the word