-

LUCA School of Arts - Campus Lemmens

Kamermuziekzaal

Lemmensberg 3
3000 Leuven

Bridging the gap!

Talks, lezingen en congressen
Bridging the gap!

Hoe kunnen artistiek-pedagogische strategieën die gebruik maken van muzikale improvisatie in gemeenschappelijke muziekprojecten en formeel muziekonderwijs elkaar inspireren?

De laatste jaren wordt improvisatie steeds meer gebruikt en beoefend in het muziekonderwijs en is het een belangrijke tool geworden om creativiteit te bevorderen (MacDonald et al., 2011).

In dit symposium gaan we na hoe de pedagogisch-artistieke strategieën van community music projecten die gebruik maken van improvisatie, een breder scala aan educatieve praktijken kunnen inspireren.

De pedagogisch-artistieke strategieën van de coaches in dergelijke projecten spelen een cruciale rol, niet alleen in het versterken van een sense of belonging tussen de deelnemers (Verneert, Nijs & De Baets, 2021), maar ook in het faciliteren van het muzikale (leer)proces. Zo bevorderen ze het ontstaan van een educatieve benadering die het potentieel heeft om de formele muziekonderwijspraktijk te verrijken. Wij richten ons op de pedagogische implicaties voor een meer systematische aanpak van het werken met muzikale improvisatie en implicaties voor de lerarenopleiding.

Dit symposium zal belangrijke vragen behandelen zoals: Hoe kunnen we de sociale relevantie van improvisatie in muziek benadrukken, en ook kritisch overwegen hoe improvisatie kan worden vormgegeven in formeel muziekonderwijs? Hoe kunnen onderwijspraktijken in CM en formeel muziekonderwijs met elkaar in overeenstemming worden gebracht? Wat is er nodig voor de lerarenopleiding?

Sprekers

  • Prof. dr. Raymond MacDonald (University of Edinburgh)
  • Dr. Jo Gibson (Guildhall School of Music and Drama and York St John University)
  • Dr. Maria Varvarigou (University of Limerick)
  • Dr. An De bisschop (University College of the Arts, Ghent - University of Ghent)
  • Prof. dr. Luc Nijs (University of Luxembourg)
  • Filip Verneert (LUCA School of Arts - KU Leuven)
  • Prof. dr. Thomas De Baets (LUCA School of Arts - KU Leuven)

Dit minisymposium combineert verschillende onderzoekslijnen van de cluster muziekeducatie van LUCA School of Arts - KU Leuven: improvisatie, muziek in de community en de muziekleraar. Het symposium wil zowel kennis delen tussen onze onderzoekers en buitenlandse sprekers als in contact komen met praktijkmensen uit het veld.

Timeline

09.00 – 09.30         
Registration and coffee

09.30 – 09.40                    
Welcome and introduction (Thomas De Baets)

09.40 – 10.00                    
Opening statement (Filip Verneert)

10.00 – 10.45                    
Keynote (Raymond MacDonald)

10.45 – 11.15                    
Musical improvisation (LUCA students – Bert Appermont)

11.15 – 11.45                   
Coffee break

11.45 – 13.00                   
Paper session on the (social) relevance of improvisation in formal education, community music and teacher training.
Jo Gibson, An De bisschop, Filip Verneert (chair: Thomas De Baets)
Discutants: Mathias Moors, Tine Castelein, Wiebe Sieds Koopal

13.00 – 13.45                    
Lunch

13.45 – 14.45                   
Paper sessions on the intersections between informal, non-formal and formal practices and contexts in music education.
Luc Nijs, Maria Varvaringou (chair: Filip Verneert)
Discutants: Thomas Geudens, Lierin Buelens

14.45 – 15.30                   
Panel discussion
Raymond MacDonald, Luc Nijs, Maria Varvaringou, An de Bisschop, Jo Gibson, Filip Verneert, Thomas De Baets (chair)

15.30                                    
Reception

Inschrijven

Schrijf je in via onderstaande link.

prijs: 30 euro

Dit evenement wordt georganiseerd door de ondezoekscluster Muziekeducatie van LUCA School of Arts. (www.musiceducation.be)