09.03.2021

Collectief experiment met game designers en performance artists zoekt naar alternatieven voor podiumervaring in het nieuwe normaal

Steeds meer menselijke interacties verlopen virtueel. Steeds meer merken we hoe belangrijk ons lichaam is voor communicatie. Fysieke communicatie is ook belangrijk bij de culturele beleving en dat is zeker zo bij de performance artists.
Kan de creatieve sector hier zelf een antwoord op bieden? In een collectief experiment worden performance artists in contact gebracht met game designers en wordt er gezocht naar oplossingen.

Is een culturele beleving mogelijk zonder fysieke aanwezigheid?

Onze sociale interacties verplaatsen zich steeds vaker naar het virtuele rijk. Een goede internetverbinding is voldoende om de grenzen van landen en tijdzones te overstijgen en dat vanuit de eigen huiskamer. De pandemie heeft die trend in een stroomversnelling gebracht maar benadrukte tezelfdertijd twee andere zaken:

  • ons lichaam is nodig voor communicatie
  • cultuur is nodig voor ons welzijn

Ook in cultuur is fysieke communicatie belangrijk en dat is zeker zo bij de performance artists. Zij zijn afhankelijk van de fysieke aanwezigheid van hun lichaam om hun werk te brengen. Vandaag worstelen ze om dit van op afstand te doen. Ze bedenken formats voor het nieuwe normaal en vinden intrigerende mogelijkheden in de combinatie van live performance met interactieve elementen om de kijker direct te boeien. Maar hiermee komen ze ook in het vaarwater van de sector van het game design.

Symposium als collectief experiment tussen game designers en performance artists

De hybride vormen die bestaan op de snijlijn tussen Game en Performance geven mogelijkheden om online te communiceren met een bewuste aanwezigheid in een fysiek lichaam en ruimte, maar die mogelijkheden worden nog onderbenut. 

Het symposium Blend & Bleed nodigt professionals uit de vakgebieden Game Design, Performing Arts en Media Theory uit voor een collectief experiment. Van maart tot mei biedt het symposium een openbaar programma met interactieve uitvoeringen, workshops en gesprekken. De evenementen worden elk weekend online gehouden via videocommunicatie.

Het publiek krijgt de kans om deel te nemen en ideeën uit te wisselen met internationale kunstenaars, ontwerpers en denkers die nadenken over onze huidige toestand, experimenten leiden en strategieën uitwerken.

Het verbindende thema wordt het fenomeen Bleed: een grijze zone waarin de grenzen tussen fictie en werkelijkheid, de virtuele en fysieke wereld oplossen. 

Praktisch

Organisatie

Het volledige programma wordt georganiseerd door de onderzoeksgroep Inter-Actions van LUCA School of Arts en ondersteund door de Decentralized Autonomous Kunstverein (DAK) en de Karl Hofer Gesellschaft e.V.

Inschrijven

Debatten en optredens zijn gratis, maar registratie vereist. Het volledige programma en de mogelijkheid om te registreren vind je hier: