wo 02.03.2022, 20u - 22u
Concert

LUCA Strings o.l.v. Marc Tooten
Saar Van Bergen, altviool

Arvo Pärt: Summa
Joseph Haydn: Sieben letzte Worte
Piet Swerts: Sonetto 63 del Petrarca

Wanneer woorden ons ontbreken of wanneer ze ontoereikend blijken om ons uit te drukken, grijpen we naar muziek. In alle overleveringen uit oude beschavingen worden er sporen gevonden van het gebruik van gezangen en instrumenten tijdens belangrijke gebeurtenissen in het leven, in de natuur en in de relatie tot het verhevene.

De drang van de mens om bij de zonnewende, de dood, de oogst, … een verbinding tot stand te brengen met en een betekenis te geven aan de wereld die ons omringt, is zeer sterk. Rituele gezangen, zoals het Gregoriaans in de Middeleeuwen, zijn daar een krachtig voorbeeld van of gezangen die we vandaag nog kunnen horen in afgelegen bergdorpen op bijvoorbeeld Sardinië.

De zeven laatste woorden van Jezus aan het kruis kwamen in de 18de eeuw voor het eerst voor in de kerkelijke gebruiken op goede vrijdag, ook wel eens de Tre ore di agonia genoemd. Ze weerspiegelen de ideeën die in de vroeg-Christelijke kerk groeiden over de figuur Jezus in zijn doodstrijd, twijfel aan God, vergeving van zijn vijanden en uiteindelijke overgave aan de Geest.

Haydn schreef dit werk oorspronkelijk voor een uitvoering met orkest tijdens een religieuze dienst in Cadiz, waarbij de bisschop elk van de 7 laatste zinnen sprak en een meditatie erop vanop de kansel, waarna hij telkens naar beneden kwam en knielde voor het altaar. Op dat moment werd de muziek gespeeld in quasi volledige duisternis.

Arvo Pärt is in onze tijd één van de meest spiritueel geïnspireerde componisten. Hij schreef Summa oorspronkelijk als een koorcompositie gebaseerd op het Credo. Ook hij probeert de diepere betekenis van spirituele woorden en gebeurtenissen weer te geven door ze op toon en metrum te zetten en zo hun bovennatuurlijke wezen aan te raken. In deze versie spreken de strijkersstemmen als zinnen die onze ziel optillen naar dat waarover niet gesproken kan worden.

Piet Swerts gebruikt dan weer de woorden van de wereldberoemde dichter Francesco Petrarca om zijn muziek ziel en diepte te geven. Het hoeft niet gezegd dat de Sonnetten van Petrarca menig dichter, kunstenaar of componist geïnspireerd hebben. Met hun opvallende structuur van telkens twee keer vier regels en twee keer drie regels verbeelden ze de gevoelens van de dichter, wat Piet Swerts op zijn eigen, onnavolgbare wijze met zijn muziek weet te verklanken.

Omwille van de steeds wijzigende Coronamaatregelen wordt de ticketlijn voor dit concert pas later geopend. Dank voor uw begrip.

Covid Safe Ticket

Wij werken vanaf heden voor onze concerten met Covid Safe Tickets. Dit laat toe in alle veiligheid en zonder mondmasker de concerten bij te wonen. Bij het binnenkomen van de campus zal u gevraagd worden uw Covid Safe Ticket voor te leggen, dit kan op je smartphone of op papier

Spread the word