EuDaMuS23

Talks, lezingen en congressen
Music in Us: Muziek maken in Nederlandse, Vlaamse en Zweedse klassen

Op 15 maart 2023 organiseren LUCA School of Arts en VLS voor muziekdocenten een online ontmoetingsavond in het kader van de Europese dag van muziek op school (EuDaMuS).

Tijdens de sessie nemen we een kijkje in hoe Nederlandse, Vlaamse en Zweedse scholen omgaan met creativiteit in de lessen muziek. Dat doen we aan de hand van drie korte presentaties, waarna we met elkaar in gesprek gaan en ervaringen delen. Na de sessie is er een informele online borrel (zelf je drankje en hapje regelen).

Informatie over de sessie:

19:25 – Sessie open voor deelname

19:30 – Welkom door Bert Appermont en Benno Spieker die namens België en Nederland de EAS, die de Europese dag voor muziek op scholen mede initieert, vertegenwoordigen; inleiding door Thomas Geudens.

19.35 – Presentatie door Lina Van Dooren over muziek maken in de muziekles op Zweedse scholen. 

19.55 – Flits-workshop door Melissa Bremmer over muziek maken in de muziekles op Nederlandse scholen aan de hand van ‘Wicked Arts Assignements’.

20.15 – Workshop door Bert Appermont over muziek maken in de muziekles op Vlaamse scholen aan de hand ‘Tijd voor Maken’.

20.35 – In gesprek met elkaar.

21.00 – Einde van de sessie en start van de online borrel (voor wie wil, zelf je drankje en hapje regelen).

21.30 – Einde van de online borrel.

Inschrijven

Klik hieronder op "Tickets" om je aan te melden via de site van VLS

Over de presentaties:

Lina Van Dooren: Hoe kunnen onze leerlingen zich engageren voor een goed doel via muziek? Een benefietconcert spelen, over het klimaat zingen, in een woonzorgcentrum optreden, en nog veel meer. Met de onderwijsvorm service-learning, of leren door maatschappelijk engagement, kunnen de leerdoelstellingen behaald worden terwijl de leerlingen zich op een concrete manier in en voor de maatschappij engageren. We bekijken voorbeelden die duidelijk maken hoe we deze onderwijsmethode in de muzieklessen kunnen gebruiken.

Melissa Bremmer: In deze flits-workshop, neem ik je mee in de wereld van ‘Wicked Arts Assignements’: ongebruikelijke, grappige, poëtische of inspirerende kunstopdrachten. We gaan kijken hoe een ‘Wicked Arts Assignements’ eruitziet in muziek, én je gaat zelf ook aan de slag met het ontwerpen van een ‘Wicked Arts Assignements’ waarmee je de creativiteit van je leerlingen prikkelt. De ontwerper van de meest spannende opdracht gaat naar huis met het boek ‘Wicked Arts Assignements’

Bert Appermont: ‘Tijd voor maken’ is een nieuwe Vlaamse publicatie met muzikale creatieopdrachten. Het materiaal is ontworpen voor leerlingen of groepen die eigen muziek willen maken en voor muziekleraren die dat maakproces begeleiden. In deze online workshop ontdek je hoe deze creatieve opdrachten inspiratie kunnen bieden voor de lespraktijk. Je krijgt inzicht in hoe het creatieproces werkt én hoe je dit kan aansturen en begeleiden.

Over andere activiteiten in het kader van de Europese dag van Muziek op scholen:

Tijdens de Europese dag van muziek op school wordt het muziekonderwijs in Europa ook op andere manieren gevierd. Zo is er een internationale online sessie waaraan je met je klas kunt deelnemen of die je via de live-stream kunt volgen. 

In Nederland worden alle muziekdocenten en leerlingen opgeroepen op of rond 15 maart een challenge aan te gaan en het resultaat daarvan te posten op sociale media met de hashtag: #eudayofmusic. Gehrels Muziekeducucatie heeft challenges ontwikkeld: ‘Wicked Arts Assignements’die gericht zijn op het PO. Vanuit VLS zijn uit ‘Tijd voor maken’ challenges geselecteerd voor het VO. 

Over de Europese Dag van Muziek op Scholen:

EuDaMuS  is in 2022 voor het eerst georganiseerd als ‘international celebration of music education’. Daarmee willen de initiators – alle Europese vakverenigingen en de EAS (European Association of Music in Schools)— laten zien en horen, hoe belangrijk het is dat we in Europa muziekonderwijs hebben. EuDaMuS is er om het belang van muziekonderwijs onder de aandacht te brengen in de samenleving. 

Aanrader: lees ook het artikel dat het vakblad De Pyramide over deze dag en de challenges schreef.

Deze impulsdag is een samenwerking tussen LUCA School of Arts - Campus Lemmens en Vereniging Leraren Schoolmuziek.