Traject in de MA Audiovisuele Kunsten
Traject Film
Campus Brussel / Sint-Lukas

In de opleiding Audiovisuele Kunsten van campus Sint-Lukas Brussel leer je eigen films realiseren. Je verkent het brede spectrum van de audiovisuele kunsten en ontwikkelt daarbij de nodige vaardigheden. Je kiest niet voor een bepaald genre of een vooropgestelde stijl. Je eigen stem en verbeelding zijn cruciaal. Het is jouw signatuur die je audiovisuele creatie tot de jouwe maakt.

Hoe ziet de opleiding eruit?

In de opleiding Audiovisuele Kunsten van campus Sint-Lukas Brussel leer je eigen films realiseren. Je verkent het brede spectrum van de audiovisuele kunsten en ontwikkelt daarbij de nodige vaardigheden. Je kiest niet voor een bepaald genre of een vooropgestelde stijl. Je eigen stem en verbeelding zijn cruciaal. Het is jouw signatuur die je audiovisuele creatie tot de jouwe maakt.

Het programma legt veel nadruk op de interactie tussen de input van de school en de bijdrage van de student. Het bouwt voort op vaardigheden die zijn opgedaan in bacheloropleiding Audiovisuele Kunsten en biedt geen specifieke training meer op het gebied van regie, belichting, montage, script enzovoort. Binnen het brede raamwerk van cinema (inclusief arthouse-film, artiestenfilm, diverse documentairepraktijken en niet-generieke reguliere films) biedt het in plaats daarvan een continu programma van verplichte activiteiten, waaronder workshops, seminars, lezingen, presentaties door bezoekende filmmakers en beeldend kunstenaars, groepspresentaties en - discussies, filmvertoningen en excursies naar tentoonstellingen die een breed scala aan ideeën en posities bieden uit het hedendaagse veld van de filmcultuur en audiovisuele kunsten.

Studenten brengen hun eigen kennis, gevoeligheden, vaardigheden, ambities, motivatie en engagementen in. In peer-to-peer meetings overleggen ze met elkaar over de voortgang van hun afstudeerproject. Door gebruik te maken van deze input en door voortdurende dialoog met docenten, docenten en medestudenten, ontwikkelen ze een kritische woordenschat en leren ze adequate vragen en antwoorden te formuleren en zelfstandig oplossingen te vinden. Het hoogtepunt is het tonen van een persoonlijk en creatief afgewerkt audiovisueel werk. Dit filmwerk met één scherm moet een persoonlijke handtekening en de beheersing van regie-vaardigheden demonstreren.

Het programma is bedoeld om de problemen en mogelijkheden die ontstaan ​​bij het ontwikkelen van een kunstwerk door studenten / toekomstige filmmakers nader te bekijken. Het maakt geen onderscheid tussen narratieve of documentaire of experimentele filmpraktijken. Integendeel, het helpt studenten om zichzelf te positioneren in de filmpraktijk van hun keuze en hun artistieke intenties te bereiken door de prestaties van anderen te begrijpen. Het laat studenten niet alleen strategieën en tactieken begrijpen, maar ook de kennis en vaardigheden verwerven die betrokken zijn bij de productie van audiovisuele kunstwerken. De individuele praktijk staat centraal: een continu en onafhankelijk werkpatroon dat een dialoog zoekt met zowel vergelijkbare als verschillende praktijken. In dit proces kunnen de studenten vertrouwen op een dialoog over de praktische en technische dimensies van het werk en over inhoudelijke zaken met persoonlijke docenten.

Het programma maakt deel uit van een ruimer geheel binnen LUCA School of Arts. Het stimuleert de interactie met de afdelingen op de eigen campus, maar ook met de masteropleidingen op de andere campussen. Studenten onderzoeken film- en animatieculturen, maar ook beeldende kunst en mediageschiedenis en hun sociaal-historische context. Ze ontwikkelen schrijf- en spreekvaardigheid waarmee ze zich kritisch en genuanceerd kunnen uitdrukken over hun eigen en andermans werk. De verscherping van culturele kennis en gevoeligheden is gericht op de filmpraktijken van de studenten binnen een onderzoekskader dat de complementariteit van klaslokaal en filmset, van theorie en praktijk, van denken en doen bevordert.

Masterprogramma

Masterproef en scriptie

Voor je MA-diploma formuleer je een eigen afstudeerproject en werk je dat volledig uit. Je MA-project staat centraal in het programma. Je kiest een onderwerp, een onderzoeksvraag en een doelstelling. Onder persoonlijke begeleiding realiseer je niet alleen een artistiek project maar schrijf je ook een scriptie waarin je reflecteert op je praktijk, methodologie en ideeën. Tijdens dit proces is het MA-atelier een platform voor het bespreken van je werk tijdens één-op-één ontmoetingen met je docenten en in groepsdiscussies met en presentaties voor medestudenten.

Je studeert af met één schermwerk, dat je presenteert aan een externe en vaak internationale jury. Zo bewijs je dat je klaar bent om een ​​kritische en innovatieve filmmaker te worden. 

Studio & critical practice

Via gastcolleges, studiereizen en portfolio-bezichtigingen kom je in contact met experts in de verschillende aspecten van je specialisatie. Op deze manier breng je je praktijk naar een professioneel artistiek niveau. Ondertussen blijf je je theoretische kennis voeden. Via intensieve, kleinschalige seminars en openbare lezingen word je blootgesteld aan hedendaags kritisch denken over film en audiovisuele cultuur en leer je hoe theorie te koppelen aan praktijk.

Ter voorbereiding op je MA-project volg je een driedaagse MA-sessie waarin speciale aandacht wordt besteed aan het (on) waarheidsgetrouwe aspect van storytelling. In deze Critical Practice reflecteer je op de mate waarin een balans kan worden bereikt tussen waarheid en leugens. Een tweede Critical Practice draait om het verband tussen 'mimesis' voor de acteur en 'kinetiek' voor de animator. Tijdens workshops onderzoek je hoe deze aspecten je eigen MA-project kunnen verrijken.

Seminars

Seminars maken deel uit van de masteropleiding. LUCA heeft een bijzonder rijk en gediversifieerd aanbod aan research seminars die gevoed wordt door de onderzoekseenheden van onze campussen uit Brussel, Gent, Genk en Leuven. Iedere campus heeft zijn eigen onderzoekers, onderzoekstradities en focus. Samen met je coördinator selecteer je twee seminars die  aanleunen bij jouw ambities. Je kan hierbij ook kiezen uit seminars die aangeboden worden door de KU Leuven of haar associatiepartners.

Video

Vanessa del Campo - Master Film 2018 - Visions du Réel

Video

Hans Vannetelbosch - Master Film 2017 - VAF Wildcard Fiction 

Je docenten

Je hebt les van hedendaagse regisseurs, onderzoekers en specialisten met nationale en internationale uitstraling. Zij geven je feedback, zowel individueel als in kleine groepen.

Herman Asselberghs, Sofie Benoot, Guy De Bièvre, Robbrecht Desmet, Bas Devos, Flo Flamme, Fairuz Ghammam, Jo Huybrechts, Johanna Kint, Pascal Lefèvre, Christian Monheim, Volkmar Mühlheis, Dirk Pultau, Ewin Ryckaert, Johan Teirlinck, Patrice Toye, Fien Troch, Elke Van Damme, Frederik Van De Moortel, Dorothée van den Berghe, Jan Van Dyck, Miel Van Hoogenbemt, Griet Van Reeth, Peter Vandekerckhove, Pascal Vandelanoitte, Jo Vermaercke, en Tom Van Imschoot.

Docenten in de Research seminars

Peter Anthonissen, Herman Asselberghs, Mariske Broeckmeyer, Vincent Caers, Kris Cuppens, Boris Debackere, Peter De Graeve, Robbrecht Desmet, Jeroen D’hoe, Leen Engelen, Pablo Hannon, Steven Huybrechts, Peter Jacquemyn, Jeroen Laureys, Steven Lenaers, Frank Maet, Ans Mertens, Volkmar Mühleis, Els Opsomer, Jan Pillaert, Peter Schuermans, Lieven Segers, Nicola Setari, Johan Teirlinck, Pascal Vandelanoitte, Bert Vandenbussche, Katrien Van Haute, Tom Van Imschoot, Patrick Verlaak, Rosanne Van Klaveren, Esther Venrooij, Klaas Verpoest, Jasper Vrancken, Kristof Vrancken.

trailer Muidhond, Patrice Toye (2019)

Video

trailer Ghost Tropic, Bas Devos (2019)

Waar heb je les?

Om je werk te realiseren kan je gebruik maken van de infrastructuur: een performant computerpark, een filmstudio, klank- en mixagestudio (surround 5.1), montagecellen en color grading room. Via de uitleendienst kan je gebruik maken van professioneel camera-, audio- en lichtmateriaal. Bovendien worden er verschillende softwarepakketten (Adobe Creative Cloud, DaVinci Resolve, Protools, Cinema 4D, Dragonframe) aangeboden. Voor al deze faciliteiten betaal je een forfaitaire toeslag (extra studiekosten) van 400 euro. Je hoeft geen extra aankopen te doen om je werk te kunnen maken.

Wat heb je nodig?

Video

Juanita Onzaga - Master Film 2017 - Berlinale: Generation 14 Plus

Na je studie

Heel wat van onze afgestudeerden laten hun stem horen in de audiovisuele kunsten. Velen zijn actief als filmmaker of regisseur, anderen ontwikkelen zich tot producer, monteur, cameraman, ... Dit van grote sets tot kunstenaarsfilms, binnen fictie, documentaire en andere benaderingen. Elk jaar komen er verschillende films uit in de zalen, op televisie en in musea van oud-studenten en docenten van campus Sint-Lukas Brussel. Daarnaast gooien onze studenten en oud-studenten hoge ogen op filmfestivals in binnen- en buitenland. Zo zitten afstudeerfilms met regelmaat in de competitie van het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven en winnen ze er dikwijls VAF-Wildcards in alle categorieën.

  • Filmmakers Bas Devos (Ghost Tropic), Fien Troch (Home), Sahim Omar Kalifa (Zagros), Robin Pront (D' Ardennen), Patrice Toye (Muidhond), Dorothée Van den Berghe (Rosie & Moussa), Vincent Bal (Nono, het Zigzag Kind), Juanita Onzaga (Our Song To War)
  • Tv-makers Tim Mielants (Peaky Blinders), Jonas Govaerts (Tabula Rasa), Gilles Coulier (BevergemDe Dag), Nathalie Basteyns & Kaat Beels (Beau Séjour, Clan), Guillaume Graux (Spul), Arnout Hauben (Ten Oorlog)
  • Mediakunstenaars Anouk De Clercq (Tate Modern), Kurt d’Haeseleer (Scripted Emotions) en Floris Vanhoof (Young Belgian Art Prize)
  • Cameraman Frank van den Eeden (Girl, De Patrick)
  • Scenaristen Sanne Nuyens & Bert Van Dael (De Twaalf)
  • Monteur Nico Leunen (Beautiful Boy)
  • Producenten Antonino Lombardo, Frank Van Passel, Marc Goyens

'Sint-Lukas heeft me een stem leren ontdekken die aan de wieg ligt van mijn verdere carrière. In de filmopleiding kreeg ik de vrijheid om te experimenteren, om fouten te maken, om mezelf te leren kennen. Ik heb er geleerd om kritisch te kijken naar mijn eigen werk en dat van anderen, om mijn creatieve reflexen in vraag stellen en meer genuanceerde standpunten te ontwikkelen.'

Tim Mielants, regisseur van oa. De Patrick, Peaky Blinders, Legion, The Terror, Professor T, Code 37

Verkorte educatieve master

Behaal je je diploma van artistieke master en wil je toch graag leraar worden? Dan kan je kiezen voor een verkorte educatieve masteropleiding. EDU by LUCA biedt de mogelijkheid om in versneld tempo je competenties in het secundair en deeltijds kunstonderwijs te verwerven. Studenten die het verkort traject van 60 studiepunten opnemen, tekenen in voor een voltijds programma van één jaar. Wie werk en gezin wil combineren, kan kiezen om het verkort traject over twee jaar te spreiden.

Edu bundelt de (verkorte) lerarenopleidingen voor het secundair onderwijs aangeboden door KU Leuven, LUCA School of Arts en VIVES. 

'De school was voor mij een plek om te experimenteren, een plek om van gedachten te leren wisselen. Ik heb enorm veel gehad aan de samenwerking met de regisseurs. Ik kan elke jonge scenarist alleen maar aanraden om zoveel mogelijk aan kortfilms te werken met je regisseur, je co-scenarist, je cameraman, je monteur, je ploeg. Ik heb op school de fundamenten gelegd van mijn latere samenwerkingen en werk nog steeds vaak met klasgenoten die ondertussen al jaren goede vrienden zijn geworden. '

Bert Van Dael, scenarist van De Twaalf

'Ik heb voor de filmopleiding aan Sint-Lukas Brussel gekozen omdat ik geïnspireerd werd door de docenten die er lesgaven.  Regisseurs zoals Fien Troch en Patrice Toye maken films die ik bewonder, ik had het gevoel dat ze mijn films in de juiste richting zouden sturen. Dat was ook zo. Door de focus te leggen op scenario en acteursregie, kreeg ik een stevige basis mee die ervoor gezorgd heeft dat ik het nodige zelfvertrouwen kon ontwikkelen als regisseur. De scenariolessen zal ik nooit vergeten. “To make a great film you need three things – the script, the script, and the script.” - Alfred Hitchcock'

Eva Cools, regisseur & scenarist van CLEO

Starten

Om in te schrijven voor een masteropleiding dien je over een Academisch Bachelordiploma te beschikken dat rechtstreeks toegang verleent.

Heb je een verwant Academisch Bachelordiploma of een Professioneel Bachelordiploma? Dan is het in bepaalde gevallen mogelijk om in te stromen in de masteropleiding na het volgen van een schakel- of voorbereidingsprogramma. Als er geen schakel- of voorbereidingsprogramma bestaat, kan je informeren naar de mogelijkheid om als zij-instromer in de bachelor in te schrijven.

Kom langs

Onderwijsbeurzen in je buurt

LUCA neemt jaarlijks deel aan diverse onderwijsbeurzen. Normaalgezien voor jou een ideaal moment om ons bij jou in de buurt een eerste keer te ontmoeten. 

Omwille van het coronavirus zal de SID-in er in 2021 anders uitzien. We bekijken samen met het ministerie van Onderwijs en Vorming hoe we dit kunnen doen.

Kom langs bij ons op de campus

Misschien heb jij veel verbeelding en maak je volgend schooljaar je eigen kortfilms? 

Hier kan je alvast een aantal filmpjes bekijken die onze studenten realiseerden in 1BA.

Hier zie je het volledige palet aan studentenfilms doorheen de opleiding, van 1BA tot Master (paswoord: studentenfilms)

Nog vragen?

Contacteer ons : 

Paleizenstraat 70
1030 Brussel
+32 2 250 11 00

avk.brussel@luca-arts.be

Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.