Het denkwerk vooraf

Marketing en communicatiestrategie in de culturele sector

Vaak wordt het begrip “marketing" herleid tot “communicatiestrategie”.  In de creatieve en culturele sector klopt dit echter niet, de creatieve sector concipieert immers zelf het product dat ze aan de man brengt. Hierdoor mis je kansen als je een deel van het denkwerk niet vooraf doet. Even gas terugnemen en enkele theoretische basisprincipes bekijken, helpt je bij de aanpak van communicatie. Wil je meer weten over marketing in de culturele sector dan kan je alvast hier terecht:

 

    AIDA: Awareness, Interest, Desire en Action

    AIDA is een stapsgewijs model, waarbij de afzonderlijke stappen in volgorde moeten worden doorlopen. Het is een beetje zoals met je lief, je stapt niet met haar of hem in het huwelijksbootje bij een eerste ontmoeting. Zoiets vraagt wat tijd. In de eerste plaats moet je de aandacht trekken van een potentiële klant of koper, vervolgens wek je de interesse op voor wat je doet en pas als je het verlangen hebt kunnen wekken kan je de vraag stellen of ze je werk willen kopen, je een opdracht willen geven of naar je voorstelling willen komen kijken. 

    Het model heeft de laatste jaren verdere verfijningen gekregen maar staat nog steeds overeind.

    > Flanders DC: "Van verhaal naar verkoop"

    De vier P's in de marketingmix

    Voluit kennen we de vier P’s als Product, Place, Price en Promotion. Veel creatieve ondernemers gooien de vier P’s overboord en beginnen zonder  meer aan hun communicatieplan. Tijdsgebrek is daarbij een veelgehoord  excuus. En toch is het cruciaal voor wat je doet. Soms is het interessanter om een publicatie van 20 euro aan te bieden met 50% korting dan om er ineens 10 euro voor te vragen. Als je een concert organiseert op een bijzondere locatie dan moet je ook nadenken of die locatie bereikbaar met het openbaar vervoer of dat er een parking is in de buurt. Stap voor stap redenen om vooraf wat denkwerk te doen.

    Nog een laatste tip: wij vinden dat er ook een vijfde P is! People. Jouw publiek is een reden waarom andere mensen naar je event komen of jouw product willen kopen. Hiermee gaan ze deel uitmaken van een selecte groep interessante mensen. Ook dat is een zeer krachtige motor voor communicatie.

    > Flanders DC "De vier P's in de marketingmix"

    Contentkalender, plan je berichten op de sociale media

    Of je het nu leuk vindt of niet, content posten op de digitale media vraagt tijd en planning. Sommige berichten komen jaarlijks terug, andere spelen in op de actualiteit van de dag. Je let er best op dat je niet meer dan twee berichten post per dag, maar ook niet minder dan één per week. Ondertussen moeten je posts zelf ook relevant zijn en aangepast aan de media waarop jet het post. Facebook is Instagram niet en Twitter is geen LinkedIn.

    Begint het je te duizelen? Dat hoeft niet op het web vind je verschillende stappenplannen. We vonden er eentje waarin er een handig sjabloon zit, tips over waar je content kan vinden en hoe je het beheert.  

    Communicatie plannen, hoe doe je dat?

    1. DOEL & DOELGROEP: 

    • Wat wil je dat wie doet? Hou dit simpel en meetbaar! Bv. Ik wil dat 25% van mijn medestudenten een studententicket koopt voor mijn voorstelling en dat 35% van mijn familie een gewoon ticket koopt. 

    2. BOODSCHAP & MIDDELEN

    • Als je weet wat je wil bereiken ga je nadenken over hoe je de boodschap brengt en hoe je die verpakt. 
    • Je moet ook gaan nadenken over de middelen die je ervoor gaat gebruiken. Sociale media liggen voor de hand, maar gebruiken mijn medestudenten en mijn familieleden dezelfde de platforms? Is het soms niet beter om het gewoon te vragen? In je mediamix denk je na over die vragen.

    3. PLANNING, TAAKVERDELING & KOSTPRIJS

    • Wat ga je wanneer bekendmaken? Wie zal het doen en wat zal het kosten.
    • Hou rekening met AIDA ! Volgens die principes is het pas in de vierde fase dat je mensen vraagt om een ticket te kopen. Wacht dus niet tot wanneer je activiteit volledig in elkaar zit om een facebookpage op te starten. Dat doe je van zodra je besloten hebt om je project op gang te zetten. 
    • Je maakt dus niet alleen gebruik van meerdere communicatiemiddelen, maar ook van verschillende fases in je communicatie

    4. STEEKPROEVEN 

    • Als je werkt met verschillende fases kan je ook tussentijds nakijken hoe succesvol je communicatie verloopt. Hoeveel tickets heb je al verkocht, hoeveel volgers heb je al wie heb je al bereikt? Loopt het niet goed doe dan een extra inspanning!

    5. EVALUATIE

    • Evalueer je project, maar verlies je hierin ook niet. Als een project niet volledig lukt dan is het belangrijk om te weten of het lag aan de promotie naar een bepaalde doelgroep (zitten je ouders wel op Instagram?), product (een r&b fuif voor nonkel Jef? Echt?), de prijs of je doelgroep. De vier P's van de marketing moet je zeker even aan bod laten komen.

    Bekijk zeker ook:

    Een handige tool:

    • We publiceren binnenkort een handige tool waarmee je je communicatieplan snel ingevuld krijgt