Keuzetraject in de bachelor- en masteropleiding Audiovisuele Kunsten
3 + 1 jaar / 180 + 60 studiepunten
Campus Genk / C-mine

Hoe ziet de opleiding eruit?

In de 20 jaar dat onze opleiding bestaat hebben we gemerkt dat het fysieke en het digitale steeds meer met elkaar vervloeien. Fysieke producten krijgen steeds vaker een digitale component. Omgekeerd uiten digitale projecten zich steeds vaker in een fysiek object (smart objects, interactieve installaties,..).

Het is dan ook logisch om ‘interaction design’ niet langer als een apart traject aan te bieden maar deel te laten uitmaken van onze opleiding ‘Product design’. Daarom is de instroom in de bachelor ‘Interaction design’ stopgezet sinds september 2019.

Uiteraard krijgen de studenten die momenteel in de bachelor zitten nog steeds een kwalitatief hoogstaand programma en zullen zij afstuderen als interaction designers met een diploma waar het werkveld reikhalzend naar uitkijkt.

In september 2020 kunnen we voor het laatst schakelstudenten laten instromen.
Een unieke kans voor jou!

Heb je één van volgende bacheloropleidingen achter de rug:

  • Communicatie & Multimediadesign (Nederland),
  • Nxt Media Technology (KdG - Antwerpen),
  • Multimedia & Communicatietechnologie (Erasmushogeschool Brussel),
  • Interactive Multimedia Design (Thomas More),
  • Digital Design en Development (Devine – HOWEST Kortrijk)

en wil je je verder verdiepen in interaction design? Dan kun je via een schakel- of voorbereidingsprogramma jaar in één jaar doorstromen naar de masteropleiding Interaction Design.

Heb je een andere vooropleiding maar meen je dat je toch in aanmerking komt voor deze schakelopleiding, neem dan contact op met de verantwoordelijke het schakeljaar: Nathalie Vaes, (nathalie.vaes@luca-arts.be). We bekijken dan samen de mogelijkheden.

Een uniek voorbereidings-/schakelprogramma

Ken je al verschillende codeertalen en heb je al de eerste stappen in grafisch en/of audiovisueel ontwerp gezet? Heb je zin om te gaan experimenteren met technologie? Maar niet zomaar experimenteren in het wilde weg! Wil je ontwerpen, dingen bedenken, dingen maken en ervoor zorgen dat wat je maakt en bedenkt klopt voor degene voor wie je maakt? Een app voor je oma is bijvoorbeeld iets helemaal anders dan een interactieve knuffel voor je kleine neefje. Een goed interactief ontwerp is immers makkelijk én aangenaam in gebruik, aangepast aan de mensen waarvoor je ontwerpt en voor de specifieke context. En dat is de kern van de opleiding Interaction Design.

In je vooropleiding heb je de nodige ‘werktuigen’ aangeleerd om eerste prototypes van apps, interfaces en installaties te ontwikkelen. Met de kennis, vaardigheden en ervaringen die je in je vooropleiding hebt opgedaan ga je aan de slag in een aantal modules. Dit zijn opdrachten die al dan niet door een externe opdrachtgever geformuleerd worden en waaraan je meerdere weken intensief werkt. Denk bijvoorbeeld aan een opdracht binnen een woonzorgcentrum waarbij je samen met een bewoner van dat woonzorgcentrum aan de slag gaat om na te gaan hoe het leven van deze bewoner via ontwerp aangenamer gemaakt kan worden. Je gaat op relationele, onderzoekende en ontwerpende manier iets bijdragen aan de vrije tijdsbeleving of op de wijze waarop de bewoner met zijn/haar kleinkinderen communiceert of je zoekt hoe een oude hobby (door een paar aanpassingen) opnieuw kan beleefd worden.

Daarnaast staat ook het uitwerken van je eigen schakelproject centraal. Je gaat een domein afbakenen waarvoor jij persoonlijk een sterke interesse hebt. Je gaat in dat domein theoretisch en technisch (voor-)onderzoek doen. Dat onderzoek laat je toe je ontwerpkeuzes te onderbouwen. Je doet dit uiteraard niet alleen. Krijg je iets niet aan de praat of heb je het lastig om een keuze in je ontwerp te maken? De docenten gaan mee met je op deze zoektocht, dagen je uit om ‘out of the box’ te denken en helpen je om alles tot een geslaagd einde te brengen.

Maken in het FabLab

Laten we ook niet vergeten dat hierbij steeds de machines en tools van FabLab Genk tot jouw beschikking staan! Een FabLab is een werkplaats met computergestuurde gereedschappen en machines, met als doel om “bijna alles” te kunnen maken. Je kan dan denken aan 3D printers, lasercutters, snijplotters en een CNC freesmachine. FabLab Genk ligt op de C-mine site en je kan er altijd binnenlopen om prototypes uit te werken, dingen te maken of te experimenteren met aanwezige technologieën voor jouw projecten. Uiteraard zijn er maak-experts aanwezig in het FabLab die je hierbij kunnen helpen.

Master Interaction Design

Een interactieve museumgids vol met technologie om museumbezoeken minder saai te maken, een dashboard vol sensoren om je auto met gebaren te bedienen, een tool op kot dat laat weten of de douche bezet is, of een verzameling aan spelobjecten die via licht en geluid de lessen lichamelijke opvoeding toffer maken, … jij creëert jouw eigen pad als Interaction Designer in de masteropleiding!

Hoe ziet het masterjaar eruit?

De eenjarige masteropleiding stelt je in staat om te evolueren naar een expert op het gebied van Interaction Design. Je krijgt er vooral veel vrijheid om je eigen traject vorm te geven. Alle kennis en vaardigheden die je tijdens de bacheloropleiding geleerd hebt, verdiep je en pas je op een vernieuwende manier toe in verschillende mastermodules. Bijvoorbeeld, in ‘Experimental Media’ wordt je uitgedaagd om op een kritische manier te kijken naar de huidige media en er op een zeer experimentele manier mee aan de slag te gaan. Dit resulteerde afgelopen jaar in ‘life hacks’ met smartphones waarbij je de smartphone gebruikt als een prototyping platform. Naast de mastermodules krijg je de vrijheid om in de masteropleiding je eigen afstudeerproject uit te werken.

Masterproject

Het masterproject vormt het sluitstuk van de opleiding. Hier breng je alles van de afgelopen jaren in de praktijk. Je kiest samen met een team van docenten waarin jij je wilt verdiepen en wat dus jouw visitekaartje als (afgestudeerde) Interaction Designer wordt.  Denk hierbij aan een interactief spel dat anderstaligen tracht te helpen bij het leren van Nederlands of een draadloze, digitale communicatietool - gemonteerd op het fietsstuur - voor recreatieve wielrenners. Je masterproject leg je voor aan een jury van experts in het Interaction Design werkveld en toon je aan het grote publiek tijdens de EXIT eindejaarstentoonstelling. Op die manier kickstart je, met het masterproject, je professionele loopbaan.

Je docenten

In het schakeljaar en master hebben intensieve begeleiding en samenwerking (in kleine teams) de overhand; hoorcolleges of klassikale lessen in grote collegezalen krijg je maar weinig.

Ons gemotiveerd team van docenten bestaat uit Jan Louis De Bruyn, Katrien Dreessen, Niels Hendriks, Niek Kosten, Danny Leen, Lieven Menschaert, Selina Schepers, Rosanne Van Klaveren, Jasper Vrancken, Nicky Vreys en Gert Wastyn. Elk van hen specialiseert zich hetzij in het werkveld of in onderzoek binnen de onderzoeksgroep Inter-Actions op campus C-mine. 
Het merendeel van hen heeft een PhD of volgt nog een doctoraatsopleiding.

Gastdocenten

Een van de troeven van de opleiding is een brede waaier aan gewaardeerde gastsprekers zoals Hannes D’Hulster (Nerdlab), Anab Jain (Superflux), Wendy Van Wynsberghe (Constant vzw), Katia Aerts (VRT), Clo Willaerts (Sanoma), Sofie Verhalle (Talking Heads), Rob van Kranenburg (the Internet of Things), Nicolas Schepers (U-sentric), Erik Willemse (Nascom), Jasper Olaerts (C-Mine Crib), onderzoekers van EDM (UHasselt), onderzoekers van iMinds (UGent), enz.

Externe opdrachtgevers

Naast gemotiveerde docenten en interessante gastdocenten, legt de opleiding de nadruk op studentenprojecten met echte opdrachtgevers uit het werkveld. Hierbij kun je denken aan VRT Innovatielab/Ketnet, Pleegzorg Vlaanderen, vzw Sailability, WZC Sint Elisabeth, VITO, Schneider Electric, kunstencentrum Vooruit Gent, C-Mine Crib, Innovatiecentrum Limburg, musea, winkeliers, ZOL Genk, Brandweer Genk, enz.  

Waar heb je les?

Campus C-mine

+ 32 2 447 16 00

C-MINE 5
3600 Genk

info.cmine@luca-arts.be

Interaction Design studeer je op C-mine, de voormalige mijnsite van Winterslag in Genk.C-mine is een inspirerende plek voor het kunstenonderwijs, creatief ondernemerschap, design en een broedplaats voor jong, creatief talent zoals jij.

Via onze samenwerking met onder andere C-mine Crib, FabLab Genk, FLACC en andere creatieve organisaties en bedrijven uit de buurt ontstaat een interessante kruisbestuiving met het werkveld.

En natuurlijk bevind je je vlakbij Hasselt met de Muziekodroom, Z33, het modemuseum, de Versuz, Pukkelpop en andere plekken om uit te gaan en te bezoeken.

Na je studie

Als Interaction Designer ben je populair bij grote bedrijven in de creatieve en commerciële sector, zowel in België als in het buitenland. Je komt onder andere terecht bij (interactieve) ontwerpbureaus, sociaal-culturele organisaties, start-ups, mediabedrijven, de creatieve industrie, de communicatiedienst van bedrijven, in onderzoeksinstellingen of KMO’s. Maar je kan natuurlijk ook je eigen ontwerpstudio oprichten. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Waar kun je gaan werken als interaction designer?

Als Interaction Designer studeer je af met een academische bagage en een rijk gevuld portfolio in een sector in beweging. De design sector snakt naar hoogopgeleide creatieve én technisch aangelegde duizendpoten. Agoria becijferde dat naar 2030 toe de grote vraag naar digitale experts op de arbeidsmarkt alleen maar zal toenemen. Maar liefst 92% van onze afgestudeerden heeft dan ook een job die past bij de opleiding! Je kan aan de bak als Interaction Designer, als UX Designer, als Content Coordinator, als Creative Strategist, als User Experience designer, als docent en onderzoeker of als zaakvoerder van je eigen makerslab.

Starten

Ben je in het bezit van één van volgende diploma’s Hoger Onderwijs:

  • Communicatie & Multimediadesign (Nederland),
  • Nxt Media Technology (KdG - Antwerpen),
  • Multimedia & Communicatietechnologie (Erasmushogeschool Brussel),
  • Interactive Multimedia Design (Thomas More),
  • Digital Design en Development (Devine – HOWEST Kortrijk)?

Dan kan je mogelijk doorstromen naar de masteropleiding Interaction Design. Via het Master Assessment onderzoekt een toelatingscommissie of je via een schakel- of voorbereidingsprogramma kan toegelaten worden.

Aan de hand van enkele vooraf opgeladen documenten (o.a. portfolio, CV en motivatiebrief) peilt de toelatingscommissie naar jouw creatieve competenties, potentieel en motivatie. Op basis van het vooraf ingediende dossier word je vervolgens al dan niet uitgenodigd voor een individueel gesprek waarin je motivatie, gedrevenheid, creativiteit en kennis verder aan bod komen. Het is immers belangrijk dat er een wederzijdse match is. Zowel het ingediend dossier als het individueel gesprek zijn onderdeel van het Master Assessment en noodzakelijk om te slagen.

Voor meer informatie de data voor de toelatingsproeven én inschrijven kan je terecht op de volgende link: https://www.luca-arts.be/nl/inschrijven#master_assessment