Laatst bijgewerkt: 20/08/2020

Op 6 maart 2020 heeft LUCA een ernstige cyberaanval op haar servers vastgesteld. De systemen worden gefaseerd heropgestart en naar een hoger beveiligingsniveau gebracht. Tegen eind 2020 verwachten we dat dit werk afgerond is.

Test de IT-faciliteiten die belangrijk zijn voor je onderwijsactiviteiten. Indien ze nog niet beschikbaar zijn, meld het tijdig aan helpdesk@luca-arts.be

Studententoepassingen die beschikbaar zijn

Toledo, e-mail, KU Loket, WiFi op de campus, Academic Software, LinkedInLearning, LIMO, webtoepassing toelatingsproeven, print & scan.

LUS (LUCA Uitleen Software): voorlopig enkel beschikbaar voor uitleenmedewerkers (Corona maatregel).

Lees meer over de Corona afspraken op de betreffende pagina van deze website.

Onderwijstoepassingen in opbouw

Bedraad netwerk: 
Het netwerk is beter beveiligd. Toestellen op het bedraad netwerk, moeten voortaan eerst eenmalig geregistreerd worden. Aan de docenten of de lokale beheerders vragen we om de toepassingen op voorhand te testen.

Licentieservers voor software op PC’s in de campus:
Niet alle software licentieservers zijn al on-line. Docenten kunnen contact opnemen met de ICT helpdesk om hierover afspraken te maken.

Personeelstoepassingen die beschikbaar zijn

Toledo, Outlook e-mail, Skype, KU Loket, WiFi op de campus, Academic Software, LinkedInLearning, LIMO, print & scan, SAP CM, Syllabus Plus, ProAcc, Procure (voor financiën en financiële antennes), Persona, Lirias, alumnidatabank, mailchimp, Limesurvey, Eva.opo, connect Acerta.

Bedraad netwerk:
De gebruikerstoestellen (laptops, desktops) die versterkt zijn met Cybereason antimalware en de laatste update van het besturingssysteem kunnen op het bedraad netwerk. Volg de instructie in de handleiding 'Ik werk op de campus'.
Wie een Macbook gebruikt, heeft vaak geen netwerkpoort. In dat geval moet je netwerkadapter geregistreerd worden door de IT-dienst van LUCA.

Printen en scannen op Ricoh copiers:
Personeelsleden kunnen met hun personeelskaart scannen en kopiëren op de Ricoh copiers.
Beschik je over een LUCA laptop, dan kan je na de installaties van Cybereason antimalware en de laatste update van het besturingssysteem op je toestel ook afdrukken.  Om te kunnen printen, meld eerst aan op het bedraad netwerk. Volg hierbij de instructies in de handleiding 'Ik werk op de campus'.
De copiërs waar naar kan afgedrukt worden, zijn Ricoh-BW en Ricoh-Color op CA-PRINT-01. Zie je op je toestel een vermelding van CA-LUCA-DC2 dan probeert je toestel verbinding te maken met een oude printserver. Neem dan contact op met de IT helpdesk. 

Om via WiFi te printen, zal je eerst de VPN moeten opzetten. 

Is de Cybereason antimalware nog niet geïnstalleerd op uw laptop, neem contact op met helpdesk@luca-arts.be of 02/250 11 11.

LIO-laptops (medewerkers HR en Financiën) zullen nog niet kunnen afdrukken op de campus. Op aanvraag, zal een work around voorzien worden voor hen. Met een privé laptop kan je omwille van veiligheidsredenen helaas niet meer afdrukken op de campus. Scannen en kopiëren op de Ricoh copiers kan nog wel zonder een LUCA laptop.

Sharepoint:
Ga naar https://sharepoint.luca-arts.be.

Heb je een LIO-laptop of heb je nog geen wachtwoordwijziging van je laptop uitgevoerd, meld aan op SharePoint met LUCA\[je u-nummer] en je nieuwe wachtwoord.

X-schijf:
Indien uw laptop door een regio IT-er is voorzien van Cybereason antimalware en de laatste update van het besturingssysteem, zal u toegang krijgen tot de X-schijf.
Werkt u van thuis uit, volg dan eenmalig de instructies in de handleiding 'Ik werk van thuis uit'. Werkt u op de campus, volg dan de instructies in de handleiding 'Ik werk op de campus'

Is de Cybereason antimalware nog niet geïnstalleerd op uw laptop, neem contact op met helpdesk@luca-arts.be of 02/250 11 11.

Om via WiFi toegang te krijgen tot de X schijf, zal je eerst de VPN moeten opzetten. 

LIO-laptops hebben nog geen toegang tot de X-schijf.

Personeelstoepassingen in opbouw

Procure en Procure.web:
De dienst Financiën onderzoekt de mogelijkheid om Procure.web in te zetten voor de behandeling van bestelaanvragen en goedkeuring van facturen. Een datum van openstelling zal nog meegedeeld worden. In afwachting keuren de budgetverantwoordelijken goed op basis van een e-mailbericht van de dienst Financiën.

Procure is beschikbaar voor de medewerkers die beschikken over een LIO-laptop. Wie een LUCA laptop heeft, zal in de loop van oktober gebruik kunnen malen van Procure.

Overige infrastructuur en toepassingen: Heel wat infrastructuur en toepassingen werken momenteel niet, beperkt of manueel. Dit gaat over planningstools, software, sturingen van verwarming, verluchting, toegangscontrole, infoschermen, kassa’s, bancontact toestellen, toevoegen van nieuwe gebruikers, datastromen, …

Hieraan wordt in de komende maanden gewerkt in volgorde van de prioriteiten die beslist worden op het CMT (Crisis Management Team).

Enkele tips:

Problemen met login of wachtwoord?

Stuur een bericht naar helpdesk@luca-arts.be of bel naar 02/250 11 11

Wifi op de campus

Volg deze stappen om met je nieuw wachtwoord op WiFi te geraken in de campus:

  1. Klik op het netwerkicoontje rechts onderaan het scherm;
  2. Kies ‘Netwerk- en internetinstellingen’ en ga vervolgens naar ‘Bekende netwerken beheren';
  3. Kies campusroam en klik op de knop ‘Niet onthouden’. Op die manier wordt het oude wachtwoord gewist en kan je het nieuwe wachtwoord ingeven;
  4. Klik opnieuw op het netwerkicoontje rechts onderaan het scherm en selecteer Campusroam;
  5. Geef [u-nummer of r-nummer]@kuleuven.be en vervolgens het wachtwoord;
  6. Wacht even (max 1 minuut) tot je ziet dat er verbinding is;
  7. Klaar (als het niet lukte, vraag ondersteuning aan een lokale helpdeskmedewerker)

Info omtrent lesgeven op afstand vanwege de KULeuven

Je les op afstand organiseren (bijvoorbeeld van thuis) dat is wellicht even aanpassen. Maar alle tools zijn eigenlijk voorhanden via deze link.

Toledo

Om naar Toledo te gaan, kies deze link: https://toledo.kuleuven.be/portal 
(de link met Luca in zal niet werken)

KU loket

Om naar KU Loket te gaan, kies deze link: https://www.kuleuven.be/kuloket 
(de link met Luca in zal niet werken)

Toledo-community M(E)ET LUCA

Nuttige tips naar verschillende online-tools op de M(E)ET LUCA - community op Toledo (voorheen LUCA-SOUL) via deze link.

Skype for Business

Downloads

  • Voor Windows-gebruikers via deze link
  • Voor Mac-gebruikers via deze link

Aanmelden

  • In het veld Aanmeldadres vul je je sip-adres in, dit is voornaam.naam@luca-arts.be
  • In het veld Wachtwoord vul je je luca wachtwoord in
  • Klik nu op Geavanceerde opties weergeven en vul bij Gebruikersnaam je u-nummer@kuleuven.be in.
  • Bij gebruikersnaam moet wel degelijk @kuleuven.be staan en niet @luca-arts.be

Let op: hiermee kan je iedereen met een skype for business account binnen de Associatie KU Leuven bereiken. Externe contacten kan je hiermee niet bellen.

Meer info en praktische tips? Via deze link kom je op de 'Skype for Business'-pagina van KU Leuven. 

Contact

Heb je toch nog een probleem? Neem contact op met de helpdesk via helpdesk@luca-arts.be of 02/250.11.11. Hou rekening met eventuele wachttijden. Bedankt voor begrip.

Algemene contactpersonen omtrent digitale didactiek:

  • Filip Vervennne
  • Rudy Bonné