Vanuit een interesse in de wisselwerking tussen auteurschap en toeschouwerschap bestudeert deze onderzoekscluster het dialectische proces van het maken en ervaren van kunst als een imaginaire ervaring van ontmoeting, een dynamiek van werken en verwerken met de verbeelding als verbindingsweg. Hoe is de esthetische ervaring van een kunstwerk (te beschrijven als) een imaginaire remake van het maken ervan, de 'poëtische' ervaring die eraan voorafging? In hoeverre gaat de poëtische handeling van het maken hand in hand met een gevoel van ontvankelijkheid? En welke rol spelen een sterk bewustzijn van het artistieke medium of de inzet van (auto)ficties in deze uitwisseling? Door de deconstructie van en praktische onderdompeling in termen zoals fascinatie en inspiratie, toeval en intuïtie, affiniteit en contradictie willen onze onderzoeksprojecten gestalte geven aan een esthetica – een ervaringsleer – van de poëtische ervaring. Via onderzoek in en over de kunsten willen we zo enerzijds fenomenen en noties bestuderen die cruciaal zijn voor ethiek (empathie, ontmoeting), politiek (publiek, dissensus) en het bestaan (liefde, familie, verwantschap), terwijl we tegelijkertijd dicht bij de verbeelding als vormend en scheppend element blijven. Anderzijds trachten we door het tonen en bespreken van aandachtstructuren die aan de ervaring van kunst ten grondslag liggen ook inzicht te verwerven in artistieke verbeeldings- en creatieprocessen zelf, voornamelijk doorheen literaire en (audio)visuele essayistiek en fictie, schilderkunst, (experimentele) film, performatieve lezingen en installaties. Samengevat, als onderzoekers concentreren we ons op de sporen van kunst, voor en na, om zo de afgeleide ‘ontsporingen’ ervan door te denken, de verwarrende manier waarop ze je meenemen en verstrooiien, tot in hun uiterste consequenties en tegenspraken.
Ella de Burca
Yana Dimitrova
Ritsart Gobyn
Tine Guns
Konstantina Kapsali
Gabriel Molist Sancho
Eva Moulaert
Lore Smolders
Isolde Vanhee (clusterverantwoordelijke)
Stijn Van Dorpe
Tom Van Imschoot (clusterverantwoordelijke)
Lopende doctoraatsonderzoeken
Ella de Burca: Modes of Spectating: How to Act
Yana Dimitrova: Towards a Shared Autonomy. Painting as an Emancipatory Practice
Ritsart Gobyn: From Deception to Insight. Trompe l’oeil as a Source of Critical Reflection in the Painterly Process Ans Nys: Drawing as a mourning love letter
Tine Guns: Het fotoboek als visuele pageturner: een pre- en post-cinematografisch montageverhaal
Konstantina Kapsali: Towards Vera, the Girl Next Door. A study on the essay film as a personal journey into a neighborhood’s archaeology
Gabriel Molist Sancho: Write Me a Panel. An experimental study and practice on the contemporary uses of text in comics
Eva Moulaert: Graphic design as a narrative practice
Stijn Van Dorpe: Dissensus and Connection as Artistic Practices. Visual Arts As a Space for Political Subjectivation
Afgelopen onderzoeksprojecten
Bioscopic Books: Artist's books as seen through the cinema eye
Words That Matter. Verbal Articulations of Criticality within Artistic Practice
Umwelten in kunst en architectuur – naar een geïntegreerde theorie rond creatie, zintuiglijkheid en interdiscilinariteit
Afgelopen doctoraatsprojecten
Koen Broucke: ‘The rosy gloom of battle overhead’, An artistic research into the atmospheric layers of history
Sébastien Conard: Naar een andere graphic novel: woord, beeld en verhaal in de striproman en de historische avant-gardes
Sarah Késenne: Klein lexicon voor een pedagogische emancipatie in de hedendaagse kunst. Naar een andere kijk op participatie in het licht van de ‘educational turn’