Over

In een ideale wereld ontwikkelt een kind een veilige hechting. Dit is niet altijd het geval.  Bijgevolg ontstaan er soms meerdere vormen van onveilige hechting. Binnen het “Add Attachment” project slaan KUL Psychologie en LUCA de handen in elkaar om een VR omgeving met biofeedback te bouwen waarin de gehechtheid via leerprocessen in kaart gebracht wordt én waar kinderen daadwerkelijk ontvankelijk zijn om aan die gehechtheid te werken. 

De "Learning Theory of Attachment" stelt dat de ontwikkeling van gehechtheid minstens gedeeltelijk ontvouwt als gevolg van leerprocessen waarbij het kind leert dat de zorgfiguur een veiligheidssignaal belichaamt dat beschermt tegen stress. Elke zorginteractie tussen een kind en een zorgfiguur kan gezien worden als een leermoment. 

LUCA Traject 3D & Polymath Lab Gent staan hierbij in voor het ontwikkelen van een VR - experience waar kinderen in zullen vertoeven en die aan te passen is aan hun inlevingsvermogen. In samenwerking met de experts van de KUL bouwt LUCA een immersieve game waarin de kinderen volledig kunnen opgaan terwijl de onderzoekers gericht de vragen die ze hebben kunnen toetsen. LUCA staat in voor concept, VR-game-development met biofeedback, 3D omgeving en de karakters.  ​

Onderzoekseenheid: LABOPro

Looptijd: 2022 - 2025

Financiering: KU Leuven (FWO)

Partners: KU Leuven

Onderzoekers

Wim Forceville

Wouter Devriese