Studio in de professionele Bachelor in de Beeldende Vormgeving
3 jaar / 180 studiepunten
Campus Gent / Sint-Lucas

Hoe ziet de opleiding eruit?

In de opleiding Beeldende Vormgeving verwerf je inzichten én praktijkervaring in visuele communicatie om nadien als professional aan de slag te kunnen gaan in elke sector waar creativiteit een must is. In elke studio leer je projectmatig werken en naar creatieve oplossing zoeken voor concrete problemen. De 6 studio’s op een rijtje: Grafische, Digitale, Reclame, Open Design, Brand and Packaging en tenslotte studio Still.

Je maakt op een intensieve manier kennis met beeld, typografie, fotografie, compositie, verhoudingen en diverse media. Zo ontdek je de veelzijdigheid van de visuele communicatie. Je leert opdrachten interpreteren, concepten ontwikkelen en concretiseren. Je wordt, onder meer door het vak ‘Project’, aangemoedigd om op vraag van het werkveld zelfstandig reële projecten te verwezenlijken of deel te nemen aan internationale wedstrijden. Je krijgt de kans extra horizonten te verkennen in de modules Video, Foto of Experiment. Een gestoffeerde basis is van belang. Vakken waarin tekenen, kunst en cultuur, communicatie, onderzoek en ondernemerschap aan bod komen, zorgen voor de nodige brede vorming en bereiden je voor op je latere carrière. Via de gratis toegang tot de online leerbibliotheek LinkedIn Learning kan je naast de vaste vakken ook andere vaardigheden verder aanscherpen.
De stage is hét moment om jouw kennis aan de praktijk te toetsen en extra ervaring op te doen. Je sluit je opleiding af met de bachelorproef. Dat is de bekroning van je studie en het ideale visitekaartje om te solliciteren.

Onze studio’s als kloppend hart
Binnen onze studio’s bereiden we je voor op een job in de creatieve industrie en meer specifiek in het domein van de visuele communicatie. In het eerste jaar wordt elke student ondergedompeld in een creatief bad om vanaf het tweede jaar zijn eigen traject te bepalen. Grafisch vormgever, digitaal ontwerper, illustrator, packaging designer of reclamemaker: elke student specialiseert zich, maar blijft een multidisciplinaire focus behouden. In elke studio is het bedenken van een concept cruciaal voor de concrete uitwerking. Die aanpak typeert ons, een opleiding waar denken én doen helemaal samengaan.

Studio Reclame 

In Studio Reclame worden studenten opgeleid tot creatieve denkers. Zij hebben de kracht om grote doelgroepen te bereiken, hun denken in een bepaalde richting te sturen of in beweging te houden. Het streven naar bewustwording en gedragsverandering bij de consument heeft de positie van reclame het laatste decennium volledig in beslag genomen.

Vandaag is de wereld enerzijds vluchtig en anderzijds turbulent. Veranderingen duiken op met een enorme impact. Niets lijkt nog stabiel en voorspelbaar. De creatief is genoodzaakt om hiermee rekening te houden. Door het formuleren van een inzicht en het creëren van een concept ontstaat een boodschap die overgebracht wordt via communicatie. Elke stap binnen het proces is van belang.

The What, Who, Why and How bepalen de strategie van een campagne. De reclamemaker ziet elke boodschap als Smart Communication, trouw aan klant en merk.

De creatief is genoodzaakt om rekening te houden met sociaal-maatschappelijke issues, economische evoluties en politieke omwentelingen. De student reclame houdt zich staande tussen sterk evoluerende media, creatieve tools en empowerment van de consument.

Het loskomen van het individuele denken en het opzoeken van samenwerkingen kan een idee versterken en groter maken.​​

creative thinking / concept provider / copywriting / art direction 

research / communication design / digital creativity / campaigns​  

actual issues / social relevance / media innovation

Je docenten

Anneke Rombaut

Fred Lateur

Waar heb je les?

Na je studie

VERDER STUDERENLEVENSLANG LEREN 

Na het afstuderen biedt onze opleiding nog aanvullend trajecten aan om extra skills te verwerven. Zo kan je opteren om aansluitend een andere Studio (bv. Studio Digitaal of Studio Brand & Packaging) en/of Traject3D te volgen. Wil je graag als leraar aan de slag in het secundair of deeltijds kunstonderwijs, dan kan je kiezen voor de eenjarige verkorte educatieve bachelor

Heb je al een diploma op zak? Wil je je verder specialiseren in een creatieve richting? In het kader van levenslang leren bieden we ’s avonds of na afstuderen trajecten aan:

Benieuwd naar onze Trajecten na afstuderen?  Hier vind je een overzicht.

Ook een masteropleiding is mogelijk na het succesvol voltooien van het schakelprogramma. 

Starten

SCHRIJF JE NU IN VOOR ONZE (ONLINE) TOELATINGSPROEF

Voel je je geroepen om de wereld van visueel design te ontdekken? Wil jij op een creatieve manier impact maken op de toekomst? 

Om te beginnen met de opleiding Bachelor Beeldende Vormgeving moet je deelnemen aan de artistieke toelatingsproef. De toelatingsproef heeft een gemiddelde slaagkans van 80% en geeft je een eerste inkijk in de opleiding. Schrijf je snel in en ontdek of BBV voor jou de perfecte match is. Opgelet: je mag slechts eenmaal deelnemen per jaar. 

Alle  info met betrekking tot deze proef vind je hier.

  • Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs (of behaalt dit in september 2020) of een diploma of toelatingsbewijs daarmee gelijkgesteld. 
  • Je voldoet aan de voorwaarden i.v.m. taal, leerkrediet en verblijf. Meer info >

Onze toelatingsproeven zijn dit jaar enkel online. Deadline voor de eerstvolgende proef is donderdag 3 september.

Nog vragen?

Contacteer ons. 
+32 2 447 14 00
info.sintlucas@luca-arts.be

Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.