Studio in de professionele Bachelor Visual Design
3 jaar / 180 studiepunten / Nederlands
Campus Gent / Sint-Lucas

Visual Design - Keuzetraject Studio Reclame

Professionele Bachelor

Word jij the next generation creative professional? Heb je een oog én hart voor een krachtig en geweldig ontwerp, zowel online als offline? Dan is Visual Design iets voor jou. Doorheen deze opleiding leer je projectmatig werken. Je zoekt naar originele oplossingen via hedendaagse creaties. Na 3 jaar ben je een professional die kan communiceren via een sterke vormgeving. 

Studio Reclame is een van de 5 studio’s binnen de opleiding Visual Design.

Bekijk ook onze blog! visual-design.be

Studio beeld uit Studio Reclame
Hoe ziet de opleiding eruit?

creative thinking / concept provider / copywriting / art direction 

research / communication design / digital creativity / campaigns​  

actual issues / social relevance / media innovation

In Studio Reclame worden studenten opgeleid tot creatieve denkers. Zij hebben de kracht om grote doelgroepen te bereiken, hun denken in een bepaalde richting te sturen of in beweging te houden. Het streven naar bewustwording en gedragsverandering bij de consument heeft de positie van reclame het laatste decennium volledig in beslag genomen.

Vandaag is de wereld enerzijds vluchtig en anderzijds turbulent. Veranderingen duiken op met een enorme impact. Niets lijkt nog stabiel en voorspelbaar. De creatief is genoodzaakt om hiermee rekening te houden. Door het formuleren van een inzicht en het creëren van een concept ontstaat een boodschap die overgebracht wordt via communicatie. Elke stap binnen het proces is van belang.

The What, Who, Why and How bepalen de strategie van een campagne. De reclamemaker ziet elke boodschap als Smart Communication, trouw aan klant en merk.

De creatief is genoodzaakt om rekening te houden met sociaal-maatschappelijke issues, economische evoluties en politieke omwentelingen. De student reclame houdt zich staande tussen sterk evoluerende media, creatieve tools en empowerment van de consument.

Het loskomen van het individuele denken en het opzoeken van samenwerkingen kan een idee versterken en groter maken.​​

Een belangrijke doelstelling in de opleiding Studio Reclame, is de student te laten evolueren van creëren vanuit hetgeen hij kàn maken, naar creëren vanuit wat hij wìl maken.

Studenten komen na het afstuderen zowel terecht in Advertising als in het brede veld van Communication. De wereld zal hen ontvangen, met de armen open.

Visual Design heeft naast Studio Reclame nog 4 studio’s met elk een eigen discipline:

  • Studio Digitaal
  • Studio Grafisch
  • Studio Still (storyboarding & illustration)
  • Studio Brand & Packaging Design


 

Starten met de opleiding

• toelatingsproef 1: zaterdag 20 april 2024: deadline uploaden opdracht Woensdag 20 maart 2024, 11u00

• toelatingsproef 2: dinsdag 2 juli 2024: deadline uploaden opdracht Maandag 24 juni 2024, 11u00

• toelatingsproef 3: donderdag 12 september 2024: deadline uploaden opdracht Vrijdag 30 augustus 2024, 11u00

Je moet je vooraf inschrijven voor de toelatingsproef. Kies voor Visual Design (Prof. Bachelor). Wanneer je ingeschreven bent ontvang je de opdracht in je mail.

    Binnen de week na de toelatingsproef wordt jouw resultaat meegedeeld.

    Je ontvangt een mail met de officiële bevestiging van het resultaat vanuit het studenten- en opleidingssecretariaat.

    Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden

    Waar heb je les?

    Contact

    Contacteer ons. 
    +32 2 447 14 00
    info.sintlucas@luca-arts.be

    Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.

    Kwaliteit is de drijfveer van LUCA

    Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.

    Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
    LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.

    Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
    Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"

    Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.

    Concrete cijfers van deze opleiding
    Na je studie

    Designers in het werkveld

    In de opleiding Beeldende Vormgeving word je geïnspireerd en uitgedaagd om je grenzen te verleggen. Het is een springplank voor je latere carrière. Dat dit echt zo is, bewijzen onze oud-studenten. Zij zijn alomtegenwoordig in grafische, digitale, reclame of tekenstudio’s, uitgeverijen, audiovisuele productiehuizen, verpakkingsbedrijven… als webdesigner, mediaconsulent, art director, illustrator, grafisch vormgever, motion designer, UXdesigner, story board designer ...

    Verder studerenlevenslang leren 

    Na het afstuderen biedt onze opleiding nog aanvullend trajecten aan om extra skills te verwerven. Zo kan je opteren om aansluitend een andere Studio (bv. Studio Digitaal of Studio Brand & Packaging) en/of Traject3D te volgen. Wil je graag als leraar aan de slag in het secundair of deeltijds kunstonderwijs, dan kan je kiezen voor de eenjarige verkorte educatieve bachelor

    Heb je al een diploma op zak? Wil je je verder specialiseren in een creatieve richting? In het kader van levenslang leren bieden we ’s avonds of na afstuderen trajecten aan:

    Benieuwd naar onze Trajecten na afstuderen?  Hier vind je een overzicht.

    Ook een masteropleiding is mogelijk na het succesvol voltooien van het schakelprogramma.

    Bezoek ons op onze campus

    Wil je meer weten over onze onderwijsaanpak en onze onderwijsprogramma's? Wil je onze campus bezoeken en praten met studenten en docenten? Kom dan langs tijdens onze open campus dagen. Nog niet helemaal overtuigd? Bezoek dan onze graduation shows en stel zelf vast hoe goed onze afstuderende studenten echt zijn!

    OPEN CAMPUS DAG

    Je docenten

    Je docenten in Studio Reclame zijn Anneke Rombaut en Fred Lateur

    Het docententeam beschikt over een lange en relevante ervaring in het werkveld. Naast het lesgeven zijn ze professioneel actief in de sector van Visual Design. Ze zijn niet schuw van onderwijsvernieuwing en beschikken over een goede dosis kritische reflectie en humor.

    Ad van Campenhout, Aline De Nys, Anneke Rombaut, Bart Maesen, Charlotte Vanroelen, Claudia Herrera Montoya, Dirk Bogaert, Dominique Vandewalle, Edith  Goddeeris, Fabienne Beernaert, Faye Pynaert, Fons Artois, Frank Maet, Fred Lateur, Gertjan Biasino, Goran Grahovac, Hans Plompen, Hans Warreyn, Hilde Manhaeve, Ilona Terkessidis, Inge De Mecheleer, Ingwio D'Hespeel, Jens De Wulf, Jens Versprille, Jeroen Laureyns, Jo De Baerdemaeker, Jonny Van de Vyver, Julie Gilman, Jürgen De Blonde, Kris Demey, Laura Beulens, Lara Berg, Lieven Haneca, Lukas Liefsoens, Lynn Piccu, Marijke Dirickx, Matto Deseijn, Natascha Peeters, Philippe Verkinderen, Pieter Samyn, Rudy Bonné, Sara Geerts, Saskia Wierinck, Stijn Calis, Thomas Byttebier, Thomas De Brabanter, Thomas Meynen, Virginia Tassinari, Willem Mertens, Wim Forceville, Xander De Clerck ...