creditcontract traject 3D - 6/12 stptn
basis en/of interactive
Campus Gent / Sint-Lucas

Hoe ziet de opleiding eruit?

Dit traject vormt een onderdeel van de Bachelor Beeldende Vormgeving. We bieden twee gelijklopende trajecten aan. Je wordt vanaf nul ingewijd in de relevante software en technieken. Deze trajecten vormen meteen een brug naar boeiende en dynamische werkvelden!

In het eerste traject, 3D Basics, begin je met de essentiële basistechnieken. De focus ligt op het maken van statische en bewegende beelden in Cinema 4D voor film (vfx), video, reclame, prototyping, motion graphics, etc.
In het tweede traject, Interactive 3D, begin je met dezelfde basistechnieken en ontdek je de wereld van Interactieve 2D/3D Design via Blender en Unity in een VR/AR context.

Het verschil  kan je nog het best samenvatten als pre-rendered (3D BASICS) en real-time (INTERACTIVE 3D).

Het uitgangspunt is verschillend maar in beide trajecten leer je basis technieken zoals modeling, texturing en animatie. Ze staan dus los van elkaar. Zo hoef je bijvoorbeeld niet eerst 3D Basics te volgen voor je Interactive 3D kan volgen.

Elk traject is afzonderlijk 6 studiepunten waard en bestaat uit lessen die telkens op dinsdag- en donderdagavond doorgaan met oefeningen of opdrachten die zelfstandig afgewerkt dienen te worden.

Video
kalender

Je docenten

Je wordt begeleid door docenten met veel ervaring en vak expertise. VR producer en professioneel out-of-the-box denker Wim Forceville en freelance visual effects-er en videograaf Thomas De Brabanter vormen de kern van het docententeam. Zij worden geflankeerd door een team gastdocenten met een stevige expertise en professionele know-how zoals: Thomas Meynen, Willem Mertens, Charlotte Vanroelen, Fons Artois en Xander Clerckx.

Thomas Meynen is de oprichter van Studio Waterzooi, een game-studio die zich richt op het maken van story-driven games geïnspireerd door cultuur, kunst & maatschappij, alsook 'la condition humaine'. Voor hij besloot in 2016 volledig 'indie' te gaan werkte hij als gameplay/AI/UI developer bij grotere studios zoals Larian Studios (Divinity Original Sin) en IO-Interactive (Hitman).

Studio Waterzooi werkt aan hun eerste titel(s): Please, Touch The Artwork, een ontspannende puzzel gebaseerd op schilderijen van Mondriaan, en Phenomena (in cooproductie), een story driven interactieve VR experience over de toekomst van social media en VR. http://www.studiowaterzooi.com

Xander Clerckx studeerde in 2011 af hij aan Howest in Digital Arts & Entertainment. Hij werkte een 6-tal jaar in 3D-animatie aan langspeelfilms, series en commercials in een 5 tal verschillende studios. Als freelancer experimenteerde hij spelenderwijs in 3D. Van modeling, texturing, shading, animatie, rendering, scripting maar voor het grootste deel rigging en dat vooral in Maya, maar ook af en toe Blender.
Dit jaar nam hij een nieuwe wending richting virtual reality en doet dit uitsluitend met Blender en Unity.
In zijn persoonlijk werk is hij altijd bezig geweest met allerlei experimenten in Blender en Unity en andere dingen zoals OpenFrameworks en 3d printen.

Hier is een compleet onvolledige representatie van zijn werk:

https://www.instagram.com/_plotseling_

https://vimeo.com/xanderc


 

Thomas De Brabanter doceert Modelling, texturing / materials en lighting / rendering in het Traject 3D BASICS.

Toen hij op 8 jaar voor het eerst Jurassic Park zag, ontstond, naast een klein trauma, zijn passie voor visual effects en meer bepaald, narratief gedreven character design en animatie. Enkele jaren, een hoop desktop computers en twee gesmolten laptops later geeft hij o.m. Cinematografie, motion en After Effects aan de opleiding Bachelor Beeldende Vormgeving aan LUCA Gent. 

http://debrabanterfilm.be
https://www.instagram.com/thomas_de_brabanter/
https://vimeo.com/user3439978

Waar heb je les?

CAMPUS SINT-LUCAS GENT

Alexianenplein 1

9000 Gent


 

Wat heb je nodig?

In de opleiding zijn enkele gespecialiseerde computers en apparatuur voorzien. Zelf beschik je over een laptop waarop je de software kan draaien op interface niveau. Tijdens de lessen volg je op je eigen computer mee.

Hoe weet je of je laptop geschikt is? Check volgende criteria :

- is je laptop recenter dan 2016
- heeft hij meer dan €700 gekost in aankoop
- heeft je laptop een aparte GPU (grafische kaart)
- heeft je laptop een Intel i7 processor
- minimum 16Gb Ram 

Binnen het traject 3D basis is een degelijke externe muis met drie knoppen noodzakelijk voor het gebruiken van de software.

Na je studie

De vraag naar 3D Basics en Interactive 3D is groot en de toepassingen eindeloos, maar voor velen een technische brug te ver. Je onderscheiden binnen de arbeidsmarkt is van even groot belang als het aanscherpen en bijleren van nieuwe vaardigheden.

Na afloop van dit traject heb je alvast een stevige basis om je verder te ontwikkelen in de derde dimensie.

Proefdagen en infodagen

Opencampusdagen

18 maart 2020, 14:00-17:00
9 mei 2020, 11:00-17:00

Infomoment

31 augustus 2020, 14:00


 

Schrijf je nu in

Al helemaal overtuigd? Schrijf je nu in