3D, van de basics tot de meer geavanceerde technieken, experiment, VR/AR en zoveel meer!
Traject 3D is een intensieve avondopleiding en een onderdeel van de opleiding Visual Design op de campus Sint-Lucas in Gent. De opleiding is toegankelijk voor zowel studenten, alumni en professionelen. Zonder vereiste voorkennis leer je de fundamentele vaardigheden om 3D-animaties, digital prototyping, interactieve, real-time ervaringen te ontwerpen en ontwikkelen. Indien je reeds ervaring hebt in het domein kan je inschrijven voor meer advanced modules (in sommige modules raden we aan om dit extra te controleren via een online test). In elk van de modules wordt gewerkt met docenten die in hun professioneel werk deze innovatieve technologieën artistiek en creatief inzetten.
Studenten Visual Design (Beeldende Vormgeving), Beeldende Kunsten, Interieurvormgeving, architectuur, andere hogescholen of komende vanuit de creatieve industrie zorgen voor een gemotiveerde en diverse groep. Deze intensieve en no nonsense avondcursus resulteerde reeds in een fantastische expo. Onze 'reel 2020' (zie hieronder) en onze blog visual-design.be geeft jou alvast een idee.
Traject3D heeft een ruim aanbod aan modules. Ontdek alle modules met bijhorende studiepunten hier. Naast een aantal langere ‘Essentials’ modules kan je ook kiezen uit kortere en meer gespecialiseerde modules. Je kan al inschrijven vanaf 3 studiepunten. Om je tijdsbesteding te berekenen, kan je dit doen met de vuistregel: 1 credit = 25 werkuren. Let wel: de meeste modules zijn semestervakken (herhalen zich per semester).
Alle modules gaan door in de avond van 18.30u. tot 21.30u. Enkel module ‘Project3D’, startend vanaf semester 2, wordt op woensdagen van 9u. tot 18u georganiseerd.
Raadpleeg hieronder de inhoud van de meer gespecialiseerde modules en test jezelf op de vereiste voorkennis indien vermeld.
Traject3D valt zeker te combineren met andere trajecten die aangeboden worden in de opleiding. De skills die aangeleerd worden, zijn direct implementeerbaar in combinatie met de praktijkgerichte vakken. De relatie met Design for Impact en Brand&Packaging is niet ver te zoeken en ook een combinatie met Studio Digitale werpt duidelijk zijn vruchten af. Let wel: de toelatingsvoorwaarden kunnen verschillend zijn per traject.
Het totaalbedrag is afhankelijk van je inschrijving:
Meer informatie over 'Studiekosten en studiefinanciering' vind je hier.
Als ondernemer kan je subsidie aanvragen (20% tot 30% steun) via de KMO-portefeuille om de kwaliteit van je onderneming te verbeteren. LUCA School of Arts is een erkend dienstverlener.
meer info op 'betaling via KMO portefeuille?'
Je wordt begeleid door docenten met veel ervaring en vak expertise. Al je docenten delen de passie voor lesgeven en onderwijs maar hebben eveneens een stevige connectie met het werkveld.
Thomas De Brabanter heeft een achtergrond in de beeldende kunst en film. Hij heeft een grote passie voor animatie en vfx, voornamelijk in functie van narratieve media.
Aan LUCA is hij docent in de Digitale Studio (Visual Design) en praktijklector video, Cinema 4D, After effects en video.
http://debrabanterfilm.be
https://www.instagram.com/thomas_de_brabanter/
Charlotte Vanroelen werkt bij Create als Unity developer in C# en wil o.a. musea immersiever te maken. Dit doet ze met zowel interactieve schermen als met AR en VR.
Ze studeerde in 2012 af aan Howest met een bachelor Digital Arts & Entertainment (game design & development) en combineerde haar tweede bachelor Devine (webdesign & development) met lesgeven in het volwassenonderwijs.
Ze heeft geen portfolio, maar je kan werk van haar bezoeken/beleven in Technopolis, Snijders & Rockoxhuis, Rubenshuis, War Heritage Museum, en tal van andere plaatsen en via bv https://www.create.eu/portfolio/the-snijders-rockox-house/
Fons Artois is een jonge 3D kunstenaar. Hij studeerde mediakunst in het KASK. Gepassioneerd door Bio-Art, ecofuturisme, animatie en games denkt hij op een creatieve manier over de toekomst.
Hij werkt aan ‘Tools for animals’, een speculatief open source design project om dieren beter te wapenen tegen mensen. Hij bouwde zijn eigen game ‘Quit’ een spelconsole die de speler letterlijk 'boeit', pas wanneer de uitweg tot het labyrint gevonden is kan de speler bevrijd worden. Zijn meest gebruikte tool is Blender, maar daarnaast maakt hij ook gebruik van Max/MSP, Unity en Arduino.
Anton Claeys is een multimedia-, videokunstenaar en filmmaker.
Hij deed een master audiovisuele kunsten aan het KASK. Gelijktijdig werkte hij als freelancer voor animatiestudio’s zoals Animal Tank en Walking The Dog.
Ook in het Belgische theaterlandschap en de muziekindustrie werkt hij nog steeds aan visuals, muziekvideo’s, trailers of VFX voor allerhande artiesten en regisseurs.
Zijn bachelorfilm ‘FOSSIL’ ontving enkele prijzen en werd gescreend op meerdere internationale festivals zoals o.a. Ottawa International Animation Festival.
Zijn meest gebruikte tools zijn Blender, Substance Painter en Zbrush.
Sinds kort gebruikt hij steeds vaker ook Marvelous Designer en Unreal.
Thomas Meynen is de oprichter van Studio Waterzooi, een game-studio die zich richt op het maken van story-driven games geïnspireerd door cultuur, kunst & maatschappij, alsook 'la condition humaine'. Voor hij besloot in 2016 volledig 'indie' te gaan werkte hij als gameplay/AI/UI developer bij grotere studios zoals Larian Studios (Divinity Original Sin) en IO-Interactive (Hitman).
Studio Waterzooi werkt aan hun eerste titel(s): Please, Touch The Artwork, een ontspannende puzzel gebaseerd op schilderijen van Mondriaan, en Phenomena (in cooproductie), een story driven interactieve VR experience over de toekomst van social media en VR. http://www.studiowaterzooi.com
Gertjan Biasino studeerde Audiovisuele Kunsten (Experimentele Film) aan Sint-Lukas Brussel, waar hij zich heeft toegelegd op het combineren van film met theater, performance en beeldende kunst.
Naast zijn eigen werk werkt Biasino samen met andere kunstenaars in binnen- en buitenland. Hij is gespecialiseerd in realtime video-installaties in combinatie met bewegende objecten en praktische effecten.
Hij vindt altijd manieren om een verhaal te vertellen met een combinatie van technische finesse en subtiliteit.
Benieuwd?
Klik hier voor een virtuele tour op onze campus in Gent!
In de opleiding zijn enkele gespecialiseerde computers en apparatuur voorzien. Zelf beschik je over een laptop waarop je de software kan draaien op interface niveau. Tijdens de lessen volg je op je eigen computer mee.
Hoe weet je of je laptop geschikt is? Check volgende criteria :
- is je laptop niet ouder dan 5 jaar
- heeft hij meer dan €700 gekost in aankoop
- heeft je laptop een aparte GPU (grafische kaart)
- heeft je laptop een Intel i7 processor
- minimum 16Gb Ram
Binnen het traject 3D basis is een degelijke externe muis met drie knoppen noodzakelijk voor het gebruiken van de software.
De vraag naar 3D skills is groot en de toepassingen zijn eindeloos, maar voor velen een technische brug te ver. Je onderscheiden binnen de arbeidsmarkt is van even groot belang als het aanscherpen en bijleren van nieuwe vaardigheden.
Na afloop van dit traject heb je alvast een stevige basis om je verder te ontwikkelen in de derde dimensie.
Traject3D is toegankelijk voor zowel studenten, alumni en professionelen.
Om in te schrijven voor Traject3D dien je over een Belgisch diploma Secundair Onderwijs (of gelijkgesteld voor Nederlandse studenten: meer informatie) én een Bachelor- of Masterdiploma te beschikken. Verder voldoe je aan de voorwaarden i.v.m. taal en verblijf: meer info.
Stap 1: Registreren/ kandideren
Registreer/ kandideer vanaf 11 januari 2023 via onderstaande knop. Naast het invullen van je gegevens voeg je ook een CV, een motivatiebrief en als kan een portfolio (aantoonbare ervaring/voeling met digitale beeldvorming) toe. Mogelijks wordt ook je diploma opgevraagd.
De deadline voor het indienen van je kandidatuur:
Stap 2: Evaluatie
We bekijken binnen de week jouw registratie en kandidatuur. Bij een positieve evaluatie nodigen we je uit op de info-avond.
Stap 3: Info-avond
Je aanwezigheid is belangrijk. Je ontvangt informatie over de afzonderlijke modules om zo een doordachte studiekeuze te kunnen maken, afgestemd op je persoonlijke situatie. Ook krijg je alle instructies om te kunnen inschrijven en je Individueel Studieprogramma (ISP) in te vullen ter goedkeuring. Je docenten zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. Kortom: jouw garantie op een vlotte start.
Kandidaten die pas in september registreerden/ kandideerden, ontvangen vanaf vrijdag 15 september 2023 de video-opname van de eerdere info-avond.
Stap 4: Inschrijving
Na de info-avond ontvang je een link om, samen met je toelatingsattest, vlot in te schrijven.
Kandideerde je in september? We raden aan om snel in te schrijven aangezien het academiejaar start.
Heb je interesse in het combineren van meerdere trajecten/opleidingen? Bedankt om, bij voorkeur voor je kandideert, te mailen naar sophie.lagae@luca-arts.be. We helpen graag met het uitstippelen van een haalbaar individueel traject.
Wil je meer weten over onze onderwijsaanpak en onze onderwijsprogramma's?
Wil je onze campus bezoeken en praten met studenten en docenten?
Kom dan langs tijdens onze open campus dagen.
Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.