Traject 3D is een intensieve avondopleiding en een onderdeel van de opleiding Visual Design op de campus Sint-Lucas in Gent. Ze is toegankelijk voor zowel studenten, alumni en professionelen. Zonder vereiste voorkennis, leer je de fundamentele vaardigheden om 3D-animaties, digital prototyping, interactieve, real-time ervaringen te ontwerpen en ontwikkelen. Indien je reeds ervaring hebt in het domein, kan je je inschrijven voor meer advanced modules (in sommige modules raden we aan om dit extra te controleren via een online test). In elk van de modules wordt gewerkt met docenten die in hun professioneel werk deze innovatieve technologieën artistiek en creatief inzetten.
Studenten Visual Design (eerder Beeldende Vormgeving), Beeldende Kunsten, Interieurvormgeving, architectuur, andere hogescholen of komende vanuit de creatieve industrie zorgden voor een gemotiveerde en diverse groep.
Deze intensieve en no nonsense avondcursus resulteerde in een fantastische expo. Onze reel 2020 hieronder en onze blog visual-design.be geeft alvast een idee.
We bieden een ruim aanbod van modules/semester aan die naast een aantal langere ‘Essentials’ opleidingen een aantal kortere gespecialiseerde modules bevatten.
De lessen van telkens 3u gaan door op dinsdag, woensdag of donderdagavond op de campus in Gent (of online wegens COVID) en starten om 18.30u. De module 'Traject3D projects' gaat van start in semester 2 en gaat door op woensdag (overdag)
Hieronder kan je het aanbod voor semester 2 van academiejaar 21-22 bekijken.
Traject3D is perfect te combineren met andere trajecten die aangeboden worden in de opleiding. De skills die aangeleerd worden, zijn direct implementeerbaar in combinatie met de praktijkgerichte vakken. De relatie met de professionele masterclass Design for Impact en Studio Brand&Packaging is niet ver te zoeken en ook een combinatie met Studio Digitale werpt duidelijk zijn vruchten af. Let wel op. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillend zijn afhankelijk van gekozen traject.
Het totaalbedrag wordt berekend op individuele basis en is afhankelijk van een aantal factoren:
Als ondernemer kan je subsidie aanvragen (20% tot 30% steun) via de KMO-portefeuille om de kwaliteit van je onderneming te verbeteren. LUCA School of Arts is een erkend dienstverlener.
meer info op 'betaling via KMO portefeuille?'
REEL 2020
Je wordt begeleid door docenten met veel ervaring en vak expertise. Al je docenten delen de passie voor lesgeven en onderwijs maar hebben eveneens een stevige connectie met het werkveld.
Thomas Meynen is de oprichter van Studio Waterzooi, een game-studio die zich richt op het maken van story-driven games geïnspireerd door cultuur, kunst & maatschappij, alsook 'la condition humaine'. Voor hij besloot in 2016 volledig 'indie' te gaan werkte hij als gameplay/AI/UI developer bij grotere studios zoals Larian Studios (Divinity Original Sin) en IO-Interactive (Hitman).
Studio Waterzooi werkt aan hun eerste titel(s): Please, Touch The Artwork, een ontspannende puzzel gebaseerd op schilderijen van Mondriaan, en Phenomena (in cooproductie), een story driven interactieve VR experience over de toekomst van social media en VR. http://www.studiowaterzooi.com
Willem Mertens is een freelance motion designer en 3D artiest met een voorliefde voor particle simulaties, snappy keyframes en sexy animatie-curves.
In 2011 studeerde hij af als professionele bachelor beeldende vormgeving aan Luca school of arts in Gent. Gedurende 7 jaar als in-house motion designer en 3D artiest deed hij expertise op in o.a VFX, projection mapping, VR-storytelling, dome projecties en meer. En nu is hij freelance met Cinema4D en After effects als favoriete tools.
2016 - Winnaar van BYOB Gent - projection mapping competition
2018 - Lichtfestival Gent en LuciOmbre Rome met ‘Ctrl+Alt+Esc’ - video installatie
2019 - Vivid Sydney met ‘Unfold’ - projection mapping artwork
https://willemmertens.be/portfolio/#showreel-2019
Charlotte Vanroelen werkt bij Create als Unity developer in C# en wil o.a. musea immersiever te maken. Dit doet ze met zowel interactieve schermen als met AR en VR.
Ze studeerde in 2012 af aan Howest met een bachelor Digital Arts & Entertainment (game design & development) en combineerde haar tweede bachelor Devine (webdesign & development) met lesgeven in het volwassenonderwijs.
Ze heeft geen portfolio, maar je kan werk van haar bezoeken/beleven in Technopolis, Snijders & Rockoxhuis, Rubenshuis, War Heritage Museum, en tal van andere plaatsen en via bv https://www.create.eu/portfolio/the-snijders-rockox-house/
Thomas De Brabanter heeft een achtergrond in de beeldende kunst en film. Hij heeft een grote passie voor animatie en vfx, voornamelijk in functie van narratieve media.
Aan LUCA is hij docent in de Digitale Studio (Visual Design) en praktijklector video, Cinema 4D, After effects en video.
http://debrabanterfilm.be
https://www.instagram.com/thomas_de_brabanter/
Fons Artois is een jonge 3D kunstenaar. Hij studeerde mediakunst in het KASK. Gepassioneerd door Bio-Art, ecofuturisme, animatie en games denkt hij op een creatieve manier over de toekomst.
Hij werkt aan ‘Tools for animals’, een speculatief open source design project om dieren beter te wapenen tegen mensen. Hij bouwde zijn eigen game ‘Quit’ een spelconsole die de speler letterlijk 'boeit', pas wanneer de uitweg tot het labyrint gevonden is kan de speler bevrijd worden. Zijn meest gebruikte tool is Blender, maar daarnaast maakt hij ook gebruik van Max/MSP, Unity en Arduino.
Gertjan Biasino studeerde Audiovisuele Kunsten (Experimentele Film) aan Sint-Lukas Brussel, waar hij zich heeft toegelegd op het combineren van film met theater, performance en beeldende kunst.
Naast zijn eigen werk werkt Biasino samen met andere kunstenaars in binnen- en buitenland. Hij is gespecialiseerd in realtime video-installaties in combinatie met bewegende objecten en praktische effecten.
Hij vindt altijd manieren om een verhaal te vertellen met een combinatie van technische finesse en subtiliteit.
Stijn Calis is een creative technologist en digital artist met een passie voor audiovisuele, interactieve ervaringen.
Wim Forceville is lector & onderzoeker bij Luca, School Of Arts, Gent. In zijn onderzoeksproject Cohackreality.be, ontwikkelt hij proof of concepts waarbij hij XR gebruikt als design & educatieve medium. Dit resulteerde in het collaboratieve AR-spel Babelar. Hij doceert Cinematic VR & ontwerpen in VR.
Daarnaast heeft hij een artistieke praktijk, wuwao.be als 'interdependent' producent/maker van immersive art & films. Hij gebruikt graag creatieve technologie die de immersant voorbij de waan van de dag brengt.
Hij is producer & DOP van multi-award winnende 'Kinshasa Now' een interactieve cinematic VR fictie film in Congo, Kinshasa Now van Marc-Henri Wajnberg. Creatief technoloog van 'Glad that I came, not sorry to depart', een prijswinnend VR stuk met gedichten van Omar Kayyam door de Belgisch-Iraanse kunstenaar Azam Mazoumsadeh.
Benieuwd?
Klik hier voor een virtuele tour op onze campus in Gent!
In de opleiding zijn enkele gespecialiseerde computers en apparatuur voorzien. Zelf beschik je over een laptop waarop je de software kan draaien op interface niveau. Tijdens de lessen volg je op je eigen computer mee.
Hoe weet je of je laptop geschikt is? Check volgende criteria :
- is je laptop recenter dan 2016
- heeft hij meer dan €700 gekost in aankoop
- heeft je laptop een aparte GPU (grafische kaart)
- heeft je laptop een Intel i7 processor
- minimum 16Gb Ram
Binnen het traject 3D basis is een degelijke externe muis met drie knoppen noodzakelijk voor het gebruiken van de software.
De vraag naar 3D skills is groot en de toepassingen zijn eindeloos, maar voor velen een technische brug te ver. Je onderscheiden binnen de arbeidsmarkt is van even groot belang als het aanscherpen en bijleren van nieuwe vaardigheden.
Na afloop van dit traject heb je alvast een stevige basis om je verder te ontwikkelen in de derde dimensie.
Traject3D is is toegankelijk voor zowel studenten, alumni en professionelen. Om in te schrijven voor het Traject3D dien je over een Belgisch diploma Secundair Onderwijs te beschikken. Verder moet je rekening houden met de toelatingsvoorwaarden. In onderstaand overzicht kan je alvast bekijken of je al dan niet een assessment moet doen.
Wil je meer weten over onze onderwijsaanpak en onze onderwijsprogramma's? Wil je onze campus bezoeken en praten met studenten en docenten? Kom dan langs tijdens onze open campus dagen. Nog niet helemaal overtuigd? Bezoek dan onze graduation shows en stel zelf vast hoe goed onze afstuderende studenten echt zijn!
OPEN CAMPUS DAG
Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.