Vragen en antwoorden over de instellingsreview

Hieronder vind je enkele veel voorkomende vragen en hun antwoord over de instellingsreview. Toch nog een vraag na het lezen van deze pagina? mail naar instellingsreview@luca-arts.be

Wat onderzoekt de instellingsreview?

  • hoe de instelling haar beleid voert, hoe ze doelen formuleert en hoe effectief ze is in het behalen hiervan;
  • hoe de onderwijsvisie en onderwijsbeleid aansluit op de instellingsvisie en op de maatschappelijke uitdagingen;
  • hoe de instelling de regie van haar opleidingen waarborgt (kwaliteitszorgsysteem, documenteren en aanpakken van pijnpunten, rapportering, kwaliteitswaarborging door het instellingsbestuur);
  • hoe er doorheen de ganse instelling een kwaliteitscultuur aanwezig is;
  • hoe de instellingen interne en externe stakeholders betrekt bij al deze punten;

Hoe verloopt de instellingsreview?

Er zijn vier grote fasen in de instellingsreview

  1. het indienen van de kritische zelfreflectie (september 2023);
  2. het verkennend locatiebezoek (november 2023);
  3. het verdiepend locatiebezoek (februari / maart 2024):
  4. het schrijven van het rapport (april-mei 2024);
  5. de publicatie van het besluit (juni 2024).

Het ganse verloop van voorbereiding tot publicatie van het eindrapport kan je bekijken in deze handige tijdslijn.

Wat zijn mogelijke uitkomsten van de instellingsreview?

De instellingsreview leidt tot één van de volgende drie besluiten:

  • positief besluit instellingsreview;
    De instelling toont aan dat ze haar onderwijsbeleid op een kwaliteitsvolle manier uitvoert en geeft blijk van een tastbare kwaliteitscultuur op alle niveaus. De instelling kan de komende zes jaar blijven instaan voor de eigen regie van haar opleidingen.
  • negatief besluit instellingsreview;
    De instelling is niet in staat om op internationaal aanvaarde wijze de kwaliteit van elke geaccrediteerde opleiding te borgen of de instelling heeft in het kader van eenaanvullende instellingsreview niet voldaan aan voorwaarden die haar werden opgelegd in het kader van een positief besluit instellingsreview met beperkte geldigheidsduur. De opleidingen zullen elk afzonderlijk door NVAO in de toekomst opnieuw gevisiteerd worden.
  • positief besluit instellingsreview met beperkte geldigheidsduur
    Dit houdt in dat er voorwaarden worden gedefinieerd die specifiëren wat de instelling moet realiseren om een positief besluit instellingsreview te behouden na afloop van de beperkte geldigheidsduur (max 3 jaar). Na deze termijn volgt een aanvullende instellingsreview die enkel focust op de voorwaarden. Na deze aanvullende instellingsreview volgt er een nieuw, definitief positief of negatief besluit.

Wat is het verschil met KOPERA?

De commissie bekijkt de instelling in haar geheel en of deze de kwaliteit van haar opleidingen kan borgen. Om het instellingsbeleid te beoordelen zal de commissie wel spreken met verschillende opleidingen, studenten en werkveld, alsook inzage krijgen in documenten van bepaalde opleidingen (inclusief KOPERA-rapporten), maar de commissie zal zich nooit uitspreken over de kwaliteit van een individuele opleiding.

Wat is de kritische reflectie?

Via de Kritische Reflectie beschrijft de instelling hoe haar onderwijsbeleid(cyclus) en kwaliteitszorgsysteem werken. Ze geeft ook een stand van zaken van de implementatie van dit beleid, en alle sterktes en aandachtspunten die daarbij aan de oppervlakte zijn gekomen.

Hoe verlopen de locatiebezoeken?

Er vinden twee locatiebezoeken plaats:

  • Bij het verkennend locatiebezoek (november 2023) dompelt LUCA de commissieleden onder in het reilen en zeilen van LUCA, haar beleid(cyclus) en kwaliteitszorgsystemen.
  • Bij het verdiepend locatiebezoek (februari-maart 2024) kiest de reviewcommissie zelf enkele onderwerpen waar ze graag meer informatie over wenst te hebben.

Om de verschillende fasen van de Instellingsreview tot een goed einde te brengen werd een Stuurgroep opgericht bestaande uit, de decaan, voorzitter studentenraad, een lid van het bestuurorgaan, een aantal externe experten en de coördinator beleidsprojecten en het diensthoofd Onderwijs & Kwaliteit.

De concrete uitwerking van de deelprojecten is in handen van ad hoc projectgroepen (bv. .

Inhoudelijk werken de zes directiewerven voor het academiejaar 2022-2023 verder op enkele van de verbeterpunten die in de afgelopen jaren naar boven kwamen.

De stand van zaken van de directiewerven kan je binnenkort via sharepoint raadplegen (voor personeelsleden).

Het ganse verloop van voorbereiding tot publicatie van het eindrapport kan je bekijken in deze handige tijdslijn.