do 06.05.2021, 20u - 22u
Concert

Zeger Vandersteene, tenor en Timur Sergeyenia, piano

Franz Schubert Schwanengesang D 957

Dit concert wordt gestreamd. Meer info volgt later.

In 2017 vierde Timur Sergeyenia het 40-jarig jubileum van zijn concertcarrière. Gedurende deze periode concerteerde hij meer dan 2000 maal in meer dan 40 landen.Timur Sergeyenia volgde vanaf zijn derde lessen aan de speciale school voor jong talent van het Conservatorium te Minsk bij Prof. G. Scherzhewsky. Hij volgde hogere pianostudies aan het Conservatorium van Minsk, waar hij les kreeg van Prof. Irina Tswetajewa, en werder bij Prof. Naum Starkman (Conservatorium in Moskou). Sergeyenia’s professoren kunnen gelinkt worden aan de grote Russische pianist en pedagoog Konstantin Igumnow, iemand die – samen met Rachmaninov – heeft gestudeerd bij A. Siloti, een leerling van Anton Rubinstein én de favoriete student van Franz Liszt).
Van 1995 tot 1999 werkte Timur Sergeyenia als docent piano aan het Wit-Russische State Academy of Music. Sinds 1999 woont hij in Duitsland waar hij geniet van een zeer intense concertcarrière. Sinds 2013 is hij docent piano aan de LUCA-School of Arts (Campus Lemmens, Leuven).

Zeger Vandersteene, geboren te Gent (1940), zong reeds als knaap de sopraansolo’s in de toenmalig bekende Schola Cantorum van de St.-Baafskathedraal. Vier jaar lang zong hij er de gregoriaanse propriumgezangen en de grote polyfonisten, maar ook Bach, Händel en romantische muziek onder de bezielde deskundige leiding van E.H. Jacques Du Buisson. Later als lichte tenor studeerde hij bij Marie Lietard in de plaatselijke Muziekacademie. Jarenlang werkte hij met een keur van ervaren zangpedagogen in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Italië. Tot vandaag toe heeft hij zijn coach, Yva Barthelemy, bekend om haar opzienbarend boek « La Voix libérée » (Parijs). Hij is bekend om zijn interpretaties van zeer uiteenlopende muzikale stijlen, van middeleeuws tot hedendaags. Hij startte een internationale carrière als contratenor en maakte vele opnamen voor Harmonia Mundi en Erato. De drang om een veel breder repertorium te vertolken en de wens andere vocale mogelijkheden te ontwikkelen maakte dat hij terug ging studeren en zijn natuurlijke tenor verder ging ontwikkelen. Aanvankelijk was zijn doel Mozart te kunnen zingen en deze evolutie kwam vrij vlug. Maar dan bleek dat de stemevolutie veel verder kon reiken en zo kwamen zelfs Wagner, Mahler, Liszt, Berlioz, Szimanovsky, Stravinsky, Rachmaninov … binnen de mogelijkheden. 

Spread the word