Participatory Design, Politics and Democracy

Participatory Design Conference 2018

Of het nu gaat over de overkapping van de Antwerpse ring, hoe een bepaald product, website er moet uitzien of welke naam het nieuwe stadhuis moet krijgen. Steden, gemeenten en zelfs bedrijven betrekken alsmaar vaker burgers in hun beslissingen. De burger vraagt hier ook naar, alleen hoe kan je dit zo kwalitatief mogelijk uitwerken als bestuur of bedrijf?

Van 20 tot 24 augustus organiseren UHasselt, LUCA School of Arts, de steden Hasselt en Genk en Z33, Huis voor Actuele Kunsten de internationale Participatory Design Conference. Ontwerpers en onderzoekers wereldwijd verzamelen aan de Oude Gevangenis van UHasselt, de campus van LUCA, School of Arts in Genk en in kunstencentrum Z33 om er tijdens de vele workshops, lezingen, debatten en tentoonstellingen na te denken over participatieve projecten en ontwerpen (van steden, producten, ICT-systemen, etc.)

In dat kader zetten we ook een participatief project op rond gezond en lekker eten in Hasseltse grootkeukens. Op 23 augustus werken Hasseltse topchefs en grootkeukens samen een vegetarisch, gluten- en lactosevrij recept uit voor de 200 gasten van deze conferentie. Dit gerecht prijkt naderhand ook op de kaart in de verschillende grootkeukens. Participatief ontwerp gaat dus niet enkel over het betrekken van burgers in het ontwerpen van pleinen en gebouwen, maar ook in het samen 'ontwerpen' van  eten in het hospitaal, het rusthuis ... Als bijlage een uitgebreide persmap met alle evenementen.

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by