Cahiers - Muziekpedagogiek in beweging

Luc Nijs en Thomas De Baets

Luc Nijs en Thomas De Baets publiceerden onlangs een boek over de rol en betekenis van technologie in muziekeducatie. In de verschillende hoofdstukken komen zowel academische perspectieven als getuigenissen uit de praktijk aan bod. De praktijkvoorbeelden situeren zich in de context van het deeltijds kunstonderwijs, het leerplichtonderwijs en de non-formele muziekeducatie.

Auteurs uit Vlaanderen en Nederland leveren een bijdrage waarin zij de praktijk willen inspireren en motiveren om technologie een plaats te geven in muziekeducatie, en willen aanzetten tot reflectie. Deze publicatie is een realisatie van de onderzoeksgroep Music Education & Therapy van LUCA School of Arts met de steun van het fonds voor wetenschapscommunicatie.

Meer info en bestellen: http://www.euprint.be/en/node/29887 

Cahier Onderzoek als motor voor onderwijsinnovatie (20 EUR, bestellen)

  1. Met de maatschappij naar de muziekles (Bart Put) 
  2. Muziekpedagogiek en de ervaringsgerichte benadering (Ferre Laevers) 
  3. Muziekpedagogiek tussen leren en onderwijzen (Mark Reybrouck) 
  4. De muziekleraar en zijn vakmanschap (Lieven Strobbe & Hans Van Regenmortel) 
  5. De muziekleraar als onderzoeker (Thomas De Baets & Luc Nijs).

Cahier Technologie als medium (20 EUR, bestellen)

  1. Technologie in het onderwijs (Jan Elen) 
  2. Creatieve visualisatie in de instrumentles (Luc Nijs & Marc Leman) 
  3. Instrumenten voor nieuwe oren (Paul Craenen) 
  4. Technologie versterkt muziekonderwijs (Jos Herfst & Robin Van Rootseler) 
  5. De weg van huis naar school (Martine Huvenne)

Verdieping of verbreding (20 EUR)

Redacteurs: Thomas De Baets & Adri de Vugt
Publicatiejaar: 2016
ISBN: 9789074253314
Uitgeverij: EUPRINT

  • Woord vooraf: Rik Torfs, rector KU Leuven
  •  Inleiding: Adri de Vugt & Thomas De Baets
  1. Integratie van kunstvakken: Folkert Haanstra
  2. Naar een betekenisvolle omgang met muziek: Mark Reybrouck
  3. Transdisciplinair leren in kunstonderwijs: Koenraad Hinnekint
  4. Integreren of scheiden: een internationaal perspectief: Thomas De Baets & Adri de Vugt
  5. Over het belang van een inclusief muzikaal wereldbeeld: Evert Bisschop Boele
  6. Paardenbreedten en windvlagen: Reyer Ploeg
  7. Interdisciplinaire trajecten in het hoger kunstvakonderwijs:  Ann Laenen
  •  Perspectieven: Thomas De Baets & Adri de Vugt
Cahiers - Muziekpedagogiek in beweging
Cahiers - Muziekpedagogiek in beweging
Cahiers - Muziekpedagogiek in beweging

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by