Camiel van Winkel

Camiel van Winkel studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sindsdien publiceert hij regelmatig kritieken en essays in vaktijdschriften en catalogi. Van 1995 tot 2000 was hij redacteur van Archis - Tijdschrift voor architectuur, stad en beeldcultuur. Van 2000 tot 2004 was hij redacteur van het Vlaams-Nederlandse kunsttijdschrift De Witte Raaf. Voor zijn boek Moderne leegte (1999) ontving hij in 2000 de Jan Bart Klasterprijs voor de kunstkritiek.

Van Winkel doceert kunsttheorie en kunstfilosofie aan de campus Sint-Lukas Brussel van LUCA School of Arts. Hij is er tevens atelierdocent in de masteropleiding Vrije kunst en coördinator van de Vrije kunsten.

Van 2005 tot 2012 was hij parttime lector Beeldende Kunst aan AKV | St. Joost in Den Bosch.

 

Gepubliceerde boeken:

  • Met Joke Robaard: Archive Species. Bodies, Habits, Practices (Amsterdam: Valiz, 2018).
  • During the Exhibition the Gallery Will Be Closed: Contemporary Art and the Paradoxes of Conceptualism (Amsterdam: Valiz, 2012).
  • De mythe van het kunstenaarschap / The Myth of Artisthood (Amsterdam: Fonds BKVB, 2007/2013).
  • Het primaat van de zichtbaarheid / The Regime of Visibility (Rotterdam: NAi Publishers, 2005)
  • Moderne leegte. Over kunst en openbaarheid (Nijmegen: Sun, 1999)

Recente essays:

  • ‘Totemistische leegte,’ in: De Witte Raaf no. 197 (January-February 2019), pp. 7-10.
  • ‘Antichrist: hechting en separatie’, in: De Witte Raaf no. 184 (November-December 2016), pp. 19-21.
  • 'Haneke in Parijs’, in: De Witte Raaf no. 177 (September-October 2015), pp. 18-21.
  • ‘Fantasie, economie, wensvervulling en vraagstimulans. Over Shame (Steve McQueen), The Invader (Nicolas Provost) en Code Blue (Urszula Antoniak)’, in: De Witte Raaf no. 172 (November-December 2014), pp. 1-4.
  • ‘Traumarbeit’, in: Jeff Wall. Tableaux, Pictures, Photographs 1996-2013, ed. Hripsimé Visser & Yilmaz Dziewior (Stedelijk Museum Amsterdam/Kunsthaus Bregenz, 2014), pp. 18- 26.
  • ‘The Sandwich Will Not Go Away, Or Why Paradigm Shifts Are Wishful Thinking’, in: OPEN! (www.onlineopen.org) 18 November, 2013. 
  • ‘Globales Konzept. Anwendungen und Verkörperungen’ / ‘Global Concept. Applications and Embodiments’, in: Sabine Folie, Georgia Holz, Ilse Lafer (eds.), Ein Buch über das Sammeln und Ausstellen konzeptueller Kunst nach der Konzeptkunst. A Book about Collecting and Exhibiting Conceptual Art after Conceptual Art (Vienna: Generali Foundation, 2013), pp. 77- 96.
  • ‘Inadequate Descriptive Systems. Photography and Conceptual Art’, in: Walter Guadagnini (ed.), Photography. Volume 3: From the Press to the Museum 1941-1980 (Milan: Skira, 2013), pp. 196-213.
  • ‘Het gat waar de kunst in verdwijnt’, in: Solange de Boer (ed.), Boris Groys in context (Amsterdam: Octavo, 2013), pp. 86-99.
  • ‘Breuklijnen. Briefwisseling Anna Tilroe en Camiel van Winkel. Over de positie van kunst in de huidige samenleving’, in: Metropolis M 6 (December 2012), pp. 36-41.
  • 'After the Dilettantes. Photography as Conceptual Art Form’, in: Stedelijk Collection Reflections. Reflections on the Collection of the Stedelijk Museum Amsterdam, ed. Jan van Adrichem et al. (Amsterdam: Stedelijk Museum/nai010 publishers, 2012), pp. 529-544.

 

 

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by