Dystopisch Optimisme. Het counteren van bestaansonzekerheid tussen Taiwan en Brussel

Joeri Verbesselt

  • Onderzoekseenheid Intermedia
  • Onderzoeksgroep Deep Histories, Fragile Memories

Onze toekomstverbeelding lijdt aan een impasse tussen technologisch optimisme en dystopische visioenen van het einde van de mensheid. Dit doctoraat in de kunsten introduceert het concept 'dystopisch optimisme' om de premisse tegen te gaan dat globaal verbonden bestaansonzekerheid de conditie van onze tijd is. Het erkent dystopie als een maatschappelijke realiteit en vult het aan met optimisme: een fictie die iemand in staat stelt om een andere toekomst op zichzelf of de wereld te projecteren. Ingebed in de gebieden van audiovisuele kunst (dystopias), economie (utopieën) en kunstwetenschappen (iconologie) fungeert dystopisch optimisme als een kompas om op een kaart van verbeeldingen rond ecologische kwesties te navigeren. Naast een dissertatie die dit concept en diepgaande beeldinterpretatie ontsluit, bestaat dit onderzoek ook uit een doorlopend videodagboek dat resulteert in een tweeluik van films. Een eerste film speelt zich af op een specifiek dystopisch eilandstrand in Taiwan. Een tweede film gaat in op het utopisch/dystopische denkbeeldige eiland van de tegencultuur Jumpstyle in België. Beide films worden gekenmerkt door veldonderzoek, technieken voor fictie wereldbouw en een choreografische methode. Voor de film in Taiwan is plaats-specificiteit belangrijk. Voor de film in België wordt een allegorie opgebouwd uit autobiografische elementen. Het doel is om met Dystopisch Optimisme zowel audiovisuele en economische paradigma's als bestaansonzekerheid te counteren.

  • Promotor: prof. dr. Hilde Van Gelder (KU Leuven)
  • Copromotor: prof. dr. Wendy Morris (LUCA)
  • Looptijd: 2019 - 2023
  • Contact: joeriverbesselt@hotmail.com

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by