Klaas Verpoest

Het beeldend oeuvre van Klaas Verpoest kent zijn finaliteit uitsluitend op immateriële instabiele dragers en hoofdzakelijk binnen de podiumkunsten.

Klaas Verpoest, is actief als video-performer binnen tal van multimodale improvisatie performances. 2x2, SichtLaut, SichtLaut Pigment, Long String(s), Augenblick, zijn enkele van de performance projecten waar hij deel van uitmaakt.  De combinatie-confrontatie van meerdere media op geïmproviseerde wijze vormt steeds de basis waarbij de performers uitgaan van een fundamentele gelijkwaardigheid van de componenten, klank, beeld, bewegend beeld, beweging, al dan niet digitaal gegenereerd.  De improvisatorische flexibiliteit van de beeldende kunst component, de muzikale component, de klankmatige bijdrage van de dansers en de beweeglijkheid van alle deelnemers, maken deze performances uniek. Hiervoor werkt Klaas Verpoest sinds 2008 in binnen-en buitenland samen met tal van internationale performers.

Het werken als video-performer binnen improvisatie performances  resulteert in eigenzinnige realisaties met geschreven [hedendaagse] klassieke muziek. Hierin is Klaas Verpoest niet op zoek naar een een concrete visuele vertaling van de compositie, maar gebruikt hij de verschillende parameters uit de parallel ontstane klanklijnen van de compositie en brengt deze samen tot een uniek generatief abstract scenebeeld, dat gezien mag worden als een eigenzinnig visueel antwoord op de interpretatie van de compositie. Met als doel bij het publiek de ervaring te creëren dat men op bepaalde momenten een duidelijke synergie ziet tussen het beeld en de klank en op andere momenten juist een complete tegenstelling tussen deze twee ervaart. Klaas Verpoest realiseert sinds 2006 live videografiek voor diverse [hedendaagse] klassieke composities.

Tot slot is er een sterk typografische component aanwezig in het oeuvre van Klaas Verpoest. In de diverse literaire producties die hij sinds 2006 realiseerde, wordt er doormiddel van een geraffineerde videoscenografie en kinetische typografie nagegaan op welke manier de dynamiek, musikaliteit en opmaak die we terug vinden in hedendaagse poëzie, vertaald kan worden naar immateriële dragers, zonder hierbij afbreuk te doen aan de lyrische gevoeligheden van het werk.

Klaas Verpoest

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by