Kobe Hoornaert

Wax Against the Stream

Als grote vinyl-liefhebber startte ik mijn onderzoek vanuit de verwrongen relatie tussen onpersoonlijke streamingdiensten en de tastbare vinylplaat.
Eerstgenoemde roepen bij mij vooral negatieve connotaties op: de slechte/ondermaatse uitbetaling voor artiesten, de benadeling van underground artiesten en de verandering in ons luistergedrag - al dan niet door het grote aanbod.

Terwijl ik in de overtuiging ben dat vinyl juist veel positieve aspecten in zicht draagt zoals een directere steun naar de artiesten toe door de fysieke aankopen. Bovendien wekt vinyl een nostalgisch effect op bij het publiek door de charme van het tastbare en krijgt de luisteraar de mogelijkheid om muziek op een alternatieve (en volgens mij ook aangenamere) manier te beleven.

Aan de hand van een eigen ontworpen vinyl cover “Wax: Against the stream”, breng ik deze interessante verhouding streaming versus vinyl in beeld. Ik vertrok vanuit het idee dat deze cover als een speciale uitgave voor record store day (dé wereldwijde hoogdag voor de vinyl) zou kunnen dienen. Om de allures van deze ‘special edition’ te versterken, voeg ik hierbij nog een kort stripverhaal als gadget. Deze speelt verder in op het verhaal dat wordt afgebeeld op de cover. Ook de nummerkeuze van dit verzamelalbum is doordacht: op de A-kant zijn mijn favoriete nummers terug te vinden - bovendien allemaal met een sterk vinyl-karakter, terwijl op de B-kant vrij commerciëlere nummers te vinden zijn - nummers die hoog in de streamingrankings van Spotify staan.

“Wax: Against the stream” tracht luisteraars op een subtiele manier de positieve aspecten van vinyl duidelijk te maken en hun digitale luistergedrag te bevragen. Op deze manier hoopt het album vinyl populairder te maken bij een breder publiek en hen zo aan te sporen om zelf een kleine verzameling met hun lievelingsplaten aan te leggen. Een charmeoffensief voor vinyl. 

Kobe Hoornaert
Kobe Hoornaert
Kobe Hoornaert

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by