Quando stanno morendo

An Immersive Visual Music Installation

  • Projectverantwoordelijke: Klaas Verpoest (LUCA Faculteit Kunsten, OE Intermedia, OG Mediated Environments)
  • Teamleden: Maarten Quanten (Conservatorium Brussel), Benjamin Glorieux (cellist en dirigent), Ief Spincemaille (scenograaf en beeldend kunstenaar), Johan van Looveren (LUCA Faculteit Kunsten, OE Intermedia, OG Mediated Environments)

In mijn onderzoek ga ik na op welke manier de kinetische tekst en visuele muziek die ik ontwikkelde voor het hedendaags klassiek stuk "Quando Stanno Morendo, Diario Polacco N°2” van Luigi Nono, vertaald kan worden van de traditionele muzikale ruimte - de concertzaal, naar een immersieve visuele muziekinstallatie in de reële ruimte. De Italiaans avant - garde componist Luigi Nono [1924-1990] schreef de hedendaagse compositie "Quando Stanno Morendo, Diario Polacco N°2” als reactie op de staatsgreep in Polen van 13 december 1981 door Jaruzelski.

De compositie is opgevat in drie delen van ‘troosteloosheid’ over ‘aanklacht’ naar ‘hoop’. Deze overgang wordt ondermeer bekomen door de betrachting van Luigi Nono om los te komen van de traditionele muzikale ruimte - de concertzaal, waarbij het publiek in de zaal tegenover de muzikanten op het podium is opgesteld. Niettemin bevinden de muzikanten zich in ‘Quando stanno morendo’ op een podium voor het publiek. In werkelijkheid wordt de dienst uitgemaakt door tien luidsprekers die aangestuurd door de live electronics, op twee meter hoogte rond het publiek worden opgesteld. De concertzaal waarin we ons bevinden wordt daardoor ongemerkt omgetoverd in een imaginaire ruimte.

Het is vanuit het onvermogen om met de kinetische typografie en visueel narratief in de concertzaal een gelijkaardige fysieke transformatie te bekomen van de traditionele muzikale ruimte naar de reële ruimte, dat de onderzoeksvraag ontstaan is. Is het mogelijk om los te komen van de traditionele muzikale ruimte en de kijker de kinetische typografie en visueel narratief vrij te laten ervaren? In hoeverre kan de kinetische typografie en visueel narratief overgenomen worden, of dient dit grondig bijgestuurd te worden. Dit is waar de noodzaak ontstaan is om de mogelijkheden van deze compositie en het visueel narratief verder te onderzoeken binnen een immersieve visuele muziekinstallatie.

Met dit onderzoeksproject wil ik de basis leggen voor mijn doctoraatsonderzoek, waarin ik wil nagaan op welke manier de tekst, dynamiek, muzikaliteit en opmaak die we terug vinden in hedendaagse geschreven muziek en muziek improvisatie, visueel vertaald kan worden naar immateriële dragers.

e-mailadres: klaas.verpoest@luca-arts.be
Looptijd: 2015-2016

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by