Space & Planets

Hoewel kinderen prikkels en stimuli nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen, worden zij tegenwoordig blootgesteld aan een massale overvloed van impulsen. Vooral De wereld vol technologie waarin we altijd en overal bereikbaar en connecteerbaar zijn door allerhande technische snufjes en producten voorziet ons constant van gewaarwordingen met een positieve en negatieve stimulerende input, al of niet met emotionele content.

Kinderen zijn van klein af in contact met zintuig- en geestprikkelende (of verdovende?) systemen zoals televisie, PlayStation, tablet, smartphone, wifi,… Veel van deze systemen ontnemen de noodzaak aan eigen exploratie en bieden vaak niet-actieve, eerder eenzijdige, reeds gepolariseerde en voorgekauwde materie en inhoud. Kinderen zitten gekluisterd aan een scherm dat constante lichtflitsen afvuurt naar hun brein. Ze gaan niet zelf opzoek maar krijgen doorlopend suggesties via Netflix, Amazone, Spotify, Bol of noem maar op, gebaseerd op algoritmes die voor de ontwikkelde en zoekende creatieve geest nog nooit een meerwaarde hebben betekend. De portretreeks van Donna Lee Stevens ‘’Idiot Box’’ is een prachtig voorbeeld van deze afhankelijke maar tegelijk contradictoire relatie met mediatechnologie die aanspoort na te denken over de vraag hoe we technologie plaatsen in het leven van onze kinderen (Stevens D., 2015).

Het grote reeds geprepareerde aanbod ontneemt het initiatief. Maar kennis blijft belangrijk ook al staat alles ‘’on-line’’. Hierbij wordt vaak niet beseft hoe moeilijk het is om de juiste elementen op te zoeken wanneer deze niet gekaderd en benaderd kunnen worden met de juiste dosis kritisch inzicht. Door het immens grote aanbod van technologie in het spel is er momenteel te weinig ruimte overgebleven om zelf techniek en wetenschap te gaan exploreren. Er blijkt nochtans een grote nood (Techniek en wetenschapsacademie, 2013). Met dit designproject wordt hierop ingespeeld en wordt nagegaan hoe dit aanbod kan gecreëerd worden en geïntegreerd worden binnen bestaande en toekomstige urbanisatie- en leef-projecten van het kind.

Downloads

Rosalie Janssens
Overzicht van het speelpakket
Rosalie Janssens
Rosalie Janssens
Rosalie Janssens
Ervarings box Mars
Rosalie Janssens
stappenplan voor het bouwen van een waterraket
Rosalie Janssens
Experiment doos: Water zuiveren
Rosalie Janssens
Experiment: Wolken maken
Rosalie Janssens
Experiment: Galaxy in een glas
Rosalie Janssens
Experiment: Gas bellen

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by