Kurt d’Haeseleer & Franck Vigroux

2017, mixed media, 215 cm (h) x 112 cm (d) en 130 cm (w)

Kurt d’Haeseleer en Franck Vigroux ontwikkelden de audiovisuele installatie The White vanuit een constructie gebaseerd op het Pepper’s ghost-principe. Pepper’s ghost is een techniek uit het theater. Die wordt gebruikt om de illusie van een geestverschijning op te wekken. Een glazen plaat wordt tussen de toeschouwer en de scène geplaatst; die plaat reflecteert een voor het publiek onzichtbare ‘spook’-acteur. In The White worden twee witte tv-schermen weerspiegeld. De glasplaat toont echter geen wit beeld, maar twee bewegende beeldtransmissies aan elke kant van de plaat.

The White is een installatie die de duistere kant van ons onderbewustzijn prikkelt. Het werk confronteert ons enerzijds met onze angst voor en onze weerstand tegen al wat vreemd is.  Anderzijds brengt het ons ook in aanraking met onze fascinatie voor en de aantrekkingskracht van het onbekende. Wit, een kleur die we eerder met het positieve associëren, lijkt hier een ongemakkelijke en complexe werkelijkheid te verbergen. De zintuiglijke ervaring van The White ligt ergens tussen extase en angst, zoals die van een kind dat de handen voor de ogen houdt voor iets verschrikkelijk, maar door de vingers nog steeds een glimp opvangt van wat er gebeurt. De toeschouwer krijgt een aangepaste werkelijkheid te zien en de perceptie wordt in vraag gesteld.

 

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by