Throw them in the deep end

Filip Verneert

'Throw them in the deep end’. Naar een model voor niet-idiomatische (jazz) improvisatie binnen een holistische benadering van leren.

  • Onderzoekseenheid Muziek & Drama
  • Onderzoeksgroep Music Education & Therapy

Uit onderzoek blijkt dat de meest gewaardeerde elementen van een expert (jazz) improvisatie zoals ‘eigen stem’, ‘zelfregulatie’, ‘spontaniteit’ en ‘creatieve vrijheid’ nauwelijks expliciet aan bod komen in de hedendaagse jazzpedagogie.

In dit project onderzoeken we eerst in welke mate deze behoefte leeft en hoe deze aspecten explicieter aan bod kunnen komen in de artistieke en educatieve praktijk.

In een tweede fase ontwikkelen we een Balance Model voor non-idiomatic improvisation, waar het leren van basisvaardigheden hand in hand gaat met het verwerven van creatieve vrijheid en intuïtie. Onderzoek gebeurt aan de hand van een expert studie bij jazzmuzikanten en gatekeepers en  een designresearch studie waar innovatieve interventies geïmplementeerd worden in diverse praktijksettings (DKO, niet-formele leeromgevingen).

In een derde fase wordt een improvisatie toolkit (ITK) ontwikkeld met praktische handvaten die het verwerven van niet–idiomatische aspecten van (jazz) improvisatie faciliteren.

De resultaten worden gepresenteerd in een doctoraatsverhandeling met de volledige beschrijving van het artistieke, educatieve en onderzoeksproces, een DVD opname en een lecture performance als resultaat van het educatieve en artistieke proces met een Open Brassband Project en The Ostend Street Orchestra.

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by