Afstudeerrichting in de Bachelor audiovisuele kunsten
3 jaar / 180 studiepunten / Nederlands
Campus Genk / C-mine

Televisie - Film

Academische Bachelor

Focus op storytelling en projectmanagement. 

In onze filmopleiding leren we je de context verkennen voor je technisch, vormelijk en inhoudelijk aan de slag gaat. Je bakent de doelgroep en de doelstelling af,  omschrijft de boodschap of je vertrekt van een gevoel of van een concrete toepassing. Zo word je de relevante storyteller waarnaar de arbeidsmarkt vandaag naar op zoek is.  

We leiden je op tot een organisatorische projectmanager die alle aspecten van het productieproces kent en zich daarnaast eventueel specialiseert in één specifiek segment. Daarom reiken we je alle aspecten van het audiovisueel spectrum aan waaruit jij dan zelf je keuze kan maken. Gaande van de realisatie van nieuwe fictie-, docu-, reality- of andere series tot het maken van reclamespots, videoclips of kort-en langsspeelfims.  We bereiden je intensief en breed voor op een professionele loopbaan die je straks naar eigen zin en voorkeur kan invullen. 

Hoe ziet de opleiding eruit?

Bachelorprogramma

Naast het ontwikkelen van de nodige kunde met betrekking tot camerawerk, belichting, geluid, découpage, acteursregie, montage, special effects ... leer je tijdens de bachelorjaren in tientallen projecten hoe je een goed (audiovisueel) verhaal moet vertellen. Los van het gegeven of je aspiratie nu ligt op het terrein van series of speelfilms, documentaires, commercials of social media toepassingen.

1ste Bachelor 

Om de eerste fase Televisie-Film te starten, heb je geen speciale voorkennis nodig. Zowel de theoretische vakken als de artistieke praktijk vertrekken bij het basisniveau, we verwachten wel dat je van bij de start je creativiteit volop inzet.  Bij Scenarioschrijven, Regie & découpage, Cinematografie, Postproductie,... leer je de knepen van het filmvak. De theoretische vakken verruimen je blikveld om als filmmaker met beide voeten in de actuele  maatschappelijke context te kunnen werken.  De werkvorm is meestal projectmatig. Zo realiseer je twee persoonlijke filmprojecten naast meerdere praktijkopdrachten en oefeningen.

2de Bachelor

In de tweede fase gaat de aandacht naar het contextgericht creëren in fictie en non-fictie opdrachten.  Al de vormgevende vakken van het eerste jaar worden verder uitgediept.  Televisie- en multicameraregie doen hun intrede en het vak Productie belicht de financiële en organisatorische aspecten van de televisie- en filmwereld.  Om straks efficiënt te produceren  wordt er vanaf nu sterk gewerkt rond groepsdiscipline en een strikte taakverdeling.  

3de Bachelor

In de afrondende bachelorfase werk je ongeveer de helft van de tijd aan TV- en filmprojecten binnen de genres documentaire, fictie en reclame. Daarnaast vervolmaak je de vormgevende aspecten: (multi-)camera, belichting, klank en montage en krijgt ook scenarioschrijven een sluitstuk. Het vak AV-Scenografie verbreedt je blik op het werkveld. Er zijn zowel groepsopdrachten als persoonlijke werken. In het vak Portfolio & Proposal werk je tot slot een voorstel uit voor een persoonlijke masterproef. Je bent nu in staat om audiovisuele verhalen te vertellen en dit met de nieuwste technieken. 

Wil je meer weten over welke vakken je krijgt, bekijk dan hier het onderwijsaanbod met studiegids voor inhoud en studiepunten.

Wat heb je nodig?

Om deze opleiding te volgen, raden we aan om een laptop te voorzien die geschikt is voor beeldbewerking en videomontage: een laptop met voldoende RAM en een goede grafische kaart. Daarbij voorzie je best een snelle externe harde schijf.

De uitleendienst heeft een ruime hoeveelheid audiovisueel materiaal ter beschikking, gaande van camera’s tot belichting. Het materiaal is up to date en goed onderhouden.

Vanaf het tweede jaar voorzie je best een klein budget van 100 tot 300€/jaar. Dit heb je nodig om bijvoorbeeld rekwisieten te kopen, een decor op te vrolijken of voor kostuums.

In de master bepaal je zelf hoeveel je wil besteden aan je masterproject. Veel studenten maken dit volledig met het materiaal dat de campus voorziet. Zij betalen enkel vervoerskosten voor medewerkers en acteurs, en eventueel een extra harde schijf.

We zorgen ervoor dat de opleiding voor iedereen toegankelijk is. 

Starten met de opleiding

Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef. 

Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden

 

Wil je starten met een opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor een ARTISTIEKE TOELATINGSPROEF

Waar heb je les?

Contact

Mail ons: info.cmine@luca-arts.be

Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.

Kwaliteit is de drijfveer van LUCA

Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.

Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.

Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"

Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.

Concrete cijfers van deze opleiding
Na je studie

'Als student was ik zeer gefascineerd door film en documentaire, maar ik wist niet onmiddellijk wat mijn rol zou kunnen worden in de productieprocessen. Op Campus C-mine worden alle aspecten aangereikt, en dan is het aan jezelf om je te verdiepen in de delen die best bij jezelf horen. De technische theorie en know-how die ik daar onder de knie kreeg, beloont me nog elke dag en onderscheidt me van vele collega’s in het vak. Ik ben cameravrouw en documentaire regisseur in Kopenhagen, met meer dan 40 documentaires (televisiereeksen en films) op mijn CV. Een opleiding is een lang proces dat van twee kanten komt. De docenten delen hun vakkundigheid en begeleiden je intensief gedurende de opleiding. Daarna is het aan jou om al die kennis om te zetten in de praktijk, maar met de juiste motivatie lukt dat!'

Sanne This

Aan de slag
Na de opleiding kan je aan de slag als programmamaker, scenarist, regisseur, producer, cameraman, monteur, art-director … in de brede tv- en filmindustrie. Met jouw focus op de context ben je als hoog opgeleide filmmaker gegeerd in de sector. Jouw rijk gevulde portfolio en je uitgebreide stage zorgen voor een sterke en vlotte start van je carrière. 

Het succes van onze oud-studenten

Maar liefst 90% van onze afgestudeerden vindt zes maanden na afstuderen een passende job. Dankzij hun deskundigheid, creativiteit en zin voor initiatief eisen ze snel hun plaats op in het audiovisuele landschap. Ze worden gewaardeerd in het binnen- en buitenland.

Onze alumni komen terecht bij tv-zenders, productiehuizen voor film, tv, documentaire of reclame en bij tal van andere mediabedrijven. Meestal doen ze dit als vaste werknemer of freelancer maar steeds vaker starten ze ook als ondernemer een eigen bedrijf op. Of groeien ze door naar managementfuncties binnen tv-zenders, productiehuizen en mediabedrijven.

Je docenten

De docenten van onze filmopleiding zijn dagelijks actief in het audiovisuele werkveld. Ze staan met één been in de praktijk en met het andere in het onderwijs. Ze werken voor Eén, Canvas, VTM, Vier, Woestijnvis, Warner Bros, filmproductiehuizen, reclamebureaus, branding creators ... De lesopdrachten komen hierdoor recht uit de praktijk en spelen hierdoor in op de nieuwste ontwikkelingen.

Onze docenten begeleiden de studenten in hun werk. In de eerste jaren werken ze vooral sturend. Dit verandert geleidelijk aan tot de rol van de docent in  de masteropleiding die van een stimulerende coach is.

Om de studenten een bredere visie mee te geven komen gastdocenten uit binnen- en buitenland regelmatig workshops geven of projecten coördineren.