Dementie treft miljoenen mensen, maar gelukkig worden er steeds meer producten ontwikkeld die hen en hun mantelzorgers ondersteunen. De effectiviteit van die producten kan nu ook getest worden in zogenaamde "living labs".
Steeds meer mensen leidden aan dementie. In Noord-West-Europa alleen al zijn dat er meer dan drie miljoen. en geschat wordt dat dit aantal in de komende dertig jaar zal verdrievoudigen. Steeds meer bedrijven ontwikkelen dan ook zorgproducten om die mensen te ondersteunen.
"The proof of the pudding is in the eating" weet ook researcher / designer Lieke Lenaerts. "Een goed design kan de levenskwaliteit van iemand met dementie aanzienlijk verhogen. Maar hoe kan je weten of die producten doen wat ze voor ogen hebben als de patiënt het zelf niet kan zeggen? "
Om te weten te komen of de designs ook effectief werken voor dementerenden participeren de onderzoekers van de Genkse onderzoeksgroep Inter-Actions van LUCA School of Arts aan zogenaamde "living labs". In die living labs ontmoeten mensen met dementie en hun mantelzorgers, zorgprofessionals, onderzoekers, en ondernemers elkaar en worden concepten ontwikkeld en getest. Het afgelopen jaar werden maar liefst 19 producten van 18 bedrijven aan de praktijk getoetst.
Hiervoor werkt LUCA samen met een Europees consortium van elf partners uit België, Duitsland, Frankrijk, het VK en Nederland. Naast het testen van producten werkt het consortium ook aan adviezen voor designers en aan een certificaat zodat zorgverleners en mantelzorgers weten dat een zorgproduct geschikt is voor hun patiënt.
LUCA kondigt nu ook een tweede golf tests aan. KMO's, gevestigd in Noord-West Europa, die producten maken voor de thuiscontext voor mensen met dementie kunnen hun product laten testen in een living lab.
Ze kunnen zich nog tot 30 september kandidaat stellen via deze link.