Meet our graduates

Anne-Leen Declercq | Bernard Tant | Charlotte Vandeputte | Christina Atik | Cil De Vylder | Elena Molinari | Elsa Dupont | Fannie Buissier | Hanne Dewachter | Inez Louwagie | Jonathan Turkelboom | Kaylan Saro | Marte Van Casteren | Mo Bourgeois | Pauline Verhelst | Priyanka Oberoi | Quinn Schevenels | Thomas Janssens | Walter Guissard | Yasmine Stalpaert |  

# 1 | Anne-Leen Declercq

Wanneer je huis de lucht in gaat

In Wanneer je huis de lucht in gaat volgen we een persoon die na een niet nader benoemde schok terugkeert naar (t)huis, een plek die de persoon na de traumatische gebeurtenis ontweken heeft. Daar wordt de persoon geconfronteerd met allerlei zaken die doen terugdenken aan de gebeurtenis. Deze sombere confrontaties leiden tot onrust en waas, ruis en paniek. Alles davert en ontploft: kan het huis ooit nog hetzelfde zijn als voorheen?

Het beeldverhaal gaat vergezeld van een soundtrack, die aanvullende aanwijzingen bevat. De nummers bevatten informatieve haakjes en drukken ook verschillende gevoelswaarden uit die de gemoedstoestand van de lezer/luisteraar kunnen beïnvloeden. Op deze manier wordt onderzocht of muziek ook deel kan uitmaken van het medium en het verhaal een andere wending kan geven.

Anne-Leen Declercq (2000, Lichtervelde) kliederde, tot onvrede van haar ouders, alle vers geschilderde muren in huis vol. Om dit te voorkomen, kreeg ze schetsboeken, en zo begon het. De constante zoektocht naar de balans tussen muziek, woord en beeld, alsook tussen verhalend, voelend en abstract, vormen de voedingsbodem voor haar werk.

Contact
annestreepjeleen@gmail.com

instagram @streepstreep @tammekat

#2 | Bernard Tant

De voorwendsels van een verzamelaar

Na een groot duikongeval redt een mysterieuze verzamelaar het leven van een duiker. De verzamelaar onderhoudt zijn onverwachte gast vervolgens met verhalen over zijn indrukwekkende collectie: de schedel van een prehistorisch monster, een zeventiende-eeuws galjoen, het collectieve trauma van een klein Amerikaans stadje… De vertelsels voeren de duiker overal mee naartoe, maar ze brengen hem niet zomaar terug thuis.  

Bernard Tant (1998) is een strip-auteur die verhalen wil vertellen waarin de lezer wordt ondergedompeld in allerlei fantasierijke werelden. Dit verhaal is tot stand gekomen omdat Bernard een manier zocht om zo veel mogelijk verschillende settings te tekenen en toch een coherent verhaal te vertellen.

contact

Bernard.tant@outlook.com

instagram @bernardtant

#3 | Charlotte Vandeputte

Om het te vergeten

Stemmen van ouders vervagen en komen terug. Stippellijnen gaan over in volle lijnen, en volle lijnen worden weer stippellijnen. Alles vervaagt, maar herinneringen blijven bestaan.

In dit beeldverhaal laat Charlotte haar kleurpotloden links liggen om zich te verdiepen in de techniek van het grijze tekenpotlood. Abstracte vormen en details leiden de lezer door het verhaal. Het is aan de lezer om het verhaal zelf tot stand te brengen.

Met een diploma van Sint-Lukas Kunsthumaniora Brussel op zak schreef Charlotte Vandeputte (2000) zich in voor de opleiding Beeldverhaal aan LUCA School of Arts in Brussel. Dromen en alledaagse dingen in haar omgeving zijn haar bron van inspiratie. Zo kunnen twee bejaarde vriendinnen die een praatje maken in de tram of een jongetje dat zijn mama uitgelaten over zijn dag op school vertelt de aanzet zijn tot een verhaal. Deze inspiratie zet Charlotte om in een kleurrijk en gevoelig verhaal.

Contact:

vandeputtecharlotte@outlook.com

https://vandeputtecharlotte.myportfolio.com/

instagram @charlotteillustratie

#4 | Christina Atik

Why Does the Sun Burn

Why does the sun burn is a personal letter about what it’s like to build, rebuild and let go of the different types of homes that one tends to accumulate over a lifetime, relating to family, friends, cities. The letter is addressed to the city of Beirut, Lebanon, which has recently undergone many economic and political changes. The text poses the question “What’s the best way to watch home burn?”, while the main illustrated character tries to climb up to the angry sun to wear it as a mask. The fire mask, at times controlled and at times wild, symbolizes the anger that takes over as one fights for a home and the pain that is felt when one has  to let it go.

Christina Atik is a graphic designer and illustrator from Beirut, Lebanon. Her work touches on the cultural, social, and political. 

Contact
atikchristina@gmail.com

Instagram @daydreamsforjack

#5 | Cil De Vylder

Adem de berg in 

Gouache, aquarel, ecoline, kleurpotlood, bister, pastelkrijt

Voor haar masterproef werkte Cil De Vylder aan het thema hoogsensitivieit. Ze wilde haar ervaringen als hoogsensitief persoon in tekst en beeld uitwerken en de lezer zo een inkijkje geven in hoe zij de wereld ervaart. Dit boek is natuurlijk niet alleen bedoeld voor mensen die zichzelf als hoogsensitief zien. Ze hoopt met dit boek mensen kennis te laten maken met het thema, dat op sommige momenten onverwacht herkenbaar zal zijn.

Voor het maken van dit boek is Cil op geheel andere wijze te werk gegaan dan voorheen. Ze gebruikte geen storyboards meer, maar maakte losse beelden en teksten rond het thema, die ze op een later moment weer samenlegde als een puzzel. Een uitdagende maar zeer interessante werkwijze die haar veel beter beviel. 

Cil De Vylder (1999) is strip-auteur en illustrator. Ze vindt het leuk om technieken te combineren en werkt graag in kleur. Ze hoopt dat haar tekeningen en verhalen aanvoelen als poëzie, zo dompelt ze de lezer onder in haar wereld. Hopelijk liggen haar boeken in de nabije toekomst in de boekhandel en kunnen lezers het verhaal ontdekken en zich er misschien ook in herkennen.

Contact:

cil.de.vylder@telenet.be

www.cildevylder.be

instagram @cildevylder

#6 | Elena Molinari

On My Way Home

On My Way Home is about the theme of nostalgia and the challenge of starting a new life in an unfamiliar place far from home.  

The story is set in a park, where a young woman often walks to collect her thoughts and immerse herself in nature. This place gives her solace, but at the same time makes her aware of what she has left behind. 

It is the sight of the exotic parakeets living in the park that makes her realize that adapting to this new home might be possible for her, too.

The narration follows two paths: on the one hand, there is the description of what she sees during her walks, and on the other the emotions she feels. These two aspects are inextricably linked and influence each other throughout the book. 

Elena Molinari is an Italian-American illustrator based in Brussels and Milan. 

She has a background as a graphic designer and art director, experiences that enrich her practice as an illustrator.

Contact

elena.molinari123@gmail.com

Instagram @elena__molinari

#7 | Elsa Dupont

Bomba

 

This project is a graphic novel inspired by the travels the author made to Lamu, an island in Kenya. 

The story explores different sensations and experiences in the course of a day, while the reader is immersed in the thoughts of a character who is part of the island’s complex system. 

This is a sensorial escapade aimed at trying to understand the heritage of and the changes caused by time.

The project was intended to disclose the colorful character of Lamu, and for this, the author has used different traditional techniques and materials that result in different textures and patterns. 

The book was also made with silkscreen prints on boat sail cloth brought from the island.

Elsa Dupont is a French illustrator with great interest in traditional printing techniques and documentary subjects.

Contact

elsadupont1@hotmail.fr

instagram @dupompom

#8 | Fannie Buissier

A Tale of Two Brothers

This project explores the universal theme of grieving through a free reinterpretation of the myth of Achilles and Patroclus. During the Troy War, Patroclus gets killed by Hector. After this, we follow Achilles through the 5 stages of mourning: shock, denial, revenge, melancholy and recovery. A parallel is drawn between the process of grieving and a physical amputation. Indeed, Patroclus' death physically amputates Achilles, where he was supposed to get killed in the original myth. 

Through this metaphor, Fannie’s interest for illustrations and human biology results in a both physical and psychological organic perspective of grieving.

Fannie Buissier is a Brussels- and Lyon-based illustrator who has a profound interest in character design, medical illustrations and 3D.

Contact :

fannie.buissier@hotmail.fr 

https://www.behance.net/fanniebuissier

Instagram @pain_dmi

#9 | Hanne Dewachter

Acht dagen in oktober

Wanneer Eli en Anke na een eerste afspraakje via een dating-app bij elkaar in bed belanden, komen ze er niet zonder emotionele kleerscheuren van af. Het leven lijkt gewoon verder te gaan, maar al snel blijkt dat de avond meer impact heeft  dan ze beiden verwacht hadden, zowel voor Eli, als alleenstaande vader als voor Anke en haar beste vriendin.
Acht dagen in oktober is een verhaal over grenzen, emoties, intimiteit en dat wat we met ons meedragen.

Hanne Dewachter (1989) woont in Antwerpen en werkt als 2D-animator, striptekenaar en illustrator. In 2011 heeft ze haar bachelor in Animatiefilm behaald en hoopt eind dit jaar haar diploma Educatieve Master Beeldverhaal te behalen.
Ze onderhield van 2012 tot 2019 de autobiografische webcomic Dork Toes, heeft de beeldroman De Walvis van Frederik Hautain getekend en werkt het liefst in grijswaarden, zowel in stijl als thematiek.

Contact:

hanne.dewachter.89@gmail.com

www.dorktoescomic.com

instagram: @hanne_dewachter

#10| Inez Louwagie

Grond 

Beeldverhaal - 64p

16 februari 2003: . Elf mensen houden een trein met Amerikaans oorlogsmateriaal tegen die op weg is naar de haven van Antwerpen. Ze brengen het voertuig tot stilstand en ketenen zich vast aan de vracht. Zo willen ze verhinderen dat er tanks, legertrucks, gevechtshelikopters en pantserwagens ingezet worden in een nieuwe oorlog. 

Ook ik loop die dag op het spoor, samen met mijn grootmoeder en Achille, haar broertje. Zij zijn beiden allang dood, ze komen niet veel meer buiten. Maar dit willen ze niet missen.

Inez Louwagie verbindt in haar werk het innerlijke, gevoelsmatige met maatschappelijke thema’s. Haar beeldmijmeringen zijn tegelijk donker en humoristisch, teder en wrang.

Contact

inez@louwagie.com

Instagram @inezlouwagie

#11 | Jonathan Turkelboom

Ondanks alles

Donkere wolken trekken weg en enorme rotsblokken worden zichtbaar. Hiertussen zweeft een huisje. Ondanks de vele stormen zweeft het nog steeds, en de bewoner doet zijn best het huis te repareren door gebruik te maken van de kennis die hij heeft.

Jonathan had meerdere ideeën voor  zijn masterproject, maar er was geen enkele waarover hij helemaal tevreden was. Als hem werd gevraagd: “Wat wil je eigenlijk écht vertellen?”, realiseerde hij zich dat hij wilde vertellen over zijn persoonlijke ervaringen met depressie. Vervolgens werd dan vaak gevraagd: “Welk deel van je ervaring wil je vertellen?” Uiteindelijk besliste hij om over de laatste vier jaren van zijn leven te vertellen. Hoe hij eindelijk openlijker over zijn depressie kon praten, en toch ook een deel achter zich kon laten. Het centrale idee is dat de situatie ondanks alles beter kan worden.

Contact

Jonathan.Turkelboom@gmail.com

Instagram @jon_tur_ill

#12 | Kaylan Saro

Bij Ons Verandert er Niks

In dit eindexamenwerk onderzoekt Kaylan de gevolgen van opgroeien in een gebroken gezin. Een broer en zus bespreken de scheiding van hun ouders. Sommige dingen kunnen niet uitgesproken worden en komen terecht in een innerlijk dialoog. Naast dit verhaal plaatst Kaylan een humoristische strip over Pier en Pierke, wat het verhaal des te wranger maakt. Pierke moet een weekend naar Pier, maar heeft daar geen zin in. Door het zeer persoonlijke thema te ontdoen van melodrama verruimt Kaylan het kader en maakt hij het verhaal geschikt voor een breder publiek. Daarbij wordt nagedacht over de verschillende facetten van de relatie tussen vader en zoon.

Kaylan Saro (1997, Hasselt) is illustrator en striptekenaar. Herhaling en associaties, alsook horror vacui, vormen een constante in zijn werk. In zijn masterproject probeert hij fragmentarische herinneringen samen te brengen. 

Contact

Saro.Kaylan@hotmail.com

instagram @sarokaylan

#13 | Marte Van Casteren

In de rimpels van mijn huid 

‘Ooit ben ik klein geweest. Zo klein dat mijn hoofd nog onder de deurklink paste. 

En ik met twee voeten achter elkaar één schoen van mijn mama in kon. 

Zo klein dat ik dacht dat dit het was. Het leven. Dat ik eeuwig zo ging zijn. 

Dat het leven zou meegroeien met mij, in plaats van ik met het leven. 

Dat ik altijd onder de deurklink zou passen en met twee voeten achter elkaar in een enkele schoen van mijn mama zou kunnen.’ 

Dit verhaal gaat over een meisje. 

Over kind zijn. 

Over huizen

en verhuizen.

Over een vader

en je verstoppen.

Zo goed verstoppen dat je niet meer gevonden wordt.

Over nét wel gevonden willen worden.

Over opgroeien en angst.

En over dromen.

Heel veel dromen.

Marte Van Casteren (1999, Geel) is een illustratrice die houdt van woord en beeld. Ze raakt gevoelige thema’s aan en verdiept zich graag in uiteenlopende technieken en materialen. 

Oog voor detail in combinatie met gevoel voor kleur en lijn zijn de hoofdingrediënten van haar verhalen. 

Contact

marteke@telenet.be

Instagram @martevancasteren

#14 | Mo Bourgeois

Temporaaltransplant

Benny kan in dromen rondwandelen en heeft zich tot taak gesteld om mensen – voor een kleine vergoeding – van hun nachtmerries af te helpen. Gedwee baggert hij door de diepste angsten van zijn patiënten tot zich plotseling een buitenkans voordoet: een steenrijke man heeft zijn hulp nodig. De erfgename van de man, San, ligt in coma, en Benny’s gave is de laatste hoop op redding. Benny brengt San weer bij bewustzijn, en de man maakt van hem een rijk man. Eitje… Toch?

Temporaaltransplant is een zoektocht naar de vraag hoe een verhaal interessant kan blijven, zowel voor de lezer als voor de auteur. Het is het topje van een ijsberg van een avontuurlijk queesteverhaal (dat uiteraard nog veel langer had moeten zijn, wat dacht u dan?) Het is een ‘oef-ik-kan- -toch-tekenen’-verhaal, een bron van trots en frustratie, een eindpunt en een start.

Contact

mobourgeois@telenet.be

https://mobourgeois.myportfolio.com/

Instagram @meneer.kat

#15 | Pauline Verhelst

Wish 

Wish gaat over wensen. En dan niet zozeer over het maken van wensen, maar over het verzamelen ervan. We zien een wereld waarin wezentjes in het kader van hun bedrijfsuitoefening wensen verzamelen. Zo is er het succesvolle bedrijf van de vallende sterren, of dat van beertjes die kaarsjes voor verjaardagstaarten maken. Ook zien we twee wezentjes die proberen wensen te verzamelen door middel van een drinkautomaat. Het verhaal begint met hun eerste proefpersoon.

Pauline houdt ervan om haar tekeningen tot leven te brengen met felle aquarelkleuren. Ze heeft een fijne neus voor opvallende aquarelkleuren. Ze tekent graag gekke wezentjes, diertjes en personages met grappige gezichtsuitdrukkingen. Haar verhalen hebben vaak een vreemd kantje. 

Wish is uitgewerkt in aquarelverf. 

Contact: 

pauline.verhelst@hotmail.be 

Instagram: @pauline.verhelst

#16 | Priyanka Oberoi

The CRISPR Files

The CRISPR Files is an experimental comic game book, in which the reader dictates the narrative. The reader/player is a PhD student in New Delhi, India. A heat wave in the city is burning everything at 50 degrees Celsius. Your University calls an early summer vacation due to the extreme heat. However, you stay to work on a report with your professor. One day he goes missing. Your cry for help fill the empty corridors of the campus. You are on your own, what should you do?

Priyanka Oberoi is a Brussels-based illustrator with roots in colorful India. Here, she makes illustrations inspired by her love for board games, with a pinch of Indian culture. Dice rolls, decisions, penalties, rewards, crazy scientific experiments, and lots and lots of chai encompass this adventure waiting to be embarked upon.

Contact

priyankakauroberoi@gmail.com

cargocollective.com/priyankaoberoi

Instagram @priyankakauroberoi

Twitter @PriyankaObero16

#17 | Quinn Schevenels

Straya

Through fragmented non-linear storytelling, Quinn offers a glimpse of a world of legends. Open world video games, the fantasy genre and fairytales are inspirations for a story of landscapes, objects, prose and layout, and bring those together as one to offer the building blocks for the reader to explore.

Straya is a sandbox for active readers who love to create their own characters in worlds created by others, and for those who enjoy tying strings of story together to fit them into their own narrative. The reader is encouraged to use their own fantasy to explore a world with vampires, fairies and fantasy politics. 

The basis of this story is a classic tale of a gathering of mismatched people who set off on adventures, hoping to reconnect with something important that was lost, or to find the simple comfort of companionship.

Quinn Schevenels is a Belgian artist with a profound love for stories, who combines history with contemporary elements.

Contact

quinnportal.carrd.co

#18 | Thomas Janssens

De eerste man, de laatste man en alles wat ertussen kwam

Wat betekent het om een man te zijn? Is mannelijkheid een abstract begrip? Hoe staat de man in onze huidige maatschappij?

De eerste man, de laatste man en alles wat ertussen kwam is een project dat ontstond uit een handvol soortgelijke vragen. Het leven van de man wordt van geboorte tot dood in beeld gebracht en de lezer wordt uitgenodigd om een eigen interpretatie te projecteren op deze levensloop. Uitgaande van observaties, persoonlijke ervaringen en de wereld om me heen tracht ik een aantal interessante, bizarre of tragikomische situaties uit te vergroten. Mijn doel is om samen met de lezer op zoek te gaan naar antwoorden.

Naast het begrip ‘mannelijkheid’ probeer ik in dit boek ook het narratief binnen het beeldverhaal aan de orde te stellen. Wat is een boek? Hoe brengt men een verhaal in beeld? Wat is de rol van de lezer in een narratief? Dit project is een open dialoog en denkoefening.

Contact

thomasjanssens00@gmail.com

thomas-janssens.com

instagram @thomas_janssens

#19 | Walter Guissard

Hellhole

In the dangerous city of Brussels, a superhero tries to save people from violence and murder. A wild and risky quest that will lead him to fight his worst enemy: boredom.

This work provides Walter Guissard with an opportunity to pay homage to the world of American comics while bringing his own Belgians influences. 

Walter Guissard is a Belgian artist based in Brussels. Strongly influenced by American culture, especially by hip Hop, his work usually touches on the subject of social criticism.

Contact

Walter.guissard@hotmail.com

Instagram @Waltsvibe

#20 | Yasmine Stalpaert

Huidkruiper

Luis is een pas gepensioneerde entomoloog (insectenwetenschapper) die met zijn vrouw Mabel verhuist naar een nieuwe buitenwijk ergens in het woestijnachtige westen van de VS.

Er lijkt verder niemand een huis te kopen, het kraanwater smaakt raar, hij verandert in een insect(?!), er lijkt iets vreemd in de lucht te hangen.

Yasmine Stalpaert (Leuven, 1997) is een tekenares die van alles doet en ervaring heeft in het verkopen van zelfgemaakte kaartjes op beurzen en het illustreren van kinderboeken, zoals Prinses Willeke.

Dit verhaal is iets heel anders. Het is een mengeling van haar recente fascinatie voor body-horrorfilms uit de jaren tachtig, haar liefde voor detail en haar verwerking van acute chronische pijn door overbelasting. Het is het verhaal van iemand die een plotselinge transformatie ondergaat en daarmee moet leren omgaan.

Volledig digitaal getekend in Procreate, Clip Studio Paint op iPad Pro 12.9.

Contact:

yasmine.stalpaert@gmail.com

Instagram @yassietakespics

yassiearts.carrd.co