De afstudeerrichting Instrument/Zang vormt je als uitvoerend musicus. Het aangeboden curriculum is flexibel, zodat je een individueel studieprogramma kan samenstellen in functie van je sterke kanten en interesses.
Ben je nog niet zeker van je eigen profiel, dan helpen onze docenten en trajectbegeleiders je dat te ontdekken. Eens je voor een specifiek profiel hebt gekozen, kun je nog steeds je eigen accenten leggen. Je stelt immers zelf van jaar tot jaar een groot deel van je individuele studieprogramma samen.
Wil je meer weten over welke vakken je krijgt, bekijk dan hier het onderwijsaanbod met studiegids voor inhoud en studiepunten voor
Wil je meer weten over welke vakken je krijgt, bekijk dan hier het onderwijsaanbod met studiegids voor inhoud en studiepunten voor bachelor en voor master.
Vanaf het academiejaar 2022-2023 biedt LUCA School of Arts, campus Lemmens een vernieuwd master-curriculum Muziek aan.
De masterproef
De masterproef bestaat uit twee zelfgekozen artistieke projecten: een recital en een research-based recital.. Je presenteert beide recitals aan een jury van interne en externe deskundigen tijdens een publieke presentatie. Je onderbouwt en contextualiseert het met een scriptie waarmee je je werk situeert binnen of tegenover bestaande literatuur en debatten. Hiermee bewijs je dat je je kan oriënteren binnen het veld van je artistieke discipline. Met je masterproef bewijs je dat je in grote mate zelfstandig werkt. Je werkt al vanaf het eerste masterjaar aan jouw onderzoekstraject met ondersteuning van jouw hoofdvakdocent en scriptiebegeleider.
Masterclasses, symposia en intense praktijkervaringen
De opleiding organiseert jaarlijks interessante masterclasses en workshops met externe experten en gerenommeerde binnen- en buitenlandse musici.
De muziekpraktijk staat centraal op onze campus. Je musiceert niet alleen tijdens je praktijklessen of zelfstudie, maar participeert ook in onze ensembles, koren en orkesten en onze prestigieuze artistieke producties. Deze ervaringen vormen je tot een teamspeler.
Cross-overs
LUCA School of Arts is een biotoop waarin samenwerking tussen studenten van verschillende kunstdisciplines gestimuleerd wordt. Hieruit ontstaan interessante cross-overs en innovatieve artistieke praktijken. Studenten kunnen bovendien keuzevakken meepikken uit alle opleidingen van LUCA, gaande van film of fotografie over grafisch ontwerp of interieurvormgeving tot productdesign of beeldhouwkunst.
Alle studenten binnen de afstudeerrichting Instrument/Zang volgen allemaal vakken zoals hoofdinstrument, kamermuziek en ensemble.
Nieuw vanaf 2022-2023 is de Professional Toolkit. In dit vak van 6 studiepunten wordt de student sterk georiënteerd op de toekomstige beroepspraktijk van een musicus. Zo krijg je inzicht in de organisatorische, financieel-maatschappelijke aspecten van de beroepspraktijk. Je verwerft extra vaardigheden verworven die je in de toekomstige praktijk kan toepassen. Binnen dit vak kiest de student voor een combinatie van een aantal verplichte en vrij te kiezen onderdelen zoals Entrepreneurship, Performance psychology, Scenic awareness of een stage op het
Studenten kunnen zich verdiepen binnen hun eigen specialisatie/afstudeerrichting of verbreden door keuzevakken binnen en andere afstudeerrichting op te nemen. Keuzevakken zoals (Praktische) Harmonie, Inleiding in Kunsteducatie worden aangevuld met 7 semestrieel-georganiseerde ateliers - van 6 studiepunten waaruit de student kan kiezen. Ook wordt een aantal minoren (vast pakket) binnen dat keuzeluik aangeboden.
Minoren
Voor studenten met interesse in één van de andere afstudeerrichtingen Muziek wordt nu ook een reeks minoren van telkens 12 studiepunten aangeboden binnen het keuzeluik van de masters Muziek. Zo kan een student piano zich verdiepen in compositie of kan een student compositie zich onderleggen in directie etc.
International Traineeship
In het nieuwe curriculum is het ook mogelijk om korte internationale ervaringen te verzilveren in 3, 6, 9 of 12 studiepunten.
Ateliers
Binnen de afstudeerrichtingen Muziek kunnen studenten (minstens) 12 studiepunten per masterjaar inzetten binnen het keuzeluik. Zij kiezen 1 of 2 van de volgende 7 nieuwe ateliers (van 6 studiepunten).
Campus-overschrijdend keuzeonderdelen
Studenten krijgen de mogelijkheid (keuze)vakken op te nemen vanuit een andere opleiding van een van de campussen van LUCA School of Arts.
“Ik ben gekomen voor mijn docent hoofdvak, maar bij LUCA gebleven voor al de rest.”
Om in te schrijven voor een masteropleiding dien je over een Academisch Bachelordiploma te beschikken dat rechtstreeks toegang verleent.
Heb je een verwant Academisch Bachelordiploma of een Professioneel Bachelordiploma? Dan is het in bepaalde gevallen mogelijk om in te stromen in de masteropleiding na het volgen van een schakel- of voorbereidingsprogramma. Als er geen schakel- of voorbereidingsprogramma bestaat, kan je informeren naar de mogelijkheid om als zij-instromer in de bachelor in te schrijven.
Wil je starten met een Master opleiding bij LUCA?
Dan moet je slagen voor de MASTER ASSESSMENT
Contacteer ons:
Campus Lemmens
Lemmensberg 3
3000 Leuven
+32 2 447 15 00
info.lemmens@luca-arts.be
Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.
Als de grondhouding van het beleidsplan inhoudt dat ‘kwaliteit onze drijfveer’ is, en dat elk aspect van het beleid hieraan kan worden getoetst, dan wil LUCA ontegensprekelijk een sterke kwaliteitscultuur uitbouwen en voeden: een cultuur die vertrekt vanuit vertrouwen in mensen met talent en expertise, en die gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Het formele kwaliteitskader voor opleidingen binnen LUCA kreeg de naam KOPERA wat staat voor: Kritisch de Kwaliteit van Opleidingen met Peers in Eigen Regie Analyseren.
LUCA vertrekt voor KOPERA vanuit een visie op kwaliteitszorg die vertrekt vanuit vertrouwen en gericht is op waarderen, inspireren en verbeteren.
Tijdens de zesjarige KOPERA-cyclus ontvangt elke opleiding een panel van kritische vrienden die de invulling van de kwaliteitskenmerken nagaan en bekijken hoe de opleiding bijdraagt tot het algemene LUCA-beleid.
Het sluitstuk van KOPERA is de uiteindelijke borging van de opleidingskwaliteit. De kernvraag daarbij luidt: "heeft de opleiding een goede kwaliteitscultuur die de ‘plan-do-check-act’-cirkel volgt?"
Van elke opleiding publiceert LUCA een kwaliteitsfiche. Je kan deze terugvinden op de pagina 'Kwaliteitszorg'.
TOEKOMSTPERSPECTIEVEN
Als Master in Muziek kan je heel wat kanten uit.
Als ondernemer-kunstenaar kan je solistische en kamermuziekprojecten creëren, vind je de weg naar theater- en productiehuizen of ga je een schitterende toekomst tegemoet als arrangeur, componist, programmator of dirigent.
Als educatief kunstenaar heb je lesbevoegdheid in het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO), andere onderwijsvormen, non-formele kunsteducatie en maatschappelijk-artistiek werk. Als uitvoerend musicus ben je klaar om aan audities deel te nemen van gerenommeerde orkesten en ensembles.
"Op campus Lemmens heb ik mezelf heel breed kunnen en mogen ontwikkelen. Alle aspecten van het muzikant zijn werden gevoed en uitgedaagd. Ik ben er ook op persoonlijk vlak enorm gegroeid, met vallen en opstaan. De sterke en snelle leesbasis die ik daar heb meegekregen, heeft me later op de arbeidsmarkt ook erg veel voordelen gegeven.”
Master na Master
Heb je een Master in de muziek? Wil je je artistieke niveau als uitvoerder verbeteren? Ben je op zoek naar een vervolmakingscyclus in de muziek met een onderzoekscomponent? LUCA School of Arts, Campus Lemmens organiseert een twee-jarige Master na Master opleiding. Met deze opleiding kan je je ingang in de professionele wereld voorbereiden: je kan repertoire voor audities en wedstrijden instuderen, twee recitals in het kader van openbare concertreeksen geven en jouw inzichten in de uitvoeringspraktijk door artistiek onderzoek verdiepen.
Je kiest tussen drie specialisaties: solist, kamermuziek (voor reeds gevormde ensembles), hedendaagse muziek
Je krijgt 1,5 uur les per week door de gekozen docent, twee masterclasses met toppedagogen en begeleiding in het ontwikkelen van een artistiek onderzoeksproject. De opleiding biedt je ook een recital tijdens een openbare concertreeks, een demo-opname en ondersteuning om een tweede recital te vinden.
De onderzoekscomponent van de Master na Master opleiding is sterk verbonden met je uitvoeringspraktijk. We willen geen musicoloog van je maken maar een kunstenaar wiens praktijk hand in hand met onderzoek gaat. Om dit doel te bereiken, zal je door een onderzoekspromotor begeleid worden. In functie van jouw talenten, interesses en doeleinden zal de onderzoekspromotor je helpen om een nuttig onderzoeksproject te ontwerpen en uit te voeren. De onderzoekspromotor is een uitvoerder met ervaring in artistiek onderzoek.
Meer info: Master na Master
"Ik ben op het Lemmens binnengekomen met een duidelijk doel: Trombonist worden in een orkest. En ik heb effectief alle dingen meegekregen die me in staat hadden moeten stellen om dit te worden. Maar het is een andere richting uitgegaan, weliswaar ook in de muziekindustrie.
Wat ik vooral onthoud en nog steeds vandaag gebruik is het netwerk rond het Lemmens. Er was en is een openheid om over muurtjes heen te kijken. Het is misschien een boutade maar wat ik leerde in de cafetaria en bij de studentenclub zijn minstens even belangrijk (en leuk) als de vakken en de liefde voor en kennis van muziek die ik er meekreeg."
In onze muziekopleiding is je eigen persoonlijkheid het vertrekpunt. Bij je groeiproces zijn je docenten geen leraren die werkwijzen opleggen, maar coaches die je helpen om eigen oplossingen te bedenken en je eigen verhaal te vertellen. Voor onze docenten bestaat er geen mooiere uitdaging dan je te ondersteunen en te inspireren. In het begin lopen ze vóór je, dan naast je en op het eind van je studie loop jij voorop.
Art in Context | David Lodewyckx | Bart Geerts |
Art Philosophy | Peter De Graeve | |
Chamber Music | Ludwig Albert | Roeland Hendrikx |
Benny Wiame | Ilse Eerens | |
Lin Ching-Cheng | Christel Kessels | |
Griet Cornelis | João Carlos Victor | |
Geert De Bièvre | ||
Choir | Kurt Bikkembergs | |
Ear Training | Jos De Rijck | Bart Van Caenegem |
Early Music (Atelier) | Bart Spanhove | |
Folk Music (Atelier) | Pieterjan Van Kerckhoven | |
Harmony | Geert Van der Straeten | Kris Wittevrongel |
Lut Verbeke | ||
Music Analysis | Jeroen D'hoe | |
Music History | David Lodewyckx | |
New Music (Atelier) | Geert De Bièvre | |
Opera | Thomas Blondelle | |
Orchestra | Ivan Meylemans | Michel Tilkin |
Orchestral Instruments (Atelier) | Michel Tilkin | |
Percussion Ensemble | Lin Ching-Cheng | |
Piano accompanist | Rita Degraeuwe | Filip Martens |
Axel Freier |
Michaël Mannes |
|
Peter Jeurissen | Dorenda Notermans | |
Alexios Lizos | Roeland Vermeulen | |
Practical Harmony | Marc Deckers | |
Professional Toolkit | Peter Anthonissen | Jeroen Vanbever |
Research in Performing Arts | Jeroen D'hoe | |
Rhythm | Tom Pipeleers | |
Transposition | Jeroen Vanbever |