Vertrouwensnetwerk
Als je met vragen zit, nood hebt aan een gesprek of een melding wil doen omtrent grensoverschrijdend gedrag, dan kan je terecht bij ons vertrouwensnetwerk. Voor studenten zijn er binnen de dienst studieloopbaanbegeleiding speciaal opgeleide vertrouwenspersonen. Personeelsleden kunnen terecht bij een collega die de rol opneemt van vertrouwensantenne, of bij de externe preventieadviseurs (psychosociaal welzijn) van IDEWE, die de rol opnemen van vertrouwenspersonen en PAPS (preventieadviseur psychosociaal welzijn).
- Informatie vertrouwenspersonen studenten
- Informatie vertrouwensantennes personeel
- Informatie externe preventieadviseur Idewe
Al deze personen staan ter beschikking voor een vertrouwelijk gesprek. Ze zullen naar je luisteren, helpen, eventueel doorverwijzen en informeren over de welke stappen er bijkomend gezet kunnen worden. Ze kunnen je ook begeleiden in het formuleren van een melding rond grensoverschrijdend gedrag, waarmee LUCA vervolgens aan de slag gaat.
Welzijn en psychologische ondersteuning voor de studenten
Studentenvoorziening steunt je in alles wat je als student aanbelangt. Ze bieden ook psychologische ondersteuning individueel of in groep aan.
Welzijn op het werk
LUCA wenst een werkomgeving te creëren waarin openheid, samenwerking en respect voor persoonlijke waardigheid centraal staan én waarin elke medewerker zich goed kan voelen en de ruimte krijgt om zich te ontplooien.
We investeren dan ook intensief in de preventie van psychosociale risico’s op het werk en voorzien in ondersteuning voor medewerkers die psychische en/of lichamelijke problemen ervaren.
Gender Equality Plan
Voor LUCA School of Arts maakt genderbeleid integraal deel uit van het diversiteitsbeleid van de school. Diversiteit wordt hierbij opgevat als een veelheid van heterogene identiteiten en groepen. Door de multidimensionaliteit van onze identiteit kan een individu niet herleid worden tot één welbepaald kenmerk en categorie.
Met het diversiteitbeleid van LUCA School of Arts, willen wij vanuit een inclusieve visie en een doelgroepenbeleid werken aan het vergroten van de kansen van alle medewerkers en studenten die het talent en de capaciteiten bezitten om binnen hoger kunstonderwijs te werken of studies aan te vatten en te doorlopen, ongeacht hun gender identiteit, etnische, religieuze, ideologische of economische achtergrond, schoolhistoriek, functiebeperking, seksuele geaardheid of leeftijd. We streven naar een open school en werkplaats met een breed netwerk van partners. Onze verhouding en dialoog met de samenleving en haar verschillende bevolkingsgroepen en culturen, betekent een meerwaarde voor ons onderwijs, onderzoek, studenten en personeel.
Het Gender Equality Plan beschrijft enkele generieke acties die door de verschillende opleidingen, onderzoekseenheden en diensten verder uitgewerkt worden.