In onze vierjarige academische opleiding Media & Information Design – kortweg MIND – werken we vooral met digitale interactieve media. Hierbij ligt de focus op het ontwerpen van relevante en effectieve visuele communicatie van informatie. Onze studenten leren complexe inhouden visueel te representeren, onderlinge relaties en achterliggende patronen bloot te leggen, verschillen en gelijkenissen te verduidelijken en zaken of tendenzen die onzichtbaar zijn zichtbaar te maken.
Alvorens een boodschap visueel vorm te geven wordt de inhoud en de context ervan grondig onderzocht: ze worden vanuit verschillende perspectieven geobserveerd, geregistreerd en gedocumenteerd, gelezen en geïnterpreteerd, gemeten en vergeleken, geherorganiseerd. Vervolgens wordt gezocht naar een sterke verhaallijn en een adequate grafische en/of typografische beeldtaal die de boodschap optimaal tot uiting brengt of waardoor de lezer/kijker een optimaal inzicht in de inhoud krijgt (interface). Weloverwogen esthetische keuzes bepalen in grote mate de kwaliteit en de aantrekkingskracht van het eindresultaat.
Onze studenten krijgen gradueel verschillende skills aangeleerd: compositie en lay-out, interface-ontwerp, het ontwerpen van infografieken en datavisualisaties, cartografie, typografie, editoriaal ontwerp, film- en klankmontage, animatie, storytelling, display-technieken, materiaalonderzoek, enz. Ze worden in het bijzonder voorbereid om te kunnen inspelen op de noden van onze gemediatiseerde digitale leefwereld. Deze focus maakt onze opleiding anno 2020 hoogst relevant. Naast het aanleren van de gangbare visuele hard- en software zetten we onze studenten aan om nieuwe digitale mogelijkheden te exploreren. Zo zal er zeer binnenkort volop geëxperimenteerd kunnen worden met de hoogst geavanceerde digitale mediatechnologie in ons Spatial Computing Lab: een artistiek-technologische onderzoeksruimte waarin de grenzen van ruimtelijke waarneming en beleving onderzocht kunnen worden.
Projecten monden uit in prikkelende communicatieve eindresultaten, in de vorm van interactieve (web)applicaties, animaties, datavisualisaties, multimediale installaties, performances, datasculpturen, boeken, magazines, posters, enz. Eindresultaten hebben vaak een informatief/journalistiek karakter, maar ook artistieke benaderingen vinden hun plaats binnen MIND. Onze opleiding situeert zich immers op het kruispunt van media, information design, kunst en technologie.
Onderzoeksvaardigheden en een ondersteunde theoriepakket sturen je kritische attitude aan en geven je de nodige intellectuele bagage om uit te groeien tot autonoom ontwerper.
B A C H E L O R P R O G R A M M A
Het programma van MIND is hoofdzakelijk praktijkgericht. In de eerste jaren werk je vooral opgelegde opdrachten uit waarbij je individueel begeleid wordt en je je werk publiek leert presenteren. Naargelang de opleiding vordert werk je steeds autonomer om zodoende je persoonlijke interesses binnen het vakdomein te kunnen ontwikkelen.
In het 1e bachelorjaar ligt de focus op:
In het 2e bachelorjaar:
© Charlotte Slootmaekers, 2Ba. Onderzoek naar grafische beeldtaal via computer-programmatie.
In het 3e bachelorjaar:
Theoretisch vakken behandelen geschiedenis van de vormgeving, geschiedenis van information design, actualiteit van de media, theorie van de waarneming, filosofie en esthetica, kunstgeschiedenis, literatuur, kunsteducatie en onderzoek.
> Raadpleeg het volledige studieprogramma van de drie bachelorjaren in de studiegids
© Ben Ooghe, '15 Years of Data', bachelorproef 3 Ba. Een interactieve applicatie die de exponentiële toename van online data sinds 2010 weergeeft. Vanuit tendezen uit het verleden werd een prognose voor de komende 5 jaar geprojecteerd.
M A S T E R P R O G R A M
The master Media and Information Design is one of the first to offer students the possibilities to explore the new emerging field of visual research within a state of the art design practice and to let students develop work across boundaries, within the ever-expanding contemporary fine art and design disciplines.
The programme stimulates creativity and personal growth: for their graduation project students can negotiate their own individual research trajectory with their tutors. It also introduces design research as an analytical and practical tool for designers, and establishes the role of critical thinking as a support to the development of an engaged design practice.
We aim to work with the most dedicated and creative students who display the necessary energy, enthusiasm and commitment. Our group of practising designers and artists teaching both theory and practice are supported by critical practices and workshops that are at the forefront of current technical, artistic and design innovation.
Many of our graduates continue their research well after their graduation, often combining this with a successful career within the broad field of graphic and web design, advertising, art criticism, curation, education, film production, visual journalism, museum and gallery work, public arts projects, and event co-ordination.
> Consult the entire program of the master Media & Information Design.
Educatieve Master
Kies je voor de tweejarige educatieve masteropleiding, dan bouw je naast je artistieke parcours aan een pedagogische vorming, met het oog op tewerkstelling in het artistiek-culturele werkveld, bijvoorbeeld het onderwijs of socio-culturele sector. Na de éénjarige artistieke masteropleiding kan je nog altijd opteren voor een verkorte educatieve vorming van slechts één jaar.
Praktisch
De lessen vangen aan begin oktober en eindigen eind jui. Er zijn twee semesters van telkens 12 lesweken voorzien. Op het einde van elke semester volgen er theorie-examens en praktijkjury's.
Je hebt meestal heel de week door les, maar er zijn ook lesvrije momenten waarop je thuis, op kot of in onze ateliers individueel aan je opdrachten kan verderwerken.
Docenten
Je docenten zijn grafisch ontwerpers, information designers, typografen, mediakunstenaars, data visualizers, webdesigners, onderzoekers en theoretici. Zij stimuleren je om kritisch tegenover je eigen werk te staan en uitgebreid te onderzoeken wat andere ontwerpers, kunstenaars of theoretici in ons vakgebied doen, denken of beteken. Ze leren je hoe je duidelijk over je werk communiceert en hoe je je beslissingen onderbouwd.
Tal van experts begeleiden je in de praktijkateliers: Sandy Claes, Boris Debackere, Peter De Roy, Steven De Vleminck, Inge Gobert, Peter Jacquemyn, Maarten Lambrechts, Simon Otten, Tom Pijnenborg, Hilde Princen, Johan Van Looveren, Annelies Van Opstal, Bart Vandeput en Klaas Verpoest. Technische begeleiding krijg je van Jan Pillaert en Stephan Bourdon.
Theorie wordt gedoceerd door Sandy Claes, Boris Debackere, Steven Devleminck, Liesbeth Decan, Peter Degraeve, Volkmar Mulheis, Lut Pil, Johan Teirlinck en Johan Van Looveren.
Externe expertise
Campus Sint-Lukas
Paleizenstraat 70, 1030 Brussel
+ 32 2 250 11 00
bk.brussel@luca-arts.be
De nood aan ontwerpers die complexiteit niet uit de weg gaan en de mogelijkheden van het digitale tijdperk omarmen is groter dan ooit. Het transdisciplinaire karakter van onze opleiding staat garant voor heel diverse toekomstperspectieven. Na hun studies vinden onze studenten vlot hun weg in de creatieve of artistieke sector: grafische ontwerpbureaus, web-ontwerpbedrijven, mediabedrijven (pers, televisie, magazines, events), uitgeverijen, data visualisatie bedrijven, enz. Daarnaast gaan onze studenten ook vaak autonoom aan de slag als grafisch ontwerpers, information of interface designer, editoriaal ontwerper, data- of mediakunstenaars.
'Het is de enige opleiding in Vlaanderen die zich focust op Media & Information Design. Je leert er echt "door een bril van informatie" te kijken. Ik zie het als een opleiding waarin de vooruitgangsgedachte, heldere communicatie en technologie een belangrijke plek krijgen. Ik heb er enorm veel opgestoken.'
Thomas Roelens (oud-student en Information Designer bij de krant De Tijd.)
'It took me years to understand it but the assignment to visualize The Periodic Table of Elements was the starting point of my career as data visualization designer. Even if it was not clear for me at the time, I was playing with data and its organization for the first time and I never stopped since.'
Giovanni Magni (oud-student en nu Head of Design bij Accurat, Studio for Data Visualization Design, Research and Innovation - Milaan)
Om te starten met onze opleiding moet je voldoen aan enkele toelatingsvoorwaarden. Behalve diploma- en leerkredietvoorwaarden zijn er voor studenten van buiten de Vlaamse Gemeenschap ook bijkomende taal- en verblijfsvoorwaarden. Bovendien moet je ook slagen voor een Artistieke Toelatingsproef.
Meer informatie over de toelatingsvoorwaarden
Normaalgezien kan je ons een eerste keer ontmoeten tijdens de SID - beurzen en dit bij jou in de buurt. Zoals wel meer zaken de afgelopen maanden zal dat dit jaar online verlopen. Virtueel of niet, je bent bij ons op onze stand even welkom.
Individuele bezoeken aan de SID-beurs (voor iedereen)
Waar staan onze opleidingen precies voor? Welke zijn de toekomstperspectieven na het behalen van een diploma? Hoe is het om te studeren in hartje Brussel? Ontdek onze ateliers en werkplaatsen.
Specifiek over masteropleidingen:
Infomomenten over alle bachelor - en masteropleidingen in Brussel:
Contacteer ons :
Paleizenstraat 70
1030 Brussel
+32 2 250 11 00
Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.