Keuzetraject in de bachelor- en masteropleiding Beeldende Kunsten
3 jaar / 180 studiepunten
Campus Brussel / Sint-Lukas

Hoe ziet de opleiding eruit?

In onze vierjarige academische opleiding Media & Information Design – kortweg MIND – werken we vooral met digitale interactieve media. Hierbij ligt de focus op het ontwerpen van relevante en effectieve visuele communicatie van informatie.  Onze studenten leren complexe inhouden visueel te representeren, onderlinge relaties en achterliggende patronen bloot te leggen, verschillen en gelijkenissen te verduidelijken en zaken of tendenzen die onzichtbaar zijn zichtbaar te maken.

Alvorens een boodschap visueel vorm te geven wordt de inhoud en de context ervan grondig onderzocht: ze worden vanuit verschillende perspectieven geobserveerd, geregistreerd en gedocumenteerd, gelezen en geïnterpreteerd, gemeten en vergeleken, geherorganiseerd. Vervolgens wordt gezocht naar een sterke verhaallijn en een adequate grafische en/of typografische beeldtaal die de boodschap optimaal tot uiting brengt of waardoor de lezer/kijker een optimaal inzicht in de inhoud krijgt (interface). Weloverwogen esthetische keuzes bepalen in grote mate de kwaliteit en de aantrekkingskracht van het eindresultaat.

Onze studenten krijgen gradueel verschillende skills aangeleerd: compositie en lay-out, interface-ontwerp, het ontwerpen van infografieken en datavisualisaties, cartografie, typografie, editoriaal ontwerp, film- en klankmontage, animatie, storytelling, display-technieken, materiaalonderzoek, enz. Ze worden in het bijzonder voorbereid om te kunnen inspelen op de noden van onze gemediatiseerde digitale leefwereld. Deze focus maakt onze opleiding anno 2020 hoogst relevant. Naast het aanleren van de gangbare visuele hard- en software zetten we onze studenten aan om nieuwe digitale mogelijkheden te exploreren. Zo zal er zeer binnenkort volop geëxperimenteerd kunnen worden met de hoogst geavanceerde digitale mediatechnologie in ons Spatial Computing Lab: een artistiek-technologische onderzoeksruimte waarin de grenzen van ruimtelijke waarneming en beleving onderzocht kunnen worden.

Projecten monden uit in prikkelende communicatieve eindresultaten, in de vorm van interactieve (web)applicaties, animaties, datavisualisaties, multimediale installaties, performances, datasculpturen, boeken, magazines, posters, enz. Eindresultaten hebben vaak een informatief/journalistiek karakter, maar ook artistieke benaderingen vinden hun plaats binnen MIND. Onze opleiding situeert zich immers op het kruispunt van media, information design, kunst en technologie.

Onderzoeksvaardigheden en een ondersteunde theoriepakket sturen je kritische attitude aan en geven je de nodige intellectuele bagage om uit te groeien tot autonoom ontwerper.

    Video

    B A C H E L O R   P R O G R A M M A 
     

    Het programma van MIND is hoofdzakelijk praktijkgericht. In de eerste jaren werk je vooral opgelegde opdrachten uit waarbij je individueel begeleid wordt en je je werk publiek leert presenteren. Naargelang de opleiding vordert werk je steeds autonomer om zodoende je persoonlijke interesses binnen het vakdomein te kunnen ontwikkelen. 

    In het 1e bachelorjaar ligt de focus op:

    • het onderzoeken van elementaire beeldelementen en hun (mogelijke) betekenis
    • theoretische inzichten uit de cognitieve wetenschappen en semiotiek
    • het vormelijk uitwerken van een inhoudelijk concept
    • het aanleren van basisvaardigheden m.b.t. grafisch ontwerp, information design, interface design, datavisualisatie en typografie
    • het gebruik van traditionele en digitale media
    • het ontwikkelen van tekenvaardigheden

    In het 2e bachelorjaar:

    • verdiep je je verder in grafisch ontwerp, information design, interface design, datavisualisatie, editorial design en typografie
    • word je geïnitieerd in video- en sound editing
    • verdiep je je verder in standaard grafische software, maar leer je ook zelf programmeren binnen een visuele context (o.a. HTML, JavaScript en Processing)
    • ontwikkel je je tekenvaardigheden verder
    • kan je een volledig eigen project uitwerken of een vak naar keuze volgen

    © Charlotte Slootmaekers, 2Ba. Onderzoek naar grafische beeldtaal via computer-programmatie.

    Video

    In het 3e bachelorjaar:

    • zet je je verworven vaardigheden in en formuleer je zelf je ontwerpopdrachten aan de hand van opgelegde thema's
    • verbreed je je kennis in verschillende facetten van digitale media
    • verken je hard- en software die buiten de dagelijkse digitale apparaten vallen
    • leer je tools en technieken gebruiken voor het registreren, documenteren en presenteren van je onderzoeksproces
    • onderzoek je samen met studenten uit onze andere opleidingen –  illustratoren, fotografen en kunstenaars – hoe je artistieke publicaties en tentoonstellingen vorm geeft
    • krijgen je de kans om op Erasmus uitwisseling te gaan tijdens het eerste semester, terwijl instromende internationale studenten ons vervoegen
    • kan je een volledig eigen project uitwerken of een vak naar keuze volgen
    • werk je tijdens het tweede semester je bachelorproef uit waarmee je de kwaliteiten van je verworven vaardigheden als ontwerper op praktische en theoretisch vlak aantoont

    Theoretisch vakken behandelen geschiedenis van de vormgeving, geschiedenis van information design, actualiteit van de media, theorie van de waarneming, filosofie en esthetica, kunstgeschiedenis, literatuur, kunsteducatie en onderzoek.

    > Raadpleeg het volledige studieprogramma van de drie bachelorjaren in de studiegids

    © Ben Ooghe, '15 Years of Data', bachelorproef 3 Ba. Een interactieve applicatie die de exponentiële toename van online data sinds 2010 weergeeft. Vanuit tendezen uit het verleden werd een prognose voor de komende 5 jaar geprojecteerd. 

    Video

    M A S T E R P R O G R A M
     

    The master Media and Information Design is one of the first to offer students the possibilities to explore the new emerging field of visual research within a state of the art design practice and to let students develop work across boundaries, within the ever-expanding contemporary fine art and design disciplines. 

    The programme stimulates creativity and personal growth: for their graduation project students can negotiate their own individual research trajectory with their tutors. It also introduces design research as an analytical and practical tool for designers, and establishes the role of critical thinking as a support to the development of an engaged design practice. 

    We aim to work with the most dedicated and creative students who display the necessary energy, enthusiasm and commitment. Our group of practising designers and artists teaching both theory and practice are supported by critical practices and workshops that are at the forefront of current technical, artistic and design innovation. 

    Many of our graduates continue their research well after their graduation, often combining this with a successful career within the broad field of graphic and web design, advertising, art criticism, curation, education, film production, visual journalism, museum and gallery work, public arts projects, and event co-ordination. 

    > Consult the entire program of the master Media & Information Design.


    Educatieve Master

    Kies je voor de tweejarige educatieve masteropleiding, dan bouw je naast je artistieke parcours aan een pedagogische vorming, met het oog op tewerkstelling in het artistiek-culturele werkveld, bijvoorbeeld het onderwijs of socio-culturele sector. Na de éénjarige artistieke masteropleiding kan je nog altijd opteren voor een verkorte educatieve vorming van slechts één jaar.


    Praktisch

    De lessen vangen aan begin oktober en eindigen eind jui. Er zijn twee semesters van telkens 12 lesweken voorzien. Op het einde van elke semester volgen er theorie-examens en praktijkjury's. 
    Je hebt meestal heel de week door les, maar er zijn ook lesvrije momenten waarop je thuis, op kot of in onze ateliers individueel aan je opdrachten kan verderwerken. 

    Je docenten

    Docenten

    Je docenten zijn grafisch ontwerpers, information designers, typografen, mediakunstenaars, data visualizers, webdesigners, onderzoekers en theoretici. Zij stimuleren je om kritisch tegenover je eigen werk te staan en uitgebreid te onderzoeken wat andere ontwerpers, kunstenaars of theoretici in ons vakgebied doen, denken of beteken. Ze leren je hoe je duidelijk over je werk communiceert en hoe je je beslissingen onderbouwd.

    Tal van experts begeleiden je in de praktijkateliers: Sandy Claes, Boris Debackere, Peter De Roy, Steven De Vleminck, Inge Gobert, Peter Jacquemyn, Maarten Lambrechts, Simon Otten, Tom Pijnenborg, Hilde Princen, Johan Van Looveren, Annelies Van Opstal, Bart Vandeput en Klaas Verpoest. Technische begeleiding krijg je van Jan Pillaert en Stephan Bourdon.

    Theorie wordt gedoceerd door Sandy Claes, Boris Debackere, Steven Devleminck, Liesbeth Decan, Peter Degraeve, Volkmar Mulheis, Lut Pil, Johan Teirlinck en Johan Van Looveren. 


    Externe expertise

    • Daarnaast nodigen we regelmatig buitenlandse gastdocenten uit om workshops of lezingen over specifieke expertise te geven. Om er enkelen te noemen: Johannes Bergerhausen (D), Irma Boom (NL), Catalogtree (NL), Peter Crnokrak (UK), Rose Epple (D), Joost Grootens (NL), Brody Neuenschwander (B), Stefania Passera (IT), Gerlinde Schüller (NL), Andrew Vande Moere (B) en Underware (NL).
       
    • Met de jaarlijkse publieke lezingreeks Shapeshifters zetten we in de Brusselse Beursschouwburg reeds meer dan 70 internationale ontwerpers en kunstenaars op het podium. De lezingen inspireren het debat rond visuele cultuur en vormden de basis voor twee internationale publicaties.
       
    • Oud-studenten delen hun ervaringen over het professionele werkveld met studenten tijdens onze jaarlijkse ‘DIP-Talks’-avond. Ook alumni zijn hierop welkom.

    Waar heb je les?

    • Een nieuwe en open campus van meer dan 17 000 m2
    • Er zijn ruime atelierruimtes voorzien waarin je permanent kan werken. Elk atelier is voorzien van enkele hoogwaardige computers voorzien van professionele grafische software met de nodige randapparatuur. Je kan ook permanent beroep doen op ons technisch personeel voor problemen of adviezen i.v.m. hard- en software.
    • Begin 2020 opent onze afdeling het ‘Spatial Computing Lab’: een artistieke en technologische onderzoeksruimte van de onderzoekscluster Mediated Environments. Het is een mediaruimte die in een eerste fase panoramische video en surround geluid integreert. In de volgende fases zal het spatiale aspect verder uitgebouwd worden, waarbij de bezoeker/gebruiker steeds dieper ondergedompeld zal worden in een realtime en doorgedreven interactieve omgeving, door middel van tactiele interfaces, sensoren, tracking, virtual reality, augmented en mixed reality. 'Spatial computing' haalt de bezoeker/gebruiker weg van het statische beeldscherm en laat deze interageren met technologie in de wereld vandaag.
    • Onze campus voorziet daarnaast nog tal van technische werkplaatsen waar je geholpen wordt door professionele begeleiders. In het Print-Lab kan je op hoogkwalitatieve printers je werk afdrukken, in het Luca-Lab kan je materialen laseren, frezen of 3D-printen. Indien je met hout, metaal of andere zwaar materiaal aan de slag wil kan je terecht bij Luca-Construct. Er staan professioneel uitgeruste film- en fotostudio's ter beschikking. Allerhande audio-visueel materiaal kan je gratis uitlenen bij de Luca uitleendienst.
    • De Sint-Lukas Bibliotheek, die zich op onze campus bevindt – is de grootste Brusselse bibliotheek van design- en kunstboeken. De bibliotheek wordt permanent geüpdatet en je kan er als student gratis boeken of DVD's uitlenen of actuele magazines raadplegen.
    • Brussel is een bruisende thuishaven voor meer dan 2.000 vormgevers en kunstenaars. De internationale context van Brussel is erg verrijkend. 
    • De campus ligt op wandelafstand van het station Brussel-Noord.

    Campus Sint-Lukas
    Paleizenstraat 70, 1030 Brussel
    + 32 2 250 11 00
    bk.brussel@luca-arts.be

    Wat heb je nodig?

    • Diverse schets- en tekenmaterialen
    • Een laptop om met verschillende grafische toepassingen te kunnen werken. Deze bevat minimaal een i7 quadcore processor van de laatste generatie, 16 gigabite geheugen en een solid state drive van 256 gigabyte. Bij voorkeur heb je een laptop met een i9 quadcore processor, 32 gigabite geheugen en een solid state drive van één terabyte.
    • Het grafisch softwarepakket Adobe Suite kan je via de school installeren en zit reeds in je inschrijvingsgeld vervat.
    • Printers en scanner zijn aanwezig in onze ateliers en hoef je dus niet aan te kopen.

    Na je studie

    De nood aan ontwerpers die complexiteit niet uit de weg gaan en de mogelijkheden van het digitale tijdperk omarmen is groter dan ooit. Het transdisciplinaire karakter van onze opleiding staat garant voor heel diverse toekomstperspectieven. Na hun studies vinden onze studenten vlot hun weg in de creatieve of artistieke sector: grafische ontwerpbureaus, web-ontwerpbedrijven, mediabedrijven (pers, televisie, magazines, events), uitgeverijen, data visualisatie bedrijven, enz. Daarnaast gaan onze studenten ook vaak autonoom aan de slag als grafisch ontwerpers, information of interface designer, editoriaal ontwerper, data- of mediakunstenaars.

    'Het is de enige opleiding in Vlaanderen die zich focust op Media & Information Design. Je leert er echt "door een bril van informatie" te kijken. Ik zie het als een opleiding waarin de vooruitgangsgedachte, heldere communicatie en technologie een belangrijke plek krijgen. Ik heb er enorm veel opgestoken.'

    Thomas Roelens (oud-student en Information Designer bij de krant De Tijd.)

    'It took me years to understand it but the assignment to visualize The Periodic Table of Elements was the starting point of my career as data visualization designer. Even if it was not clear for me at the time, I was playing with data and its organization for the first time and I never stopped since.'

    Giovanni Magni (oud-student en nu Head of Design bij Accurat, Studio for Data Visualization Design, Research and Innovation - Milaan)

    .

    Starten

    • Je hebt een Vlaams diploma secundair onderwijs (of behaalt dit  in september 2020) of een diploma of toelatingsbewijs dat hiermee gelijkgesteld is. 
       
    • Je voldoet aan de voorwaarden in verband met taal, leerkrediet en verblijf. Meer info >
       
    • ONLINE TOELATINGSPROEF:

      Online interview op donderdag 2 juli 2020
      (deadline indienen: 26 juli 2020, 23:59)

      Maandag 7 september 2020
      (deadline indienen: 1 juli 2020, 23:59)

    Meer info en inschrijven op luca-arts.be/toelatingsproeven.

    Kom langs

    Nog vragen?

    Contacteer ons : 

    Paleizenstraat 70
    1030 Brussel
    +32 2 250 11 00

    bk.brussel@luca-arts.be

    facebook & instagram

    Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.