Getuigschrift/creditcontract traject 3D - diverse modules 6/12 stptn
Campus Gent / Sint-Lucas

Hoe ziet de opleiding eruit?

Virtual reality, augmented reality, interactive experiences, 3D animatie, visual effects, motion graphics, prototyping, 3D-print,...

Traject 3D is een intensieve avondopleiding gestart in september 2019. Het is een onderdeel van de opleiding Beeldende Vormgeving in Gent en is toegankelijk voor zowel studenten, alumni en professionelen. Zonder vereiste voorkennis, leer je de fundamentele vaardigheden om 3D-animaties, digital prototyping, interactieve, real-time ervaringen te ontwerpen en ontwikkelen. Indien je reeds ervaring hebt in het domein, kan je je ook inschrijven voor meer advanced modules (in sommige modules raden we aan om dit extra te controleren via een online test. Deze is zeer binnenkort beschikbaar.). In elk van de modules wordt gewerkt met docenten die in hun professioneel werk deze innovatieve technologieën artistiek en creatief inzetten.

Ondertussen blikken we met trots terug op een geslaagd 1e semester! Vanaf de start in september 2019 was er meteen een grote interesse uit diverse hoeken. Studenten Beeldende Vormgeving, Beeldende Kunsten, Interieurvormgeving, architectuur, andere hogescholen of komende vanuit de creatieve industrie zorgden voor een gemotiveerde en diverse groep.

Deze intensieve en no nonsense avondcursus resulteerde in persoonlijke eindwerk(jes) die we toonden in een fantastische expo. Onze eerste reel 2020 hieronder geeft alvast een idee.

Voor 2020-21 bieden we nu een ruimer aanbod van maar liefst 11 avondmodules aan die naast een aantal langere ‘Essentials’ opleidingen een aantal kortere gespecialiseerde modules aanbieden.

De lessen van telkens 3u gaan door op dinsdag, woensdag en donderdagavond op de campus in Gent en starten om 18.30u.

Hieronder kan je alvast het aanbod academiejaar 20-21 bekijken. Gedetailleerde info en inschrijvingspagina volgen snel.
 


LINK presentatie 9 mei - trajecten na afstuderen (Traject3D, ODS, Brand&Packaging)

PDF presentatie 9 mei levenslang leren

REEL 2020

Video

AANBOD MODULES ACADEMIEJAAR 20-21:

Overzicht modules semester 1 voor academiejaar 20-21:

IMG overzicht sem 1

Overzicht modules semester 2 voor academiejaar 20-21:

IMG overzicht sem 2

Traject3D combineren met andere trajecten?

Traject3D is perfect te combineren met andere trajecten die aangeboden worden in de opleiding. De skills die aangeleerd worden, zijn direct implementeerbaar in combinatie met de praktijkgerichte vakken. De relatie met de professionele masterclass Design for Impact en Studio Brand&Packaging is niet ver te zoeken en ook een combinatie met Studio Digitale werpt duidelijk zijn vruchten af. Let wel op. De toelatingsvoorwaarden kunnen verschillend zijn afhankelijk van gekozen traject. Inschrijven op deze modules gaat via een andere inschrijftool. Deze is binnenkort beschikbaar.

Video

Je docenten

Je wordt begeleid door docenten met veel ervaring en vak expertise. VR producer en professioneel out-of-the-box denker Wim Forceville en freelance visual effects-er en videograaf Thomas De Brabanter vormen de kern van het docententeam. Zij worden geflankeerd door een team gastdocenten met een stevige expertise en professionele know-how zoals: Thomas Meynen, Willem Mertens, Charlotte Vanroelen, Fons Artois en Xander Clerckx.

Thomas Meynen is de oprichter van Studio Waterzooi, een game-studio die zich richt op het maken van story-driven games geïnspireerd door cultuur, kunst & maatschappij, alsook 'la condition humaine'. Voor hij besloot in 2016 volledig 'indie' te gaan werkte hij als gameplay/AI/UI developer bij grotere studios zoals Larian Studios (Divinity Original Sin) en IO-Interactive (Hitman).

Studio Waterzooi werkt aan hun eerste titel(s): Please, Touch The Artwork, een ontspannende puzzel gebaseerd op schilderijen van Mondriaan, en Phenomena (in cooproductie), een story driven interactieve VR experience over de toekomst van social media en VR. http://www.studiowaterzooi.com

Xander Clerckx studeerde in 2011 af hij aan Howest in Digital Arts & Entertainment. Hij werkte een 6-tal jaar in 3D-animatie aan langspeelfilms, series en commercials in een 5 tal verschillende studios. Als freelancer experimenteerde hij spelenderwijs in 3D. Van modeling, texturing, shading, animatie, rendering, scripting maar voor het grootste deel rigging en dat vooral in Maya, maar ook af en toe Blender.
Dit jaar nam hij een nieuwe wending richting virtual reality en doet dit uitsluitend met Blender en Unity.
In zijn persoonlijk werk is hij altijd bezig geweest met allerlei experimenten in Blender en Unity en andere dingen zoals OpenFrameworks en 3d printen.

Hier is een compleet onvolledige representatie van zijn werk:

https://www.instagram.com/_plotseling_

https://vimeo.com/xanderc


 

Thomas De Brabanter doceert Modelling, texturing / materials en lighting / rendering in het Traject 3D BASICS.

Toen hij op 8 jaar voor het eerst Jurassic Park zag, ontstond, naast een klein trauma, zijn passie voor visual effects en meer bepaald, narratief gedreven character design en animatie. Enkele jaren, een hoop desktop computers en twee gesmolten laptops later geeft hij o.m. Cinematografie, motion en After Effects aan de opleiding Bachelor Beeldende Vormgeving aan LUCA Gent. 

http://debrabanterfilm.be
https://www.instagram.com/thomas_de_brabanter/
https://vimeo.com/user3439978

Waar heb je les?

Video

Wat heb je nodig?

In de opleiding zijn enkele gespecialiseerde computers en apparatuur voorzien. Zelf beschik je over een laptop waarop je de software kan draaien op interface niveau. Tijdens de lessen volg je op je eigen computer mee.

Hoe weet je of je laptop geschikt is? Check volgende criteria :

- is je laptop recenter dan 2016
- heeft hij meer dan €700 gekost in aankoop
- heeft je laptop een aparte GPU (grafische kaart)
- heeft je laptop een Intel i7 processor
- minimum 16Gb Ram 

Binnen het traject 3D basis is een degelijke externe muis met drie knoppen noodzakelijk voor het gebruiken van de software.

Na je studie

De vraag naar 3D skills is groot en de toepassingen zijn eindeloos, maar voor velen een technische brug te ver. Je onderscheiden binnen de arbeidsmarkt is van even groot belang als het aanscherpen en bijleren van nieuwe vaardigheden.

Na afloop van dit traject heb je alvast een stevige basis om je verder te ontwikkelen in de derde dimensie.

Starten

Traject3D is is toegankelijk voor zowel studenten, alumni en professionelen. Om in te schrijven voor het Traject3D (via creditcontract) dien je over een Belgisch diploma Secundair Onderwijs te beschikken. Verder moet je rekening houden met de toelatingsvoorwaarden. In onderstaand overzicht kan je alvast bekijken of je al dan niet een assessment moet doen. 

Nog vragen?

Contacteer ons. 

Zit je nog met vragen over de kwaliteit van onze opleiding? Klik hier.